Politik, religion och sex hör inte hemma på RT

Du har förmodligen rätt. Och det var egentligen sånt jag tänker är intressant att diskutera. Vart börjar den skeva representationen och vad går att göra åt det? Jag är själv aktiv i en bransch där det ofta blir en panel med vita äldre män när man arrangerar ett seminarie för utbudet av gäster är skevt redan från början. Så jag vet mycket väl hur den utmaningen är, och jag är inte heller för att i det läget plocka in någon bara för att fylla en kvot även om jag tycker att kvotering i vissa fall kan fylla ett syfte och vara befogat.

2 gillningar

Ja absolut, men inte i den meningen att jag som vit känner mig mer representerad av Putin än Obama för att Putin är vit och Obama svart. Det blir extremt ytligt och rätt fördomsfullt att sätta likhetstecken mellan representation och hudfärg eller ens resonera utifrån att hudfärg skulle vara en egenskap. Det handlar mycket mer om värderingar. Givetvis kan man på ett ytligt plan känna sig mer eller mindre avvikande i ett rum med människor baserat på ytliga attribut men så fort det handlar om samtal och att mötas så spelar detta snabbt ut sin roll. Jag bondar lättare med en konservativ högutbildad afroamerikan än med min miljöpartistiska helsvenska granne.

Jag förstår att du menar väl och jag vet att det (åter) är i ropet att dela upp människor efter hudfärg och lägga stor betydelse vid detta. Jag är av åsikten att det är helt fel väg att gå. Däremot kan sådant spela roll i vilka man väljer att lyfta fram i olika sammanhang. Att alltid låta en rappare representera förorten i ett panelsamtal blir givetvis fördummande och det finns absolut anledning att lyfta fram alternativa goda förebilder som t.ex. invandrarungdomar i förorterna kan identifiera sig med, men inte baserat på hudfärgen utan på erfarenheter, social bakgrund och liknande gemensamma nämnare.

Det är kanske detta du avser men när du använder ord som vithetsnorm är det svårt att betrakta det som något annat än hudfärgsfokus.

2 gillningar

Jag håller i stort med dig om det.
Att jag tog upp just vithet här var bara ett enkelt exempel, men det finns många andra normer och maktstrukturer och samspelet mellan dem är komplext förstås.
Och jag är generellt inte för representation bara för sakens skull (men som verktyg för förändring kan det vara bra ibland), det är att göra det allt för enkelt för sig.
Med det sagt tycker jag att en vithetsnorm är en av många aspekter att vara medveten om att den kan finnas grupper, organisationer, länder eller internetforum.

Jag håller med ursprungsinlägget. Jag har minskat min tid på forumet, och deltar inte i trådarna.
Håller med om att det varit mer “off-topic” på sistone och att tonen på forumet blivit betydligt hårdare, och i mitt perspektiv otrevligare.

Jag velade länge innan jag tryckte på Svara knappen. För jag förväntar mig “trolliga” kommentarer på detta svar.

8 gillningar

Öh, va? :flushed:

Jag är öppen för dessa, för mig handlar det mest om anslaget i avsnittet och värdet som skapas.

Min enda åsikt är dock att jag ibland är lite trött på att det är samma personer som återkommer i alla postar. Därför tycker jag personligen det är kul att lyfta in tex @K.et om sin företagsresa, Daniel som är energikonsult mfl. Börshajen finns väl många av avsnitt.

2 gillningar

Demokrati och yttrandefrihet bör stå högst upp på listan av sådant som är värt att bevara och kämpa för.

Att förbjuda vissa ämnen förefaller mig därför vara fel väg att gå! Man ska slå ner på rena lögner, propaganda och personliga angrepp men vi bör uppmuntra sakliga, kunniga, nyfikna och engagerade diskusioner oavsett ämne!

2 gillningar

Ja, några riktiga lågvattenmärken bland de tidigare svaren i tråden.

Halva poängen med ett forum om privatekonomi är att det är nischat och ett ställe för att läsa och skriva om just privatekonomi. Vill jag diskutera fiskedrag besöker jag ett fiskeforum. Vill jag skriva om renovering av veteranbilsmotorer får jag hitta ett bilforum.

2 gillningar

Intervjuerna med riksbanken var kanon. Fick veta mycket som jag inte hade en aning om. Vetskapen om att de har guld från 1600-talet i källaren kanske vi aldrig kommer att få någon nytta av i vår spariver men mycket annat ökar vår förståelse för varför de tar vissa beslut som påverkar oss alla och även beslutsprocessen.

Hur vore det med Finansinspektionen eller kanske Riksgälden?
Vet vi vad de egentligen håller på med och hur deras beslut påverkar oss?
Jag har fått intrycket att deras beslut påverkar oss småsparare mer än Riksbankens beslut men det är kanske fel.

Jag har känt liknande som dig @salladen så förstår helt dina känslor. Rikatillsammans har betytt väldigt mycket för mig genom åren och det är jag extremt tacksam för.

Men ibland blir jag ledsen när jag kikar in i forumet. Här finns en hel del åsikter som gör att jag som varken är vitt eller svensk i ursprung känner mig exkluderad. Det är en känsla som man troligtvis inte kan förstå till 100% som vit man i sverige. Kvinnor har ofta lättare att relatera till den känslan/räddslan pga att dom utsätts för liknande exkluderade kommentarer samt maktstrukturer i samhället.

Jag har inget problem med att folk har olika åsikter, men konceptet av rikatillsammans bör vara inkluderande. Tyvärr känns det inte som att det är det när man blickar in i forumet.

11 gillningar

Om du läser dialogen i sin helhet hoppas jag att du förstår vad jag, något tillspetsat, ville säga :slight_smile:
Dvs, när man är emot kvotering så inser man ofta inte att man redan gör en kvotering åt andra hållet. Omedvetet och utan ond avsikt.

Det jag kan hålla med om i ditt resonemang är att det ofta är lättare att plocka folk ur sitt eget nätverk, dvs vänner, kollegor, affärskontakter. Om det nätverket mestadels består av en viss demografi så kan det omedvetet bli skevt. Men vi är många forummedlemmar med olika nätverk. Så @janbolmeson skulle kunna crowdsourca gäster. Men utifrån att gästen är relevant och tillför något bra. Inte för att fylla en kvot. (Sedan tror jag personligen att vi missar en massa intressanta gäster som aldrig får inbjudan.)

Bra förslag! Det är precis den sortens förslag jag är ute efter, inte att det ska bjudas in en imam bara för sakens skull utan mer kreativa sätt att uppmärksamma och hantera eventuella brister i mångfald av alla sorter.

Som gammal teologstudent vore det jätteskoj för mig att höra religiösa företrädare prata om ränta-på-ränta. :rofl:

3 gillningar

Finns ju en tråd som även om den fokuserar på ämnet verkligen bjuder upp alla i forumet att just bidra med att crowdsourca gäster till podden:

Sen är det ju upp till @janbolmeson om det funkar, synkar, är görbart, önskvärt etc.
Men inget hindrar oss från att bidra med att vidga sjön som Jan fiskar gäster ur. :fishing_pole_and_fish:

2 gillningar

Kring vissa ämnen finns det gott om skribenter på internet som inte har en minsta avsikt att hålla god debatton. Forumägaren bestämmer vilka trådar som han/hon anser tillför forumet mervärde.

Personligen klarar jag mig utan trådar om invandrare/islam i ett forum kopplat till ekonomi.

1 gillning

Kan du ge några exempel?

1 gillning

Det här är nog det mest rasistiska jag läst idag. Jävligt rasistisk text!

Var det här något försök att vara rolig?? Jag kan tycka att den tråd som hette något med “Det är skillnad på folk och folk” var tydligt över gränsen. Man kan helt klart vara olika känslig men när det börjar handla om att säga att vissa grupper är underlägsna/överlägsna på kollektiv nivå så har det iallafall för mig gått för långt. Alla har rätt att tycka saker i olika frågor men när det handlar om att lägga upp trådar där det direkta syftet är att torgföra rasbiologi eller liknande så har iallafall jag full förståelse för om många kan känna sig obekväma. Det är inte självklart att man alls vill delta i en sådan diskussion, oavsett vad man har för åsikt själv.

1 gillning

Meddelande som moderator
Tack för alla inspel och kommentarer i denna tråden. Framförallt tack för att du lägger tid på att ge feedback så att forumet kan bli bättre.

Jag stänger nu denna tråd eftersom jag och moderatorerna har bestämt att testa en lösning enligt nedan:

Vidare kommentarer kan tas där. :blush:

1 gillning