Att mitt inlägg om att ett tidigare inlägg tagits bort stängdes säger mycket om forumet. Först en smart formulering som “snärtar” till en medlem för att sedan stänga av möjligheten att svara. Mycket fult gjort.
Varför inte låta fler ta chansen att diskutera inläggena och låta fler komma till tals, så länge reglerna följs. Finns ju andra inlägg som är hur långa som helst. Men detta inlägg som tar upp forumets hantering av inlägg stängs snabbt. Eller det första, som snabbt bara tas bort.
Varken i ursprungsinlägget med ett videoklipp (med kort introtext) eller i inlägget med kritik om att inlägget togs bort fanns varken hatiskt/diskriminerande text eller negativt utpekande av medlem.
Eller visa på exakt var jag inte har följt reglerna.
Ursprungsinlägget handlade om hur en nyvald presidents beteende med härskartekniker påverkar omvärlden och hur absurt detta beteende är. Framförallt då det påverkar internationell ekonomi, vilket ligger i forumets intressesfär. Detta är legitimt att posta ett inlägg om och går inte emot några regler.
Dessutom stängs min undran över varför ursprungsinlägget togs bort, men först efter en avslutande ironisk kommentar som då inte går att svara på. Fult. Detta är verkligen att inte följa forumets regler när en administratör med makt att välja vem som kommer till tals avslutar med en tilltryckande formulering och sedan stänger tråden, så att TS inte kan svara.
Dock visar stängningen av inlägget precis det som jag ville säga med inlägget. Dessutom visar det på härskarteknik gentemot enskild medlem, något som borde vara emot reglerna.
Om detta inlägg överhuvutaget publiceras lär det väl flaggas av några. Varför inte låta fler komma till tals som kanske vill försvara informationen i inläggen. Jag trodde inte att detta forum hade så lågt i tak. Vem vet, jag kanske tom. stängs av …
Forumet har ju tom. kategorier som inte har att göra med forumets huvudsakliga inriktning att göra där folk kan posta inlägg.
Jag erkänner att jag stängde din tråd om modereringen för fort. Du kanske hade följdfrågor? Jag tyckte att både jag och andra medlemmar hade beskrivit situationen tydligt. Jag vet fortfarande inte ens vad det var för klipp du postade, det kanske var relevant för forumet. Som jag sade tog jag bort tråden på grund av att det bara var en länk utan diskussionsunderlag. Pröva en lite bättre trådstart så får den säkert vara kvar.
Fundera lite på hur viktigt det egentligen var för dig. Lade du mycket jobb på postningen som du förlorade när den togs bort? Vad tappade du egentligen?
Det är lättare att ta bort trådar och inlägg om de har tydligt väldigt lite jobb bakom sig, om det bara verkar vara något postat i stunden, eller en spontan tanke utan särskilt mycket möda bakom.
Är det ens värt att stöka runt och skapa kontrovers runt detta om det bara var en länk du lade tio sekunder på att posta?
Det fanns en kort text. Sedan har jag i uppföljande inlägg dels förklarat vad videoklippet handlade om och varför det var aktuellt för forumet. Videoklippet var ett sätt att gestalta problemet och konsekvenserna med T på ett annat sätt i en annan kontext. Trumps beteenden och konsekvenser har diskuterats i forumet. Det har också postats memes, artiklar och videoklipp om honom, eller om och i själva inläggen om annat utan någon direkt förklarande text.
Det var lika viktigt som jag antar att det är för dig att svara i detta inlägg. T och konsekvenser etc diskuteras flitigt numera. Mitt inlägg bidrog med en pusselbit, en nyans till. Och bröt inte mot några regler. Inte heller diskriminering, hat eller annat. Bara ett bidrag till debatten. Så varför ta bort det. Fortfarande inga svar. Bara att några flaggat.
Nja, jag tycker inte att härskartekniker hör hemma från vara sig medlemmar eller administratörer på ett forum. Speciellt inte ett som bland annat har “tillsammans” i namnet och talar om att hjälpas åt, en gemenskap etc.
Visst kan jag posta videoklippet igen. Jag hade naturligtvis kunnat posta det som ett svar i de redan många trådarna om konsekvenserna med T. Men tyckte att det inte hade en direkt koppling till någon av rubrikerna i tidigare inlägg. Dessutom tycker jag inte att man ska behöva skriva ut allt, då det förstör. Genom ett videoklipp ville jag berätta hur jag tycker T:s beteenden inte bara påverkar ekonomin, utan hur andra delar i samhället skulle se ut om vi betedde oss som han betedde/beter sig gentemot Zelensky, andra länder, folkgrupper och människor. Det görs dessutom inom ramen för satir/humor och på ett seriöst sätt.
Jag ville att ge en annan vinkling av det hela och låta folk komma med egna tankar kring det hela. Man bahöver inte skriva en långt inlägg före. Ibland räcker det med en bild eller video.
Och som sagt, jag hade naturligtvis kunnat posta det som ett svar i de redan många trådarna om konsekvenserna med T. Men tyckte att det inte hade en exakt koppling till frågeställningen i rubrikerna i tidigare inlägg. Dessutom tycker jag inte att man ska behöva skriva ut allt om videoklippet, då det förstör intrycket. Ibland vill man slänga ut ett ben med en kort info. Genom ett videoklipp ville jag berätta hur jag tycker T:s beteenden inte bara påverkar ekonomin, utan hur andra delar i samhället skulle se ut om vi betedde oss som han betedde/beter sig gentemot Zelensky, andra länder, folkgrupper och människor. Det görs dessutom inom ramen för satir/humor och på ett seriöst sätt.
Jag ville att ge en annan vinkling av det hela och låta folk komma med egna tankar kring det hela.
Men, hur ska vi andra veta vad syftet, innehållet och frågan kring videon är, om det bara är en länk till en video?
Tycker det är fullt rimligt att man skriver ett par ord ihop med en video, speciellt vid en trådstart.
Har själv fått massor med inlägg raderade, men det fanns alltid en orsak bakom och det har alltid gått att ha en dialog med moderatorerna om varför det togs bort. Om man inte själv förstår resonemanget.
Så ser inte riktigt att din reaktion är proportionerlig till vad som hände.
Men, det är väl bara att svälja att det raderades. Speciellt som moderatorer förklarat varför. Så funkar ju forum och det har ingenting med yttrandefrihet eller härskartekniker att göra, som jag ser det.
Ja, har inte läst någon regel om att diskussionunderlaget inte får stå i rubriken och ingå i själva videoklippet. Jag använde alltså både ord och en filmad gestalting av det jag önskade säga och få kommentarer kring.
Att sedan avsluta med dylik kommentar upplever jag omoget och ingår i det man brukar kalla härskartekniker, dvs. subtila kommentarer som förminskar etc. något någon säger eller gör.
Och det var precis det jag önskade poängtera och lyfta i dessa två senaste trådar, alltså inte ursprungstråden. Vad är det för värderingar detta forum har, hur likvärdigt behandlas forumets medlemmar som bidrar med så mycket.
Okej, så det handlar om rättvisa och likabehandling? Det låter inte så i varken trådtitel och trådstart, men då tror jag ändå det är bättre att sätta ord på detta, kanske direkt i PM till berörd moderator. En tråd med den här titeln blir snarare kontraproduktiv.