Flyger du och din familj Jan?

Tips på en bra sajt om att avstå flyget för klimatets skull: Startsida - Vi håller oss på jorden (vihallerosspajorden.se)

:slight_smile:

Vi har inte flugit sedan 2019, men det är mest pga pandemin.
Jag tror inte på flygskam (direkt eller indirekt) som medel för att minska utsläppen av CO2.

3 gillningar

Ingen har sagt något om flygskam. Man ska väl kunna diskutera dessa frågor utan att skambelägga varandra.

1 gillning

Samtidigt som du flyger för att bolagen ska utveckla släpper du ut en massa koldioxid. För mig låter detta inte logiskt, att fortsätta med något dåligt för man tror att det någon gång i framtiden kan eventuellt bli bra. Man måste agera nu, inte sen. Och vad är det som säger att inte andra aktörer, som inte släpper ut en massa, inte kan utveckla nya tekniker? Varför måste vi fortsätta släppa ut i form av flygtrafik för att stötta dem att utveckla grönare tekniker? Jag förstår inte detta resonemang.

Jag tror att den här frågan behöver angripas från (åtminstone) två håll. Det ena handlar om att minska efterfrågan på flyg och därmed reducera utbudet. Det andra, som egentligen framstår som mer relevant, är att öka efterfrågan på alternativ. Det är lätt att säga att om jag inte köper biljett så gör det ingen skillnad, planet lyfter iallafall. Så kan det också vara men den egentliga bilden är sannolikt att man inte upplever att det finns prisvärda alternativ på hemmaplan. Vattnet är för kallt, alkoholen för dyr, all-inclusive icke-existerande och så vidare.

I dagsläget är ju utsläppsintensivt resande subventionerat. Det gäller dels flygbränsle dels kryssningar (t.ex. till Finland). Utöver att bränslet är subventionerat finns det dessutom betydligt lägre priser på alkohol kopplat till resandet. Dessa priser är samtidigt betydligt högre än de borde kunna vara och mellanskillnaden betalar en stor del av den faktiska resekostnaden. Skulle möjligheten att köpa billig sprit försvinna skulle alltså biljettpriserna snabbt behöva höjas markant och efterfrågan minska i motsvarande mån.

Om vi nu på allvar vill komma åt resandet skulle det förmodligen behövas ett system liknande RUT-avdraget för “chartersubvention”. Man skulle kunna ha något inhägnat hotell i södra Sverige där infödingar i bastkjolar serverar pina colada för 10-15 kr eller så. Detta var inte helt allvarligt menat men just de här meningslösa resorna “till värmen” är i någon mening de som vore lättast att göra något åt.

Det där går inte att räkna på. Ingen kan säga vad flyget kostar för miljön i kronor och ören.

Intressant är att det är ungdomarna som är mest intresserade av miljöfrågor samtidigt som de är sämst på att sopsortera.

Jag ser att ungdomar i min omgivning är mycket mer slösaktiga än vad jag är. Duschar länge och varmt, köper kläder på nätet och skickar tillbaka hälften, planerar inte sin körning för att uträtta flera ärenden på samma runda, slänger mat, köper nytt istället för att reparera, vårdar inte saker, dåliga på sopsortering osv.

Men jag flyger nog mer än dem. Ännu så länge.

2 gillningar

Vad kommer billigare sprit, varmare vatten och all inclusive att spela för roll när ens hus blir översvämmat, ens tak blåser bort, ens skog brinner och det blir brist på mat och vatten. Jag tror inte att folk fattar att vi är på ett sjunkande skepp, då kan man inte längre leva sitt vanliga liv med charterresor och bara bry sig om att ligga på en strand och bli solbränd och köpa billig sprit.

1 gillning

Det finns visst All Inclusive i Sverige, men det är inte så vanligt. Ronneby Brunn i Blekinge har det exempelvis. Då slipper man föras som boskap genom någon flygplats och sitta packad som siller fem timmar i ett flygplan. Det är faktiskt inte så dumt, men det är svårt att få det att fungera utanför de sommarveckor som det är fint väder i Sverige.

Har du någon källa på detta? Håller givetvis med om målet att minska matsvinn, men vad jag har hört tidigare är det viktigare att fokusera på vad som äts (mindre kött). Tänker på denna artikeln som visserligen jämför lokalodlat kontra mer växtbaserat, men tänker att man kan göra ett liknande resonemang här. En vegansk kost med normalt matsvinn gissar jag är bättre för miljön än en köttätande kost utan matsvinn, men har inte räknat på det.

1 gillning

Jag försöker själv att inte ursäkta mitt eget beteende genom att peka på andra som gör fel eller inte tillräckligt. Att fler gör fel gör inte saken bättre. Man får titta på sitt eget beteende och förändra på så många plan som möjligt, och försöka prata med sin omgivning och påverka dem i rätt riktning. DU kanske till och med känner en sådan ungdom som köper för mycket kläder. Prata med hen då.

1 gillning

Det jag läser är bara massa ursäkter och rättfärdiganden att fortsätta leva som tidigare. Att ursäkta sig med att andra gör fel gör inte saken bättre.

Människor har vissa typer av behov som inte alltid är rimliga eller “vettiga”. Listan över sådana behov skulle lätt kunna göras lång. Det handlar om långt fler saker än resor. Att försöka införa en klimatdiktatur där människor ska danas till rättrådiga medborgare som gör allt rätt blir snabbt som i Sovjet. Om din granne vattnar gräsmattan så anger du honom och så blir han deporterad till någon straffkoloni i övre Norrland.

Att tro att alla ska “fatta att nu är det allvar” och frivilligt vidta en massa åtgärder är totalt naivt och i princip utsiktslöst. Sådant som att höja skatter är mer relevant men leder samtidigt till att alla som är rika kommer att leva på som vanligt. Ska en riktig och rättvis omställning kunna vara möjlig behöver fokus läggas på alternativen. Det är säkert så att alla som åker till Mallorca inte tycker att något spritindränkt hotell i Halmstad är ett utmärkt substitut. Dock finns även den målgruppen. Det här med Pepes bodega är inte bara något hittepå. Sedan finns det förstås många andra alternativ som också skulle behövas. Just för att “infödingarna” i Sverige inte kan hyras in för någon symbolisk småslant skulle en skattesubvention hjälpa för att göra alternativen på hemmaplan mer konkurrenskraftiga. Jag menar nu utifrån att massturismen skulle styras om till hemmaplan mer på allvar.

Inrikes 3 % borde ju inte vara så svårt minska drastikt och även nån % av korta utrikes typ Bryssl osv
Texten nedan är från transportstyrelsen

År 2019 stod inrikesflyget för ungefär 3 procent
(0,48 miljoner ton) av Sveriges totala utsläpp av koldioxid från inrikes transporter. Detta motsvarade mindre än en procent av Sveriges totala koldioxidutsläpp, alla sektorer inräknade inklusive utrikes flyg och sjöfart (avgångar från svenska flygplatser/hamnar till första destination utomlands).

Utrikesflyget, definierat som de flygningar som startade i Sverige och sträckan till första destination utomlands, stod 2019 för 5,3 procent (2,68 miljoner ton) av Sveriges totala utsläpp, alla sektorer inräknade inklusive utrikes flyg och sjöfart. Upptag från kolsänkor är inte inkluderade i beräkningarna ovan.

1 gillning

Tyvärr tror jag att det är först när din personliga säkerhet och bekväma vardag är hotad, som vi såg med exempelvis Pandemin, som den stora massan av befolkning ändrar sig. Innan dess är det tveksamt om någon ställer in sin flygsemester eller vägrar sin flygresa inom arbetet. Det måste tyvärr bli rejält mycket värre i västvärlden för att klimatet skall räddas.

2 gillningar

Inrikes på sträckor som Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö är tåg konkurrenskraftigt även tidsmässigt.
Någonstans finns en smärtgräns när tidsåtgången för resandet anses vara för stor.
Malmö-Luleå är ett exempel på när många skulle välja inrikesflyg.

1 gillning

“förändra på så många plan som möjligt”! :laughing:

Sorgligt att det ska behöva gå så långt innan man är beredd att göra något själv, men så är det tyvärr. :frowning:

Citat från Naturvårdsverket:

Cirka tre femtedelar kommer från hushållens konsumtion

Cirka 60 procent av utsläppen år 2019 kommer från hushållens konsumtion och resterande 40 procent från offentlig konsumtion och investeringar (till exempel investeringar i byggnader, maskiner, bostäder och värdeföremål).

Endast hushållens årliga konsumtion står för över fem ton växthusgaser per person enligt det konsumtionsbaserade beräkningssättet. För att uppnå de långsiktiga klimatmålen behöver konsumtionsmönstren förändras. Privatpersoner kan främst bidra till utsläppsminskningar genom att göra färre internationella flygresor, minska sin köttkonsumtion samt välja transportslag med lägre klimatpåverkan för vardagsresande

Kort och koncist vad var och en behöver göra för att ta ansvar och bidra.

Man kan läsa mer här: Konsumtionsbaserade växthusgasutsläpp per person och år (naturvardsverket.se)

Fast Jan har ju en Tesla det är väl bra? det är ju inte riktigt så att ingen gör nånting. I Malmö görs exempelvis var fjärde resa med cykel, och den inhemska turismen har ökat mycket kraftigt i Sverige på senare år.

1 gillning

Absolut! Men jag vill gärna höra Jans tankar kring hur tankeställarna i avsnitt 98 påverkat hans val i livet, bl.a. flygandet. :slight_smile:

Och den inhemska turismen har säkerligen ökat, men jag har upplevt att väldigt många var ute och flög igen när coronarestriktionerna släppte. Har dock inga siffror på det. Bara mitt intryck av de extrema passköerna och kaos på flygplatserna. Tror tyvärr inte att pandemin hade en särskilt långsiktig effekt på folks resvanor.