“utan berätta att 8 reklamspottar i en 7-minuters podd kändes lite överdrivet.”
Rimlig åsikt.
“utan berätta att 8 reklamspottar i en 7-minuters podd kändes lite överdrivet.”
Rimlig åsikt.
Det finns ju rätt många podcastappar varav de flesta är helt säkert bättre än Spotify på just poddar?
Lyssnar bara på de “normala” poddarna och där tycker jag det är helt ok. Inget att anmärka på.
Hela Avanzapodden är i och för sig reklam för just Avanza. Lyssnar man på podden (vilket även jag gör) är det reklam man uppskattar att höra, men man ska inte ha några illusioner om att syftet med podden är något annat än marknadsföring.
Denna diskussion finns i andra trådar (och kommentaren gör mig lite ledsen) för utmaningen för oss är:
I min värld återstår bara reklam (och välvillighet) och det som vi då har valt är göra det reklam finansierat. OCH erbjuda alla att få skippa reklamen genom att sponsra oss via Patreon. Så slipper man både reklam i podden och forumet.
Sedan säger många av er relevant reklam, ja, jag håller med och jag gör mitt bästa. Men även den diskussionen har vi haft där tex Länsförsäkringar inte vill sponsra för att ”globalfonden säljer sig själv”. I veckan tackade vi nej till ett företag som var berett att betala mycket pengar för att vi skulle promota deras nyemission etc. Så jag tar gärna förslag på sponsorer som ni tycker är relevanta för även där upplever jag att det är klurigt.
Om du har något annat förslag @RobertDeBruce hur vi ska finansiera RT så är jag idel öra. För detta problem har jag inte knäckt på de senaste åren.
Sedan kan jag tyvärr inte påverka Spotify. Jag har aldrig fått en enda krona eller ens öre av Spotify. Mitt enda tips är att isf använda en annan podspelare, använda reklamfria Patreon-podden (man får en egen RSS-fil att lägga till i sin poddspelare) eller använda mp3 som jag brukar ladda upp här på forumet för Patreons.
Jag känner att jag verkligen vill stötta @janbolmeson i detta. Att ha ett forum som det här, och de avsnitten som skapas vecka efter vecka, för VÅR skull är utifrån min aspekt helt fantastiskt! Rikatillsammans sfären har förändrat många människors ekonomiska liv (hade velat skriva 1000-tals, men då hade säkert någon gått in och velat se källa på det).
Ständigt nya avsnitt, som vrider på olika aspekter inom ekonomi, psykologi och relationer. Jag lyssnar aldrig utan läser bara, så jag kan inte bedöma reklaminnehållet, men utifrån vad man får så kan jag tycka att man som lyssnare ska gilla läget. Det är ändå fantastiskt att Jan ändå försöker slå knut på sig själv för att få alla mer nöjda, eloge till dig!
Kort: Bra att komma med inspel kring förbättringar, men att skriva kommentarer som ”att mycket vill ha mer” om någon som verkligen lägger ner sin själ för att ge oss alla en klokare syn på ekonomi är lågt.
Verkligen inte.
Håller med. Feedbacken gäller kortpoddana och specifikt #13.
Så hjälp mig med ett konkret förslag vad vi kan göra annorlunda givet förutsättningarna att:
Nu tror jag att vi har inställningen före / efter. Jag skulle kunna plocka bort efter, men å andra sidan stänger man inte av då?
Mitt förslag är att fortsätta leta efter det gyllene snittet mellan maximal reklamintäkt och maximal lyssningsupplevelse. Det blir såklart en balansgång.
Om vi tar pod #13 med sju minuters innehåll kanske det är balanserat att den startar med en spot och slutar med ytterligare en spot?
En 20 minuters pod kanske kan ha en ”personlig” spot i mitten utöver spottarna start och slut?
De långa ”normala” poddarna verkar redan ha lagom balans om man läser kommentarerna ovan.
Sorry, läste inte förutsättning 3 tillräckligt noga.
Om 3 verkligen gäller så uppnår du kanske balans i pod #13 med att bara ha reklamblock i början.
Poängen är att om mängden reklamavbrott blir proportionerlig mot innehållet så påverkas lyssningsupplevelsen mindre negativt av reklamen.
Är ju frivilligt att konsumera. Jag hoppar alltid dessa korts, känns som jag blir spammad av RT ärligt talat så har avprenumerat. Kollar in ibland om det finns nåt.
Säg något mer, för det jag har upplevt är ett klagomål från andra hållet att de långa är för långa och att snittpodden är typ 20 minuter…
Jag kanske är en outlier? Jag lyssnat nog inte på nån podd under 1h min längsta är Hardcore History och Fall of civilization där de lätt håller 5h per avsnitt. Korta snabba blir som ett radioprogram där man ska in med 5 tips eller nåt. Det ger inte mig så mycket. Poddar är till för fördjupning och långa diskussioner utan avbrott.
Du kommer alltid att ha ändan bak. Kortpoddarna är just korta och då upplevs reklamen tyngre. Jag tror att Snötass kloträd kanske gör sig bättre i mitten, om det nu är ett problem.
Jag föredrar långpodd och tycker förbihoppandet på spotify funkar bra. Å andra sidan kör jag sällan musik på spotify eftersom det drunknar i reklam (ja, jag är en snål jävel).
Ett alternativ kan ju vara, om det inte är för mycket jobb/kostnad med det, att ha olika rss-streams eller hur det nu funkar där en har alla avsnitt, en har de korta och en de långa. Jag föredrar de långa så det skulle göra bruset mindre för mig. De korta är perfekt att skicka till frun som vill ha det lite kortare.
Nu har jag inte hängt med i RT så länge att jag koll på ämnena som är i långa vs korta avsnitt. Är de typ samma, men bara olika längd så är även en idé att dela avsnitten i ett kortare och sen lägga på ett fördjupningsavsnitt. Dock kanske det blir mer trix i att göra inspelning, klippning m.m. dvs inte värt tiden.
Och nu ett kort avbrott i reklamen för lite content
Ännu en tråd där forumägaren inte får tjäna pengar på sin fantastiska tjänst han erbjuder. Varför svider det så hårt för många på forumet egentligen?
Spola förbi reklamen för f-n.
Jag antar att ni själva vill ha lön på era förvärvsarbeten eller jobbar ni gratis?
Du missar nog den vänliga tonen och lösningsinriktningen som genomsyrar tråden.
Jag lyssnar bara på långa poddar (även andra än rt) och det är samma gnäll i alla kommentarsfält att de är för långa. Det är väl så att vi som älskar långa poddar inte kommenterar hur fantastiskt det är med långa poddar och då syns bara gnällspikarna som vill ha kortare poddar. Du har sagt det själv nån gång, nåt om att 10 personer som ringer kundtjänst med samma fråga på kort tid upplevs som en folkstorm trots att man har 10000 kunder.
När du får kritik måste du alltid se till alla oss som inte gnäller, vi som bara är tysta och belåtna. Det är så lätt att bara ta sig ton när man är missnöjd.