Någon som gjort resan till 30 miljoner kronor?

Ja med så stora kapital blir i varjefall min investeringsfilosofi annorlunda emot din, sen ska man alltid hitta en egen investerings strategi som fungerar långsiktigt för en själv, så länge du inte förlorar pengar.
Då bör du ha en annan part som sköter portoföljen åt dig om man inte är tillräckligt ”duktig”.

Bara mina tankar och hur jag tänker att jag ska göra men saker kan ju såklart ändras på vägen.

Jag var kanske otydlig. Jag själv köper och kommer köpa en stor del direktägande i börsnoterade aktier, nu och i framtiden. Men jag vet vad jag gör och är villig att lägga tiden. Samtidigt är jag fullt medveten om att det säkert hade blivit ungefär samma resultat genom indexknvestering med lite hävstång.

Att låta nån form av tredje part sköta mina pengar är endast aktuell i form av indexfonder. Någon diskretionär förvaltning eller annan form av kvacksalveri klarar jag mig utan.

1 gillning

Jag har drivit en liten konsultfirma men inte i Sverige.

Kör också inom anläggning. Ramavtal är ganska skönt att ha, om priset är det rätta.
Med så många anställda så bör din K10 med tiden bli ganska stor.

1 gillning

Jag tycker du ställer lite fel fråga. Eller kanske att den i alla fall avslöjar ett lite farligt fokus…? Du har ju en riktigt god ekonomi och har redan mycket vunnit med ditt företagande och hur långt du verkar ha kommit där. Fantastiskt!

De flesta finansiella misstag sker när man försöker få saker att hända snabbare. Hävstång, otålighet och osund övertygelse är de starkaste drivarna av risk.

Du är ung. Driv företaget tålmodigt och engagerat i några år till, om du orkar och trivs. Plocka kanske ut lite pengar längs vägen om affären möjliggör det.

Företaget är troligen din bästa giv, men bygg inte hela scenariot varken på en viss summa eller att du lyckas sälja bolaget. Ju mer ridig plan desto känsligare är man för utfallet. Jag hade turen att kunna sälja mitt livsverk när jag ville det. Två år senare hade det sett annorlunda ut.

Du verkar ha förmåga att bygga värde på olika sätt, använd det och försök njuta längs vägen.

”Livet är det som pågår medans vi är upptagna med andra planer.”

6 gillningar

Skulle jag rekommendera ett sätt att påskynda så hade jag valt ett lite enklare liv pch på så vis minskat behovet. Jag har bott på Malta två år och flyttade nästan till Spanien efter det. På 30 miljoner kan man extremt lätt pensionera sig behagligt i Sverige, ännu lättare i Spanien. Skulle säga att 10 räcker gott och väl om man inte har extravaganta vanor.

5 gillningar

Håller verkligen med. Om drömmen är just att bo i Spanien så ska man bara köra på, jag bodde där redan som student när jag levde på CSN. Känns bakvänt att vänta på att man har massor av miljoner långt fram i tiden, det finns en risk att den dagen aldrig kommer. Jag fattar att ha 30 miljoner är en del av drömmen och ett mål i sig men tror det är viktigt att sortera fram vilken dröm som är viktigast.

4 gillningar

Exakt. Och hur kul är det att vänta till pungen slår i knäskålarna innan man får realisera sina drömmar.

@Miljoner Jag har gjort den resan. Som @janbolmeson nämner gjorde jag, och i principalla jag känner som är i liknande sits, sina pengar genom företagande. Väldigt svårt att i Sverige komma upp i de siffrorna genom lön.

Sedan hur man uppnår det genom företagande är givetvis omöjligt att svara på då alla branscher och föreetag ser olika ut. Vanligaste är nog att bygga upp ett bolag med bra kassaflöde och sedan sälja det så man får ut en stor klumpsumma.

3 gillningar

Härligt med en tydlig & klar målbild & summa- Grattis Bara det en bra bit på vägen som många lägger alldeles för lång tid på kan jag tycka. Två miljoner på börsen- grattis igen :wink:

Mycket har redan sagts ovan men så här skulle man kunna tänka om man stretchar det lite.
Först och främst att göra en sådan resa kräver fokus, klarsynthet, balanserat risktagande, timing och lite lite tur. För att dessa parametrar ska få bästa förutsättningar och rätt beslut så tror jag inte att sex dagars veckor med dom tiderna kommer ligga till grund för optimerade beslut & genomförande.

Ta som Steg 1 att delegera i din arbetsvardag, frigör tid för dig själv & med det antalet anställda så borde det finnas struktur för att effektivisera organisationen och målet skulle kunna vara att inom 12 månader så ska du halverat din tid i bolaget med minst samma lönsamhet och helst en förbättring på 10-15%. Nu kommer du nog säga att det går inte att genomföra - då säger jag som Mr Olsson- “Jag vet att det inte går men om det gick hur skulle du göra då?” :wink:

Steg Nr 2
Mer arbetande kapital krävs- Det kapital som du har att tillgå idag som jag utläser är 2 miljoner på börsen & de andra 2,5+2,5 miljonerna dvs 5 milj är presumtiva “tillgångar” då de avyttras till ett högre värde än nuvarande skulder.

Du skriver ingenstans vilket ekonomiskt resultat du prognostiserar i verksamheten de kommande åren, det blir klart avgörande för vägval sälj eller fortsatt företagande? Du behöver frigöra mer kapital som får jobba åt dig om du ska komma upp i de önskade nivåerna på 30 miljoner inom överskådlig tid.
Så exempelvis sälj huset om du hittar ett tänkbart alternativ där boendekostnaderna är tillräckligt lockande för att det ska vara värt det. De pengarna investerar du i intäktsdrivande tillgångar om du nu är ute efter ökad fart på tillväxt, glöm inte att risken ökar dock också. Fastigheter finns det gott om just nu, har du fem miljoner att investera så kan du nog tjata till dig att belåna minst 5 miljoner. Då har du 10 miljoner att jobba och därtill vid rätt objekt värdeökning i fastigheten och se till att du har ett objekt som driver hyresintäkter också de kommande åren. Säger det dock igen - RISK.

Steg 3
Lokalen för verksamheten skulle jag vara ytterst tveksam att avyttra om du äger den då en försäljning av verksamheten kan underlättas av att äga fastigheten. Har du fått en värdering i en företagsförsäljning så finns det ju olika värderingsprinciper men oavsett så kommer det ekonomiska resultatet, lönsamheten vara styrande för din bransch i kombinationen med balansräkningen med eventuella tillgångar som kan hjälpa till.

Steg 4
Vill inte ta udden av erat mål men ett tips är att redan nu oxå parallellt med denna process oxå fundera på hur kommer livet att vara i Spanien. Har din bott en längre tid utanför Sveriges gränser? Har du planer på att starta något där eller vad är det som driver den målbilden? Tror att den processen är minst lika viktig som detta ovan med siffror. Det blir väldigt snabbt vardag bland palmer, paddelbanor & turkost hav oxå ;-). Du är ju tydligt en entrprenör så stillasittande brukar inte vara vår paradgren.

Slutsats- Du behöver på något sätt femdubbla till nuvarande börskapital & återinvestera det i intäktsdrivande tillgångar- ge det 10 år. Under tiden så jobbar du halvtid & säkrar ditt bolag och dess lönsamhet. Då kommer det bli kul att jobba. Sedan hyr du hus i Spanien under en längre tid & testar på livet där på riktigt- Sen går ni LIVE

Ber om ursäkt för ett långt & utsvävande svar- gillar dock den framåtlutande frågeställningen du har med klar målbild. Stor lycka till

4 gillningar

Har inte nått dit…än

Har haft liknande mål men kommit fram till att det kanske inte behövs. Säg att familjen vill ha ca 1 mkr per år att röra sig med eller vad du räknar med att få ut från kapitalet. Förmodligen kommer du inte bara ligga i solstolen och dricka sangria, du eller någon i familjen kommer vilja jobba lite. Ni behöver inte jobba mycket för att få 300 000 kr efter skatt. Då kan du minska kapitalbehovet med 30%.
Säljer du bolaget och flyttar utomlands, glöm då inte möjligheten att göra exit via Portugal. Finns stora pengar att spara på skatten.

Inte för att jag bryr mig om ert tjafsande. Men kan du länka till att 4% + uttag håller som PWR?

Så vitt jag vet är just förutsättningarna sämre än under Bengen/Trinity och inte ens då var PWR 4% inflationsjusterat utan just 4% inflationsjusterat och konsumera kapitalet på 30 år. D.v.s. inte PWR.

Men var det nå’nstans vi pratade om PWR? Jag pratade generellt om begreppet och öppnade för lägre uttag men möttes av dumma invändningar.

Jag håller med. Bengen och Trinity University räknade på 30 år och hög sannolikhet att det funkar och inget annat.

Man kan också läsa det som att:

“4% är inte underbyggt av forskning.”

som jag besvarade med att Bengen och Trinity inte håller med…

Han fortsätter sedan att yra om att YouTube slår universitetsskriften på fingrarna.

Sedan kan även sista bisatsen tolkas som att ingen som gör FIRE räknar med att det ska funka i 30 år. Men det visar ju forskningen att det gör. Inte att allt finns kvar efter 30 år. Men att man överlever just 30 år på kapitalet och att risken att det tar slut är väldigt liten.

30 år och längre än 30 år är olika saker. Det är också hårklyverier.

Well det är ju faktiskt inte vad som står. Utan att 4% uttag inte är forskningsunderbyggt för att leva FIRE på givet att 30 år är inte tillräckligt att kunna göra FIRE på.

Du yrar ju själv om att det finns stöd för ännu mer uttag, så för mig ser det mest ut som ni båda yrar…

Det menas ju att 30 år är för kort tid. Givet av kontexten.

Faktiskt inte, om nu argumentet är just att 30 år för kort tid att ta hänsyn till för någon som gör en FIRE. Då är inte Bengen/Trinity tillämpbart som SWR.

Det blev tåg idag. Cykeln fick stå.

(driftskostnad per år) x (antal år pengarna ska räcka) = erforderligt kapital.

Erforderligt kapital placeras på börsen. Avkastningen kompenserar för inflationen.

1 gillning

Eget bolag eller andras bolag. Men det här med tid kräver lite balans, som andra sagt så finns det en relation mellan tid och risk. Finns inte några “snabba cash” metoder utan en riskfaktor på samma nivå, inte vad jag känner till iallafall.

Högfungerande NPF åtföljs ofta av hybris. Det brukar lösa sig när individen blir äldre.

EDIT: Detta blev tydligen flaggat som hat/kränkning.

Kolla DSM-5 som används för att bland annat diagnostisera NPF. Där finner man i princip samma formulering

Det är ett faktum att högfungerande NPF ofta kommer tillsammans med hybris. Något som brukar mildras när individen blir äldre och individens universum expanderar till att inte bara ha sig själv som referensram.

Men visst. Om ni tycker det är ”hat” så flagga på. I det stora hela betyder det noll och intet.

5 gillningar

Hej. Det är väldig spännande resa du är med om. Jag är Exakt i samma situation som dig med samma mål som du, men till portugal. Jag driver anleggföretag i Norge och hoppas på en exit snart.
Jobbar som en galning och familjen hejar på för att i 2025 dra vidare.
Jag är lite äldre, precis bickat 40 och känner det börjar snart bli dax.
Om vi (3delägare) i företaget inte säljer i 2025, så sälger jag ut mig. I Norge så är ”naken inn - naken ut” inte längre lagligt uten måste följa markadsvärdet när man säljer. Så måste jag sälja till mina kolleger så blir det så. Jag drar :relaxed:

1 gillning