Diskussion kring forumet, moderatorer och moderering

En användare tycker det ska flaggas.

Mig veterligen inte.

Det är inte så många flaggningar här för de allra flesta diskussioner fungerar och de allra allra flesta sköter sig fint. Dvs moderatorn Jan hade lätt upptäckt om det var någon klappjakt på en användare

Jan har också kommenterat när han tycker att någon blir lite hårt åtgången. Så kommer en ”skärp er” från honom.

Ja Jan går igenom flaggningar. Om inlägget bryter mot forum reglerna så kan det även tas bort.

Om man tvunget vill läsa dolda inlägg så är det bara att klicka på dem. Bra funktion för det finns ju ändå kvar.

Möjligtvis om man ska kunna se publikt vem som flaggat ett meddelande. Då kan ju andra bemöta om en flaggning verkar ha skett i onödan.

Fram till detta var ditt inlägg seriöst. Onödigt att du ger dig på en allmän provokation mot så många användare. Det förstör den viktiga diskussionen som detta annars är. Som sagt onödigt.

7 gillningar

Ja för det är ju så tydligt vad “olämpligt” är?

Jag tror det blir överväldigande om inte forummjukvaran har egen statistik för hur ofta en person anmäler inlägg, vem som den anmäler etc. Jag misstänker att sådan funktion inte finns.

Som jag ser det är det helt öppet för formella eller informella anmälningskarteller. Ibland kanske så enkelt att någon har registrerat flertalet egna konton. Jag gissar att det inte heller finns varningar för moderatorer när flera användare använder samma IP-adress, något som dessutom är lätt att runda.

Att det krävs en enda flaggning för att ett inlägg skall döljas stämmer inte. Då jag av princip aldrig flaggar inlägg har jag ingen erfarenhet av detta. Men för att testa ditt påstående flaggade jag ett inlägg i denna tråden som irrelevant. Detta inlägg är fortfarande synligt, jag provade även direkt att läsa tråden som ej inloggad, det var fortfarande ej dolt.

Handlar detta om användarens senioritet? Det “apartheid”-system jag nämnde ovan? Kan vissa användare dölja inlägg enklare via anmälan, då exkluderat de med högsta status som vi väl kallar moderatorer?

Jag ser fram emot en fortsatt diskussion kring hur reglerna ser ut i mjukvaran för att ett inlägg skall döljas.

Se ovan

Jag vill egentligen inte svara i den här tråden, för jag tycker inte ämnet förtjänar att tryckas upp högst i listan, men kan säga att det behövs mer än en flaggning, men antagligen inte så mycket mer än två. Jag flaggade en häromveckan, när en forummedlem fick någon form av stroke och började spamma ett gäng trådar. Det spam-inlägg jag flaggade doldes inte direkt, men en liten stund senare, antagligen för att flera medlemmar var på och flaggade spam-inläggen direkt när de postades.

Det här är en modern forum-mjukvara. Admin har troligtvis möjligheter att ställa in limits för flaggning och annat så som det passar, och det finns troligtvis en viss inbyggd intelligens/automatik i hur forumet hanterar det, beroende på antal forummedlemmar, aktiva postare/läsare i tråd m.m. Även metadata för användare såsom postningshistorik och annat finns ju, plus att om man kan visa under en tid att man kan sköta sig så får man utökat förtroende med lite mer rättigheter.

Jan brukar ju jämföra forumet med ett vardagsrum, och om någon på en fest hemma hos någon fått en drink för mycket i sig och börjar ha ur sig lite för obekväma åsikter, typ avslöjar sig själv som rasist eller liknande, så tenderar ju folk säga något i stil med ”Kan vi inte byta ämne så vi slipper bli osams?” Se flaggningarna som ungefär det. Är man för jobbig blir
man antagligen inte inbjuden till nästa fest.

7 gillningar

Jag trodde det var en flaggning som gällde men jag kan ha fel. Aldrig flaggat någon vad jag kommer ihåg.

Din kommentar är över gränsen för vad jag accepterar. Du anklagar RT, ett forum som så många av oss gillar jättemycket, för apartheid. Dax att du skärper dig så du inte blir flaggad :wink:

Min startskärm här på forumet nu på morgonen domineras av tre trådar som du startat med monster-långa rubriker (därför de 3 tar upp hela mobilskärmen). Jag menar denna tråden och denna och denna.

Och alla 3 av dem är åt det provocerande & indignerade hållet. Kanske du ska ta en promenad och fundera på hur du vill upplevas här på forumet?

Om du behöver hjälp från @janbolmeson hur man bör agera här i RT ”vardagsrummet” så kan han nog skicka dig länkar till forum reglerna.

Bara så du vet vad vi förväntar oss av varandra.

19 gillningar

Jag upplever att jag flera gånger blivit anmäld för inlägg som endast av politisk (vänstervriden) anledning inte gillats.

3 gillningar

Jag kan tycka att det vore värt att testa ett maxtak på antal inlägg per dag. För att slippa tjafsandet mellan ett fåtal personer.

1 gillning

Mycket märklig kommentar och konstig världsbild.

1 gillning

Ja, tyvärr. Jag har inte möjlighet att övervarka forumet 24/7. :flushed_face:

Jag tar gärna hjälp av en eller flera moderatorer och hjälp hur vi kan hjälpas åt att göra det bättre.

Finns här:

Saker döljs inte på första flaggningen.

3 gillningar

I din värld kanske det är en konstig världsbild att inte tysta och gömma sådant man inte håller med om. I min värld är det samma sak som despoter sysslar med. Skulle inte falla mig in flagga ditt eller någon annans inlägg för att jag ogillar innehållet.

Inlägget som du citerade upplevdes tydligen som så stötande att det var tvunget att raderas. Skulle gärna höra vad i det som utgjorde ett sådant grovt brott mot reglerna @janbolmeson

1 gillning

Jag har inte tillgång till hela inlägget utan bara meningen som faktiskt citerats.

Men du jämför användare med Putin, trots vad som händer i världen idag, och förstår inte varför någon har klickat på “Det är irrelevant” eller “Det är olämpligt” ?

Att jag skriver att den som skriker på censur har mer gemensam med Putin än Macron är i min värld inte så kränkande att det kräver censur. Men man är förstås olika.

Det är för övrigt inte heller något personangrepp eller irrelevant i en tråd som handlar om just flaggning och dolda inlägg. Det utgjorde inte heller inlägget i sin helhet. Jag hänvisade bla till ett inlägg som jämför Danmark med nazister. Som inte flaggats. Det är ironiskt att mitt inlägg i en tråd på ämne om flaggade och dolda inlägg inte bara flaggas utan dessutom plockas bort.

1 gillning

“Apartheid” är det sydafrikanska politiska/samhälls system som gjorde åtskillnad på folk efter ras.

Inget över huvud taget på detta forum är åtskillt efter ras. Inget alls.

Du använder ett helt felaktigt ord.

Ett system som ger olika möjligheter för olika användare behöver inte på något sätt vara orättvist åtskilt. Det är med andra ord inte alls givet att alla användare ska ha samma rättigheter och möjligheter på ett och samma forum. Olika nivåer av förtroende och kompetens kan användas för att åtskilja olika personers rättigheter på ett forum. Utan att det på något sätt är orättvist.

9 gillningar

Och ditt förslag på annat ord är?

Det har blivit för mycket ”Flash back-trådar” och diskussioner som måste vinnas på senaste tiden. Det här är fel forum. Ni som gillar att hålla på med sånt kan väl göra det någon annanstans. Slut.

26 gillningar

Hierarki t.ex.

1 gillning

Komplettera till en fullständig mening. Nu verkar mina ursprungliga inlägg vara borttagna, annars hade du kunnat få in ditt ordförslag i dem.

Problemet är när en grupp användare bygger upp en senioritet på ett forum, som de sedan använder för att tysta andra. Det förekommer i mer eller mindre mängd i alla internetforum, och i samhället i stort.

1 gillning

Åter:
Kanske är det så illa att vårt samhälle blivit ordentligt splittrat. En del av samhället är vana vid vad de hör i SR och SVT; och blir upprörda om de ser åsikter som allt för mycket avviker från dessa. En annan del i samhället håller inte med SR och SVT. När då de som äger detta forum skall välja linje för sin produkt “forumet” så är det nog lätt hänt att de anpassar sig till den första gruppen, t.ex. för att den för tillfället troligtvis är störst, eller innebär bäst ekonomisk vinst, eller minst problem.

Detta tar också upp ett större problem som är privatiseringen av yttrandefriheten. När de flesta åsiktsutbyten skedde på stadens torg var det en sak. Nu är torgen utbytta till privat ägda sajter och forum, är det då OK att de privata ägarna utnyttjar sin rätt att radera vad de vill?

Många hävdar att när ett företag kommer över en viss storlek, bör de räknas som en “utility”, och därmed tappa sin rätt att helt enligt egen åsikt radera vad de vill. Facebook och Twitter är ju helt klart över denna gräns. Man skulle kunna hävda att detta forum, i nischen ekonomidiskussioner i Sverige, har gjort det också, men vad vet jag.

Du kanske också behöver vara öppen för att det finns människor med olika ideologier och olika grad av tolerans för åsikter och individer som avviker från den egna preferensen. Att jag anmäler dina inlägg men du inte anmäler mina inlägg betyder inte per automatik att du är en otrevlig jävel som håller på med personangrepp och att jag är vattenkammad elevrådsordförande som i allt uppträder sakligt och korrekt. Eller hur?

Edit: Personligen har jag INTE fått en mängd inlägg flaggade, men ett par och jag lyssnar gärna på exakt vad i dem som utgjorde osakliga personangrepp, trams, trakasserier eller liknande. Lämpligen då även sett i förhållande till nivån på inläggen som bemötts. Jag tror på dialog som en väg framåt och inte på ängsligt tystande. Undantag finns givetvis, som rent nonsens och arga tirader av personangrepp.

1 gillning

Just det här håller jag definitivt med om. Problemet är att just det kommer göra detta forum till ett slaskforum, endast för likasinnade till en liten grupp människor. Sedan finns det en yttre ring av medlemmar som ser upp till dessa som gör allt för att passa in.

1 gillning