Vi moderatorer lyckas inte se att någon moderator redigerat inläggen i fråga, men det kanske är något mysko i forumets mjukvara. Det enda jag hittar är att vi brukar plocka bort dina affiliatelänkar.
Hur som helst så sammanfattade @axr rätt bra varför den tråden kanske inte är så lämplig för djupare diskussioner. Personligen föredrar jag egentligen också boräntedatabasen på Byggahus:
Ja precis, rubriken för hela tråden. Finns inte rubriker för enskilda inlägg, åtminstone inte på det här forumet.
Det med rabattkoden var bara ett exempel som skulle vara enkelt att relatera till, menade inte att det var så i det här fallet.
Sedan för att lyfta det uppenbara, vi moderatorer är olika människor och har olika syn på hur hårt det ska modereras. Det finns inga uttalade generella riktlinjer för oss mer än att reglerna efterlevs och ”var personen en rövhatt?”. Vissa är mer strikta och andra mer laissez faire
Ok, märkligt att det försvann. Men om vi hålle ross till ämnet:
I just den tråden förstår jag vad ni menar, samtidigt som det har varit diskussioner om olika banker och andra bolånegivare hur de är, strategi hur man kan få bättre ränta hos vissa osv. Jag tror att i detta fallet ni gått lite för långt med att ni inte vill att folk lägger in affilietlänk till stabelo att ni tar bort allt som har med stabelo att göra.
Huvudämnet i sig. Jag förstår fortfarande inte varför ni som moderatorer ska kunna ändra i andras meddelanden. Som jag sa innan, ni tog bort meningar, bytte ord (från”bolånegivare” till ”bank” av någon anledning), och till en skrivstil som inte liknade min. Jag tycker inte det är ok.
Jag vill med denna tråden belysa att moderatorerna har tagit lite för många och mycket friheter på sistone. Ni får bevilja eller inte meddelanden, det är fine. Men ni ska inte vara förskolelärare som rättar våra texter och skrivstilar.
Edit: nu testar jag (“MariaF”) att redigera detta inlägg.
Det är märkligt det där. Nästan ingen annanstans blir det lika upprörda röster som när man raderar Stabelo-relaterat i boräntetråden. Och då brukar vi ändå rensa en hel del även i andra trådar när det “går utanför” vad det är meningen att det ska handla om.
Vi har haft våra sätt att försöka stoppa medlemmar att kringgå våra regler-en av reglerna är bla att inte annonsera, “ragga” genom försöka dela koder för att värva nya kunder osv. Vissa lärde sig rätt fort hur de skulle göra för komma runt det ändå utan att vi reagerade i första taget.
Vi har haft att göra eftersom många är uppfinningsrika. Vissa har vi tom fått stänga av eftersom de medvetet fortsätter erbjuda koder på olika sätt som inte fastnar i vårt “nät”-trots tillsägelser och varningar. Tex: någon verkade relativt oskyldig (hade fått tillsägelse att låta bli att försöka dela sin kod som hen gjort upprepade gånger. Hen verkade upphöra med det till slut)-postade bara sin ränta gång på gång. Jag fattade aldrig varför eftersom hen redan “meddelat” flera gånger i tråden exakt samma ränta om och om igen. Men sen hittade jag anledningen: hen puffade hela tiden upp tråden och sa “jag har Stabelo med ränta ***”-men sen när man klickade på profilen på ett visst sätt så fanns koden där… Det var bara som en slags hundvissla som hen upprepade sin ränta. Kan tala om att den personen blev avstängd permanent. Man lär sig med tiden.
Vi har tom haft de som reagerat och tycker tråden bara verkar handla om Stabelo stundtals. Vilket jag håller med om. Men så länge man hållit sig till TS intentioner med trådstarten har jag givetvis släppt igenom det. Resten ratar jag. Ja, jag är snabb på att radera OT “Stabelo” eftersom just där har vi extra koll.
Fick tydlig notis om din redigering. Jag får alltid det, men kanske testa på en vanlig medlem? Tror jag fortfarande är nivå 4, så ser ibland mer än andra. Tror jag.
Såhär blir det när jag redigerar ditt inlägg-det lämnar spår. Vi moderatorer kan inte redigera utan att det lämnar digitala spår. Och vi kan inte se att redigeringar gjorts i något av dina andra inlägg.
Precis det där har vi upplevt också och det grämer oss. Skulle verkligen uppskatta flaggningar på såna inlägg då de är ett jäkla otyg och något vi måste komma tillrätta med.
Man kan ändra tillbaka själv, om man märker att någon har ändrat rubriken…
Absolut att moderatorer skulle kunna ändra felstavade rubriker men att vem som helst kan ändra en rubrik till något annat än vad ts har valt tycker jag är fel.
Jag har bett att få mina rubriker backade, har kasst närminne…
Sen är detta RTs privata forum och på det stora hela funkar det väldigt bra. Sen har moderatorerna rätt stor arbetsbelastning redan, så jag tycker det känns orimligt att de ska fixa stavfel och dylikt utöver det.
Sen är det bara nivå treor som kan ändra i rubrikerna, så vem som helst kan inte göra det. Sen lär man åka ut relativt fort om man redigerar i onödan och ger moderatorerna massa merjobb.
Kanske skulle alla treor kunna rätta stavfel men inte ha rätten att ändra rubriken. (Förstår om det skulle vara svårt att tekniskt göra den åtskillnaden på vad som går att göra men om regeln är att nivå tre kan ändra stavfel men får inte ändra innehållet i rubriken så tror jag att det skulle fungera.)
Hur det funkar och varför diskuteras och förklaras i nedan tråd. Jag tycker det är ett väldigt bra system, och jag hjälper ofta till att flytta trådar till rätt kategori och lägger ofta till förtydliganden i korta rubriker för att göra det lättare för folk att hitta in i de trådar de är intresserade av. Vi brukar låta den korta ursprungliga rubriken stå kvar och och sedan lägga till något tydligare efter ett skiljetecken (t ex efter ett | tecken).
Den här möjligheten hjälper till att hålla ordning i forumet på en övergripande nivå (kategorisering och rubriker).
Man får notifiering när en tråd flyttats eller rubriken förtydligats.
Jag vill minnas (men har inte kontrollerat nu) att det var ett 70-tal användare som har nått nivå för att få denna rättighet, så det är inte alla användare, men man hamnar på den nivån automatiskt om man läser/skriver mycket i forumet och sköter sig.