Härligt med en tydlig & klar målbild & summa- Grattis Bara det en bra bit på vägen som många lägger alldeles för lång tid på kan jag tycka. Två miljoner på börsen- grattis igen 
Mycket har redan sagts ovan men så här skulle man kunna tänka om man stretchar det lite.
Först och främst att göra en sådan resa kräver fokus, klarsynthet, balanserat risktagande, timing och lite lite tur. För att dessa parametrar ska få bästa förutsättningar och rätt beslut så tror jag inte att sex dagars veckor med dom tiderna kommer ligga till grund för optimerade beslut & genomförande.
Ta som Steg 1 att delegera i din arbetsvardag, frigör tid för dig själv & med det antalet anställda så borde det finnas struktur för att effektivisera organisationen och målet skulle kunna vara att inom 12 månader så ska du halverat din tid i bolaget med minst samma lönsamhet och helst en förbättring på 10-15%. Nu kommer du nog säga att det går inte att genomföra - då säger jag som Mr Olsson- “Jag vet att det inte går men om det gick hur skulle du göra då?” 
Steg Nr 2
Mer arbetande kapital krävs- Det kapital som du har att tillgå idag som jag utläser är 2 miljoner på börsen & de andra 2,5+2,5 miljonerna dvs 5 milj är presumtiva “tillgångar” då de avyttras till ett högre värde än nuvarande skulder.
Du skriver ingenstans vilket ekonomiskt resultat du prognostiserar i verksamheten de kommande åren, det blir klart avgörande för vägval sälj eller fortsatt företagande? Du behöver frigöra mer kapital som får jobba åt dig om du ska komma upp i de önskade nivåerna på 30 miljoner inom överskådlig tid.
Så exempelvis sälj huset om du hittar ett tänkbart alternativ där boendekostnaderna är tillräckligt lockande för att det ska vara värt det. De pengarna investerar du i intäktsdrivande tillgångar om du nu är ute efter ökad fart på tillväxt, glöm inte att risken ökar dock också. Fastigheter finns det gott om just nu, har du fem miljoner att investera så kan du nog tjata till dig att belåna minst 5 miljoner. Då har du 10 miljoner att jobba och därtill vid rätt objekt värdeökning i fastigheten och se till att du har ett objekt som driver hyresintäkter också de kommande åren. Säger det dock igen - RISK.
Steg 3
Lokalen för verksamheten skulle jag vara ytterst tveksam att avyttra om du äger den då en försäljning av verksamheten kan underlättas av att äga fastigheten. Har du fått en värdering i en företagsförsäljning så finns det ju olika värderingsprinciper men oavsett så kommer det ekonomiska resultatet, lönsamheten vara styrande för din bransch i kombinationen med balansräkningen med eventuella tillgångar som kan hjälpa till.
Steg 4
Vill inte ta udden av erat mål men ett tips är att redan nu oxå parallellt med denna process oxå fundera på hur kommer livet att vara i Spanien. Har din bott en längre tid utanför Sveriges gränser? Har du planer på att starta något där eller vad är det som driver den målbilden? Tror att den processen är minst lika viktig som detta ovan med siffror. Det blir väldigt snabbt vardag bland palmer, paddelbanor & turkost hav oxå ;-). Du är ju tydligt en entrprenör så stillasittande brukar inte vara vår paradgren.
Slutsats- Du behöver på något sätt femdubbla till nuvarande börskapital & återinvestera det i intäktsdrivande tillgångar- ge det 10 år. Under tiden så jobbar du halvtid & säkrar ditt bolag och dess lönsamhet. Då kommer det bli kul att jobba. Sedan hyr du hus i Spanien under en längre tid & testar på livet där på riktigt- Sen går ni LIVE
Ber om ursäkt för ett långt & utsvävande svar- gillar dock den framåtlutande frågeställningen du har med klar målbild. Stor lycka till