Någon som gjort resan till 30 miljoner kronor?

Sverige har sagt upp dubbelbeskattningsavtalet med Portugal från 1 jan 2022.

3 gillningar

Rätt hårda ord här i tråden. Kanske dags att lugna ner sig och vara okej med att vara oense.

Off topic från min sida men. Skål på er :beer:

1 gillning

Jepp. Håll er till ämnet och inte till person tack. :slight_smile:

Fred på jorden plz

Då min vänliga uppmaning mitt i natten inte hörsammats kommer här en skarpare uppmaning att hörsamma reglerna och bidra till ett positivt samtal. De inlägg som inte gör det kommer flyttas härifrån omgående.

https://rikatillsammans.se/forum/tos

Jag har nu raderat en användare och alla dess inlägg, inklusive alla svar eller inlägg som refererade till den nu raderade användaren. Ursäkta om allting ser helt tokigt ut, men det är priset av att radera användare och deras innehåll.

5 gillningar

Med ett litet ”utifrånperspektiv” på diskussionerna i tråden så hade den vunnit på om deltagarna försökt enas om vad man pratar om. TS ställde en fråga som snabbt lämnades.
TS vill skaffa 30 msek för att leva av med familj i Spanien. Räcker då detta? Procentsatser hit och dit debatteras intensivt. Bör inte frågan ställas till TS hur mycket pengar vederbörande tror sig behöva/år för att leva det liv hen önskar? Nästa fråga bör väl vara hur länge pengarna ska räcka. Behöver de bara precis räcka en viss till kan man ju börja skapa modeller för sannolika ”safe withdrawal rates” och om merparten av pengarna ska finnas kvar ”perpetual withdrawal rates”. De studier och modeller som finns bygger ofrånkomligen på historiska data som inte behöver säga något om framtiden (det är ju ekonomi och inte naturlagarna vi talar om). Dessutom bygger modellerna väl ofta på ett specifikt sammanhang såsom en särskild marknad. Man behöver alltså anpassa för aktuella förhållanden och lägga in säkerhetsmarginaler.
Med detta sagt så är det svårt att tvärsäkert hävda någon specifik siffra men 4% är nog definitivt i översta spannet av vad någon skulle argumentera för. Sannolikt ligger det lägre, särskilt om man med hög säkerhet ska få pengarna att räcka riktigt länge.

En reflektion över din kommentar.

Det är tusentals forumiter och mindre än en handfull moderatorer. Den här tråden hade jag helt missat och när jag väl såg den och tonen var det alldeles för sent att agera. Det är därför vi varmt rekommenderar att rapportera/flagga meddelanden som inte lever upp till våra regler här.

1 gillning

Och jag försöker ha den naiva inställningen att vuxna människor ska kunna samtala utan behov av flaggningar och moderatorer.
Synd att verkligheten inte är sådan. Ni moderatorer gör ett utmärkt arbete och kan självklart inte se allt. Flaggor är väl tyvärr ett nödvändigt ont.

1 gillning