Politik, religion och sex hör inte hemma på RT

Det finns ämnen som du inte ska ta upp på en fest om du inte vill ha bråk och tråkig stämning. Politik, religion och sex lite förenklat. Alla har sina utgångspunkter och ingen kommer vika en tum. Det enda som kommer hända är verbal tuppfäktning och en trist eftersmak.

Forumet heter RikaTillsammans. Om vi ska vara en gemenskap vill jag inte höra om allas extrema åsikter om frågor som inte är intressant för just rikedom. Jag föreslår därför att moderatorerna bannlyser diskussioner om politik, religion och sex då dessa diskussionstrådar nästan alltid spårar eller bara ger sura miner. Det finns andra forum för att ranta ut i mörkret.

26 gillningar

Är det inte därför det finns kategorier i forumet, samt möjligheten att dölja kategorier? Så här kan du tysta eller ignorera en kategori, en tråd eller en användare

Jag döljer t.ex. allt som rör bilekonomi/leasing eftersom jag inte har en bil (och inte vill ha en heller).

5 gillningar

Det förutsätter ett aktivt val av användaren. Om du lägger händelsespårming på den funktionen gissar jag att under en promille klickat på den.

Jag tycker inte det är hemskt att höra andras åsikter.

Vilka “extrema åsikter” florerar här på fb?

Jag anser att SD har extrema åsikter. Det florerar flitigt i den senaste tidens trådar. Jag orkar inte läsa sådan smörja. Det är en dealbrealer för mig när det gäller gemenskap.

3 gillningar

Sluta klicka på trådarna, ingen tvingar dig att läsa dem.

19 gillningar

EN0Ixe1UEAAqFKk

5 gillningar

Jag blev bjuden till en disputationsfest vid en av Sveriges större statsvetenskapliga institutioner för en herrans massa år sedan. Tror i stort sett alla pratade politik, religion, och hade sex med varandra där. God stämning överlag ändå.

23 gillningar

Det finns som tidigare nämnts kategorier här på forumet. Om du är en sådan som har svårt att lyssna på andra oliktänkande personers åsikter kanske något smalare mer “nischat” forum faller dig mer i smaken.
- Och sådana finns det ju gott om både för precis alla partier, religioner, och sexuella preferenser. Är det något du inte är intresserad av? Läs inte det då.

Jag tycker att det som gör detta forum så fantastiskt är att det finns så många olika typer av människor här. Så många olika åsikter, så många perspektiv. Så mycket ämnen, så mycket expertis! Det finns så mycket att lära sig av att lyssna på andra vars åsikter man inte delar. Första steget mot diktatur är att förbjuda åsikter som avviker. Min personliga åsikt är att det är få forum som har så högt i tak som detta, men jag kan samtidigt se hur personer med väldigt snäva åsikter och bristande tolerans för oliktänkande tycker sig ha rätten att bestämma vad andra ska tycka och göra.

Vill du inte ha notiser, stäng av dem. Det ligger inom din kontroll. Att be alla andra att bara diskutera det du tycker känns som en lite väl stor uppoffring för resten av samhället för just ditt välbefinnande :slight_smile:

Edit pga flaggning :slight_smile:

14 gillningar

Vad du anser extremt är något som minst en femtedel av befolkningen tycker är en rimlig angreppspunkt.
Även om jag själv inte alltid håller med så blir jag varken kränkt, ledsen eller upprörd över att läsa ”smörja”. Det här är ett diskussionsforum och inte klubben där du bestämmer vad alla andra får tycka för att kvala in i ”gemenskapen”.

För övrigt intressant att se hur du tänker efter de senaste dagarnas diskussion om upploppen, där du själv deltagit flitigt och gjort din stämma hörd. Fortsätt gärna med det, men försök inte förbjuda andra från att argumentera emot dig…

20 gillningar

Men jag kan lämna gemenskapen.

1 gillning

Begränsa yttrandefriheten, kasta sten på polisen, rimlig väg framåt… :thinking:

5 gillningar

Ja, absolut.

8 gillningar

Yttrandefrihet handlar om att staten inte får censurera medborgare. Vad enskilda väljer att ha för regler på sitt privata forum har ingenting med YGL att göra.

2 gillningar

Så jag pekar på baksidan av att tillåta trolltider på forumet. Folk kommer känna sig alienerade när det sitter en grupp vita rika män som gillar SD och rantar om hur MENA-apor ska islamisera Danderyd. Det är ingen klubb jag vill vara med i. Jag tror RT vill tilltala en bredare krets.

4 gillningar

Jag orkar inte ta en aktiv del av en sån här diskussion men håller helt med dig i sak.

Däremot så delar jag @harvest uppfattning att ett ekonomiforum bör handla om ekonomi. Många trådar påminner om flashback.

4 gillningar

Tycker du verkligen att forumet genomsyras av den typen av retorik? Du är en av de användare jag sett elda på debatten i den andra tråden om koranbränningen…

2 gillningar

Nej, det stämmer inte.

1 kap. Yttrandefriheten enligt denna grundlag

Syfte och grunder

1 § Var och en är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio, tv och vissa liknande överföringar, offentliga uppspelningar ur en databas samt filmer, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst.

Yttrandefriheten enligt denna grundlag har till ändamål att säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. I den får inga andra begränsningar göras än de som följer av denna grundlag. Lag (2018:1802).

1 gillning

Jag ville balansera tråden, men inser att det inte är rätt forum. Därav av detta förbättringsförslag. Jag är väldigt engagerad i just den frågan på andra håll men tycker den egentligen inte hör hemma på RT.

1 gillning

Tips: behärskning. Läs inte. Kommentera inte. Om det nu gör dig upprörd.

8 gillningar