All kommunikation i forumet sker via skrift vilket innebär att vi förlorar alla icke-verbala signaler som tonfall, ansiktsuttryck, kroppsspråk och många nyanser försvinner. Ett sätt att försöka kompensera är genom användning av emojis för att simulera vissa av dessa aspekter.
Därför vill jag be dig som hänger i forumet att vara medveten om ovan. Det som är helt tydligt i ditt huvud och helt neutralt skrivet kan upplevas helt annorlunda av mottagarna. Var därför gärna uppmärksam på hur du formulerar dig och använda gärna emojis för att komplettera.
I forumet har jag valt följande emojis som reaktion på inlägg. Detta är den betydelse och situationen som jag tänker att vi kan använda det.
Om du har några frågor eller funderingar, tveka inte att fråga @moderatorer:na så hjälper vi dig.
Många hälsningar,
Jan
ursprungligt inlägg
Utifrån feedback i en annan tråd och i samtal med @moderatorer:na har vi bestämt att ta bort ikonen från reaktioner. Då uppstår frågan, vill vi ha någon annan standard-reaktion där?
De vi har i dagsläget är:
Passa på och nominera fritt så länge du har med en motivering.
UPPDATERING: Efter denna diskussionen har jag bestämt att vi kör ett experiment i ett par dagar då vi tar bort all förutom och för att se om vi saknar någon emoji mycket. En hel del av de andra har nämligen använts ironiskt eller sarkastiskt vilket aldrig var meningen.
Citerat från @Melwa i en annan tråd
”Från början var det ett insiderskämt från chatten.
Jag använder ofta uttrycket ”o dear” när jag stöter på troll, omogna fjortisar, elaka kommentarer eller uttryck jag absolut inte förstår i World of warcraft (ett onlinespel). Eller så skriker jag det när läskiga mobs dyker upp och jag springer därifrån.
Jan trodde först jag skrev o deer, därav att det till sist blev en ikon efter ganska många användningar i chatten.
Så den är väl ett uttryck för när man tycker att någon är helt ute och cyklar, eller någon skriver elaka saker, eller när någon borde ha ett bättre sätt att uttrycka sig.
Jag använder den ofta vid tillfällen när jag vet att ett skriftligt svar inte för diskusionen framåt.”