Svenska Handelsbanken byter namn till HENdelsbanken (satir)

image

Så här kommenterar HENdelsbankens VD Carina Åkerström namnbytet:

"Vi har uppmärksammats av några på Twitter, regeringen och ett antal ESG-kommittéer på att vi har haft ett namn som inte känns relevant eller okay 2021. Det gick så långt att de av ESG-skäl hotade att ta bort oss ur en mängd index och fonder.

Så kan vi ju inte ha det, och för att bevara vårt aktieägarvärde böjer vi oss självklart för pöbeln och jamsar med i tidsandan som råder, minsta motståndets lag gäller även oss.

Namnet Svenska Handelsbanken uppfattades som allt för nationalistiskt och könsnormativt. Vi välkomnar självklart alla kunder, så länge de har god ekonomi och går med på att lägga hela sitt sparande i våra dyra fonder.

Vi ändrar också färg på vår logotyp i samband med namnändringen, vi hoppas att steget från manligt och höger-associerat blått till en regnbågskavalkad av bokstäver, med avstamp i rosa, gör att alla känner sig inkluderade, så länge de har god ekonomi och går med på att lägga hela sitt sparande i våra dyra fonder. "

https://www.hendelsbanken.com/sv/press-och-media/nytt-namn-och-logga

Edit:
Det skulle vara intressant om alla ni som trycker “anmäl” istället skriver nedan varför ni tycker att satir likt ovan inte skall få publiceras. Eller gillar ni helt enkelt inte yttrandefrihet, när det som framförs inte rimmar med era egna åsikter?

13 gillningar

Jag kan börja - satir är skoj men just aktie-delen är väl till för att lagom seriöst diskutera specifika bolag eller aktier? Ditt inlägg hade passat bättre på en off-topic del av forumet. Sen tycker jag väl att skämt om könsnormativitet varken är speciellt unika eller roliga. Jag ser inte riktigt att hen-hetsen har gått så långt i samhället för att det här skämtet ska landa.

7 gillningar

Jag har inte anmält men tycker att det rör sig om unken, sexistisk, priviligierad, trött höhö-humor som jag inte tycker hör hemma i ett seriöst ekonomi-forum 2021 (eller någon annan stans på den här sidan millennieskiftet, för den delen).
Men yttrandefrihet; för all del. Inlägget säger mest om dig och dina värderingar. You be you!

24 gillningar

Har du testat detta på någon innan du postade det? Det enda jag fick av att läsa din satir var en stor dos cringe.

3 gillningar

Jag kan hålla med om att jag valde fel del av forumet!

Personligen tycker jag att hen-hetsen har gått allt för långt, 1177 kan t.ex. inte längre skriva att det är kvinnor som föder barn. Typ “när hen får sammandragningar” etc.

1177:s uppmaning om att undvika ordet ”kvinna” sågas

En av många som reagerat starkt på formuleringarna är Margot Wallström (S).

”Kan det verkligen stämma att Vårdguiden rekommenderar att man ska sluta använda orden kvinna och man, inkl i sammanhang där det handlar om graviditeter och prostatabesvär?!”, skriver hon på Twitter.

Dessutom är ju hen-hetsen en del i att via vårt språk styra vårt tänkande, därför bör det motarbetas. Jämför gärna ordet “utsatt förort” med danskans “ghetto”, så nog är det viktigt vad man kallar saker.
Ghetto - Wikipedia, den frie encyklopædi

6 gillningar

Tack, jag uppskattar att du uttrycker din åsikt och att vi kan diskutera detta.

Dessutom kan man ibland uttrycka åsikter som man inte delar, för att t.ex. spela djävulens advokat. Eller som vi har lärt oss idag vad gäller en viss politisk gest, gjord av Ida Karkiainen, så länge avsikten var ironisk, eller kanske blott i efterhand påstått ironisk, så är den ok, i alla fall enligt vissa.

Berätta sedan gärna mer varför satiren är sexistisk och priviligierad! Unkenheten är väl mer upp till läsaren.

Höhö har jag inga problem med, ett skratt förlänger livet, och behövs tråkiga dagar med corona och höga elpriser!

Just det, varje stor konstnär strävar efter att beröra! :grin:

1 gillning

Det hade varit en bra satir (i ett annat forum dock), verkligheten upphör inte att överraska :slight_smile:

Ja men jo det gjorde du ju :slight_smile: Är ditt alias EnMan också en del av din motreaktion mot pronomenet hen?

Det har jag också funderat på! I så fall var det faktiskt omedvetet!

Jag kom att tänka på detta i en annan tråd, där en frågeställares användning av “hen” istället för “han”/“hon”, samt “en” istället för “man”, gjorde det mycket svårt att förstå frågan över huvud taget.

Och så stannade mina ögon på mitt alias, som jag helt ärligt skrev in helt slumpmässigt, hö hö!

Den kommentaren tycker jag är mycket intressant.
En reflektion jag gjort är att det är oftast äldre män som har svårt när språket utvecklas.
Hör ofta kommentaren att det är svårt att förstå och att varför ändra på något som fungerat när det kommer till ordet hen och en.
Undra om det alltid varit så genom historian i utvecklingen av svenska språket?
Tänk tanken om en person från början av 1700-talet skulle försöka förstå sig på dagens svenska språk.

1 gillning

Ersätt gärna “män”, “äldre” eller “äldre män” ovan med “svarta” eller “judar”. :slight_smile:
Ett kul test för att se hur en text “flyger”!

Generellt sett beror mitt huvudsakliga motstånd till “hen” på att jag ogillar försöken att stöpa om vårt samhälle med hjälp av språket. Tänk också på att många som intuitivt känner detta, kanske inte förmår att artikulera just detta. Istället skyller de på något mer lättformulerat, t.ex. att texten blir svår att förstå. Det är ju dessutom så att ordet hen innehåller mindre information än han eller hon, texten blir mer innehållslös.

Men mer specifikt så var faktiskt texten jag refererar till ovan genuint svår att förstå. Skribenten hade prioriterat språklig politisk korrekthet högre än möjligheten att uttrycka sig förståeligt. Vad jag minns fick “hen” inte heller ett vettigt svar, trots vad jag gissar var en enkel fråga.

Du får gärna skynda mot en fantastisk språklig och samhällelig framtid, men glöm inte att reflektera kring vad du gör dig själv till verktyg för.

Satir slår uppåt, inte nedåt. Slår man nedåt kallas det väl mer kränkning eller översitteri kanske.

4 gillningar

Vad kan vara mer värt satir än en mäktig rik ängslig bank?

Dessutom är hela det narrativ som texten gör satir av både mainstream och del av den etablerade samhällsordningen i Sverige. Del av ett enormt PK-industriellt komplex fullt av konsulter som mjölkar det privata och allmänna på resurser genom att skriva mångfaldsplaner och värdegrunder etc.

2 gillningar

Tycker det är intressant att höra hur andra personer tänker i olika frågor.
Vad är det för samhälle du tror skapas av att just i det här fallet orden hen och en används?
Vad i ett sådant samhälle är det du ogillar?

2 gillningar

De vill sudda ut alla skillnader mellan könen. Könet är bara en social konstruktion. Förnekelse av uppenbara biologiska skillnader.

Ovetenskaplig pseudovetenskap som för oss bakåt, inte framåt.

2 gillningar

Vilka är de som vill göra allt det?

2 gillningar

Jag undrar vem det är som inte hänger med i utvecklingen i detta fallet! :slight_smile:
kön social konstruktion - Google Suche

Inte lätt att vara EnMan i dagens samhälle. (Satir)

10 gillningar

Tycker hen istället för han/hon kan vara rätt praktiskt för tredje person när kön är okänt.

I övrigt så omfattas förstås satir av yttrandefrihet. Men som satir tyckte jag inte det var särskilt bra och delar Skogens synpunkter. Även om det uppenbarligen var intressant nog för att jag skulla klicka på tråden.

3 gillningar

Ja vi män har det oerhört bra!

Två tredjedelar av de som avled i suicid år 2020 var män .

Tre gånger så många pojkar/män i åldern 15-29 år som flickor/kvinnor.

Statistik om suicid - suicidprevention.se

Två av tre sökande till högskolan är kvinnor
Två av tre sökande till högskolan är kvinnor - Universitets- och högskolerådet (UHR)

2 gillningar

Jag gillar ordet “hen” istället för han/hon eftersom det är lättare att säga och skriva när man inte vet könet eller när det kan vara vilket som. Jag ogillar däremot ordet “hen” istället för hon eller istället för han när man alltså vet könet.

“Hen” som pronomen för någon som inte vill klassa sig som man eller kvinna har jag ingen åsikt om.

Men är det alltså så att “en” används istället för “man” för att slippa använda ett manligt ord? Det var nytt för mig. Jag trodde att det var dialektalt.

2 gillningar