Jag har blivit varse om att detta forumet har moderatorer, där tanken är att de ska se till att trådar inte går off topic och se till språkbruk, hat & hot osv. Man kan säga mycket om det, jag själv tycker det är lite overkill men jag kan leva med det. Det jag däremot inte tycker är ok är att moderatorerna tydligen har rätt att justera mina inlägg, dvs ändra MINA ord mot DERAS egna ord. Om moderatorerna godkänner mitt inlägg vill jag inte att de skriver om mina inlägg. Ibland har de tagit bort meningar. Till råga på allt kommer ingen varning om att de har skrivit om och ändrat mitt inlägg utan jag måste råka kolla på mitt inlägg för att se om det har ändrats. Detta är väldigt integritetskränkande och jag förstår faktiskt inte varför moderatorerna ska ha denna befogenhet.
Alternativet är antagligen att radera hela posten. Du får en notifiering uppe i hörnet med en penna när ett inlägg har blivit redigerat; kolla i din notifieringshistorik och klicka på notifieringen så får du en diff som visar vad som ändrats.
Jag föredrar att få något bortredigerat i stället för att få hela posten raderad—då kan jag justera efteråt så att mitt inlägg är anpassat till det borttagna när jag fått indikationen.
Att ha moderator som håller ordning är standard för forum. Nästan alla forum har det.
Är det tydligt i detta fall är deras ord och inte dina ord?
Om man säger såhär, det jag vill säga kommer fram (oftast) fast det är skrivet så att det inte låter som jag. Lite som att en AI har justerat med prompten ”skriv detta meddelande fast mer propert”. Oavsett tycker jag inte det är ok för det har blivit fel betydelse och värdering. Samt att vissa meningar tas bort.
Jag förstår det, men jag har aldrig varit med om att moderatorer ändrat helt och hållet i min text. Det är det vi diskuterar.
Vilket inlägg handlar det här om?
Mina rubriker ändras ofta men åt rätt håll. Ser snyggare ut. Har dock aldrig varit med om (lagt märke till) att mina ord i inlägg ändras. Görs det?
Det handlar om senaste inlägget i tråden nedan. Av någon anledning är inlägget borttaget nu, trots att det var justerat av moderator… det verkar inte vara helt självklart för er moderatorer heller. Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?
Men syns det tydligt vad du har skrivit och vad moderatorn har skrivit?
Det jag har skrivit försvinner och det moderatorer har ändrat är kvar. Jag vet inte om det syns tydligt men jag kan inte se att det finns en ”moderator har redigerat” märke
Det är 9st dolda inlägg längre upp där några diskuterar att Stabelokampanjen löper ut idag i mer chat-aktigt format än vad trådstarten kanske medger enligt vissa.
Som ett förtydligande så har vi möjlighet att gå in och ändra i inlägg men det är en funktion som får användas med stor finkänsla. Tex om någon skrivit ett vettigt inlägg och avslutat med en rabattkod som inte är tillåten så tas koden bort men resten lämnas orört.
Ändra rubriker kan alla medlemmar på en viss förtroendenivå göra, inte bara vi moderatorer.
ja precis. Som jag sa innan, det är skumt för inlägget var godkänt innan (det de hade ändrat i texten) men nu har de tagit bort det. Det som det står “inlägg raderat av författaren” var att jag råkade duplicera mitt inlägg och tog bort det.
Ok, jag skrev ingen kod och de ändrade ord som “bolånegivare” till “bank” istället, vilket är ironiskt för det var ingen bank jag pratade om. När du säger rubriker, vilken textdel menar du då? Menar du rubriken för tråden? För meddelande i själva tråden har väl ingen rubrik?
Skönt att du tar mina språkfascisttendenser på rätt sätt. ![]()
Jag var en av dem som fick mina inlägg raderade och jag kan villigt erkänna att jag inte förstår eller håller med om anledningen. Tråden är en lång följetråd om vilken bank och vilken boränta som är bäst och tips fram och tillbaka om vad folk har för något och för och nackdelar kring olika banker och upplägg. Många i forumet har hoppat på Stabelos kampanj som nu gick ut med ganska plötslig information om att den avslutas, varpå vi var några som uppmärksammade det och skrev om att undra hur de kommer göra framöver för att behålla kunderna de lyckats värva och konstigt att vissa fått mail och andra inte. Om man enbart får skriva hej jag har bank X och ränta Y skulle det lika gärna kunna vara ett formulär likt forumet byggahus för då tillåts ju ändå ingen diskussion.
Att moderatorer ändrar inlägg låter också extremt konstigt. Det var ingen som delade rabattkod i de inläggen som det handlar om.
Never forget, but forgive. ![]()
Charmen med många forum är ju att en tråd startar och handlar om något för att X antal inlägg senare handla om något annat och så kan det skifta fram och tillbaka.
Att moderera så att varje tråd strikt handlar om det som TS avsåg låter inget vidare i mina öron…
Det är lite olika per tråd, tänker jag. Tråden som diskuteras här är en samlingstråd för att slippa att alla postar om sina räntor här och där och i nya trådar hela tiden, så att vi som inte är så intresserade slipper läsa det. Om tråden då spårar ur och inte fungerar för det syftet så blir forumet sämre för alla.
Andra trådar har andra syften och är mer fria.
BTW, man ser vem som är moderator genom att det är en sköld vid deras namn:

Jag förstår precis vad du menar, och håller med om att det kan vara kul - ibland, och beroende på sammanhang.
Lite mindre kul är det, enligt min mening, när någon bryskt gör entré i tråden och genast brutalt skjuter ned hela utgångspunkten för trådstarten.
Fråga:
“Jag och min familj flyttar till Helsingfors om ett år. Kan någon tipsa om trevliga bostadsområden, och bra restauranger?”
Svar:
“Hur kan någon frivilligt vilja flytta till Finland?! Kanada är ett betydligt bättre alternativ. För övrigt förstår jag inte varför folk ska flytta hela tiden. Och det är faktiskt jätteviktigt för barn att få leva nära sina släktingar.”
Eller
Fråga:
“Någon som har ett bra recept på hel oxfilé i ugn?”
Svar:
“Bara ett tips - en grönsaksbaserad kost är bättre för både dig och miljön. Dessutom är oxfilé löjligt dyrt.”
Eller
Fråga:
“Har lyckats få ett hål i min dyra regnrock. Någon som har tips på lagning?”
Svar:
“Om det är ditt största problem, så kanske du ska fundera lite över hur världen ser ut i nuläget. Sedan kanske man inte ska bo i Sverige om man är så j-a rädd för att få regn på kläderna.”
Tendenser åt det här hållet förekommer då och då, även på detta forum.