Jo, men finns det inte pengar att betala med…![]()
Har vi långsiktiga kontrakt med Norge?
Ja det var påståendet ![]()
Här är artikeln btw:
Helt osårbara är vi väl inte med bl.a. 16% från USA
Snarare cykelsemester ![]()
Här ligger djefvulen begroven i detaljerna.
60% av vår råoljeimport är från Norge. ca 20% från USA. En stor del av de svenska raffems peoduktion går till export.
Men av bränslen , alltså förädlade produkter importeras största delen som färdig produkt. Det gör oss känsliga.
Men oljan tar inte slut, den kommer bara bli väldogt völdigt dyr. Och sedan billig när ekonomin i stort drabbas.
Jag pratar om ett första skede. Skulle det nu gå vidare till konkurser blir det såklart en annan sak.
Och även då, att det inte finns pengar ändrar ju inte frågan om huruvida de är skyldiga att betala tillbaka.
Nej, men man kommer långt ner på fordringsägarlistan.
Jag tror inte konkurrserna är långt borta om det blir ett utfall som målas upp
Det handlade om huruvida de kan hävda force force majeure eller inte.
Övrigt är en annan diskussion.
Sant , jag menar att Force Majoren kommer följas av konkurser så det är inte separat.
Flygbolagen har väl varit på fallrepet länge, men oroa dig inte, pappa (staten) betalar så att de får leva vidare ![]()
Campervan precis som senaste åren. Finns mycket nice att upptäcka längs vägarna i Europa och vid Medelhavet på ställen man aldrig kommer till med flyg.
Det var det jag trodde, men att döma av det @Saihtam skrev kanske det inte är så enkelt, utan risken är icke obetydlig att politiker lägger sig i och ställer till med bränslebrist. “Tar slut om 6 veckor” gissar jag dock är någon journalists fultolkning av typ “vi har lager nog för 6 veckor givet nuvarande konsumtion”.
Jag är mer orolig att marknaden vaknar upp för hur utbudsstörningen påverkar kommande 2-3 kvartal. Japanska ftg vittnar redan om brist på råvaror till produktion/tvingas backa från ordrar. Börsportföljen på all time high, och det är en fredag. Vågar inte lämna uppgångarna över helgen så säljer av 20 % av positionerna. Trump är ju Trump så vem vet vilka kort han lägger ikväll.
Tillbaka till topic, bokat charterresa håller tummarna att ving och flygbolaget inte konkar.
Känner mig nöjd med min familjs tidigare beslut att ta tåget till Storbritannien i sommar.
Vem vet, kanske får vi en riktigt blå himmel igen till sommaren, precis som under pandemin.
![]()
Inga resor planerade mer än en biltur till systern min. Semester tillbringas bäst hemma enligt mig, oavsett pandemier och världsläget.