Ett inte för mycket där va?!
Aa exakt, blev syftningsfel. Menade att skriva att ifall du ska ha det som hobby, så är det viktigt att komma ihåg att över 99% av dem som skaffar flygcertifikat (PPL) väljer att inte uppdatera det efter första året.
Ni som har PPL då, vore lite intressant att höra hur ni kör. Hur många flygtimmar blir det per månad i snitt och vad kostar det per timma? Vad kostar det att uppdatera varje år? Pris för att ta det kan man ju hitta lite info om här och där, men vore intressant att höra från er som är aktiva.
Vi får nog börja med att reda ut några missuppfattningar här.
Att ta ett flygcert du får använda som privatperson kostar inte några 200´. Att ta ett LAPL (europeiskt gångbart cert som räcker för de allra flesta) och ett PPL (globalt gångbart cert som ger möjlighet att ta instrumentbehörighet så man får flyga i “sämre” väder) kostar beroende på flygklubb från 75´. Jag själv har 4 timmar kvar innan jag kan flyga upp för mitt LAPL och jag räknar med att hamna sub 80´. Nu har jag tur och bor nära Sveriges kanske billigaste flygklubb, men jag har svårt att se att någon kommer upp i 200´. Behöver man så många timmar ska man kanske fundera på att inte ta något cert överhuvudtaget. Att ta ett certifikat så man får flyga ultralätt (pyttepytteplan insert smiley) är ännu billigare, eller mindre dyrt kanske…
Det jag ofta tycker att man glömmer bort i diskussionen om det är dyrt att ta ett flygcert är varför man vill ta sitt cert. Min anledning till att ta ett cert är att jag vill flyga flygplan (handen på hjärtat tror jag faktiskt det är anledningen till att de flesta tar sitt cert). Min första flygtimme kostade 2000 spänn. Den andra lika mycket. Den tredje också. Men jag får ju flyga från första minuten. Det är bara att jag de första xx timmarna har med mig en instruktör. Så småningom är instruktören inte med och jag ansvarar helt för min egen flygning. Men flyga har jag gjort från första timmen. Man behöver alltså inte lägga upp ~100´ för att börja flyga.
Vill man bygga på med instrumentbehörighet får man räkna med kanske 140´ till. Att ta instrumentbehörighet brukar beskrivas som att ta ett helt nytt cert, både i pris och komplexitet. Att ha IR kan dock vara en förutsättning för att på ett rimligt sätt kunna planera sina resor till fjällen, som frågeställaren funderade på.
Timpris då. Det är lite som att fråga efter hur långt ett snöre är. Vår klubb tar 1350-1450 per timme för ett fyrsitsigt flygplan. Då ingår allt. Bränsle, landningsavgifter, underhåll osv. osv. Jag har dock sett att andra klubbar tar en bra bit över 2000 pix för motsvarande flygplan. Våra flygplan har en marschhastighet på typ 100-110 knop. Det motsvarar 180-200 km/h.
Så var det det här med att förnya sitt cert. För ett LAPL behöver du flyga 12 timmar vartannat år. Alltså inte varje år, vartannat. Så vartannat år behöver jag lägga ut (1350*12=)16200 plus kanske en tusenlapp till en instruktör som kontrollerar att du fortfarande flyger rimligt bra. Är du med i en dyrare klubb blir det dyrare förstås. Väldigt många klubbar är involverade i någon form av bruksflyg. Antingen flyger de t.ex. på uppdrag av Länsstyrelserna och letar skogsbränder eller på uppdrag av Marinen och letar båtar. Dessa flygningar genomförs av piloter i klubbarna. Piloterna får inte betalt, men de får gratis flygtimmar. Alltså behöver du inte betala en spänn (bortsett avgiften till kontrollanten) per år för att bibehålla ditt cert om du engagerar dig och bidrar lite till samhällsnyttan.
Är det dyrt? Jag vet inte. Jag tycker i alla fall att det är värt det. Jag och min familj bor på Gotland. För oss är det billigare att hyra ett klubbflygplan och flyga till våra släktingar och vänner på fastlandet än vad det är att ta båten och bilen. Jämför vi med kommersiellt flyg för hela familjen är klubbflygen som en sparbössa…
Slutligen passar jag på att citera Leif-Ivan Karlsson, det handlar om “smiles per miles”.
När jag hoppade fallskärm vet jag att vi hade flera piloter som gärna flög klubbens flygplan gratis för att de själva fick gratis flygtid.
Flyger man sina egna transporter, som TS tänker göra, blir det säkert flygtimmar ändå. Men om man är utan plan eller har fått paus i transporterna kan det va värt att höra av sig till närmsta fallskärmsklubb och fråga.
Hej Flygarn!
Jag kommer från Gotland men bor i Skåne. Vill gärna veta vad det skulle krävas av mig för att kunna utföra denna resa någon gång per år? Läser att du flyger med LAPL, men vad är det för flyg? IR-utrustad? Har egentligen fler frågor…
Vänligen Aspiranten
Det kan del väl vara värt om man är flygintresserad och bara vill känna på hur det är att ha ansvaret för en flygmaskin samt visa för sig själv att man klarar certet fast man i övrigt har ont om tid.
Tog själv fallskärmshoppningscert när jag var yngre, visserligen mycket billigare, men inget som jag hade tid att ägna mig åt permanent.
Vad har du för källa på det?
Jag har haft cert. Det är vilande så jag kan återuppta det utan att starta från noll. Utan att det kostar 100 000 igen.
- är det säkert? Verkar vara på nivån hemmapulande farbror på hembygsföreningsnivå många gånger
Nej det är livsfarligt, typ som att köra MC. Du måst ha bra omdömme och följa alla regler. Det går inte att jämföra med riktiga flygplan med riktiga piloter och alla system de har. - hur fungerar utbildning.
Det fungerar bra genom flygklubbarna. - hur dyrt är det?
Det kostar ett par hundra tusen. - är det rimligt att köpa begagnat?
Nej, flygplan är ganska billiga men var skall du ha det, har du hangar? Du kanske hittar ett ställe att parkera på i en flygklubb men service och underhåll är svindyrt. Du får inte göra något själv om det är ett certifierat flygplan. Mycket bättre att hyra av flygklubben. Men om det kostar tex 1500 kr/timme så är det så fort propellern snurrar. Så att varmköra, taxa kostar också 1500kr/timme. Så fort man tar en liten stjärtsväng med några touch and go kostar det flera tusen. - kan det vara praktiskt? Jag tänker flyga till fjällen eller liknande
Nej, i vårt klimat vet du aldrig när du kan komma iväg och absolut inte när du kan komma tillbaks. Fjällen är dessutom speciellt med speciella regler på grund av tillkommande risker och svårigheter.
Små flygplan har ingen avisning och innan du har mörkercert och instrumentcert får du bara flyga när solen är uppe och det är bra väder.
Värt att betona extra, innan man har mörker och instrument OCH mycket erfarenhet och vana så är det extremt olämpligt att flyga IMC. Jay Leno har ett lite halvkänt talesätt: “Om jag har en tid att passa så tar jag aldrig motorcykeln”. Det är ett talesätt som man verkligen behöver ta till sig och förstärka typ 100x inom GA. Det är en berikande (och befattigande) hobby, inte (primärt) ett sätt att transportera sig. Visst kan man ibland, när stjärnorna står rätt, transportera sig och familj/vänner, men det är svårt att göra det på bestämda dagar och datum.
Vill man ha reda på hur säkert det är kan man med fördel kolla Transportstyrelsens länkar nedan.
Antal flygtimmar privatflyg:
2023: 44 938
2024: 41 589
Global statistik
Ca 1 dödsolycka per 100 000 flygtimmar inom “allmänflyg” (General Aviation).
“The fatal accident rate of general aviation is 1.049 per 100,000 flight hours.”
En hobby är sällan driven av en ekonomisk uppsida, dock kan det ju finansieras delvis om du är trafikpilot eller flygmekaniker.
Gå med i flygklubben och ratta en liten Cessna eller Piper Cub något år så märker du om intresset håller i sig och om du kan lägga dom timmar som inte är ren flygning på din hobby.
Förövrigt är sjöflygplan häftigt.