Konstruktivt svar. Tack.
Känns lite som hela denna tråden visar en av fördelarna med att skaffa Patreonkonto. Jisses så skönt att slippa reklam. ![]()
![]()
Tack! Jag känner redan hur blodtrycket lägger sig. ![]()
Går det att ha ett patreonkonto som bara ger ett reklamfritt forum för exv 10kr?
Alltså för 10kr per månad så slipper jag reklam i forumet men har samma begränsning av poddavsnitt etc
Ja. Man kan välja ett custom pledge på vilken nivå man vill. ![]()
Jaha, isf förstår jag inte varför man inte bara skaffar det om man tycker reklamen är ett problem.
Måste ju handla lite om konjunkturen också. Sen behöver väl inte sponsorerna vara kopplade just till avsnittet de sponsrar? Nu minns jag inte på rak arm, men finns ju andra poddar som har sponsorer utan någon som helst koppling till avsnittets ämne eller ens kategori.
Jag fattar inte heller hur jag ska göra för att koppla mitt patreonkonto med detta. Var hittar jag info? Har försökt tidigare men get upp.
Nu vet jag inte vad annonserna drar in varje år men kan en idé vara att crowdfunda ett reklamfritt forum?
Att skaffa ett extra konto för patreon kanske inte alla pallar (inkl jag själv) men att swisha 100kr en gång skulle jag kunna göra.
Sätt upp en nivå som du tycker är skälig, se om du uppnår gränsen och ta isf bort alla annonser för ett år. Uppnår du inte så ha kvar dem.
De flesta inom YT som jag följer har 50-90% sponsrade avsnitt. Men har bara sett RT som faktiskt har med sponsorerna som gäster under hela avsnitt, ibland flera.
De flesta andra gör ett kort omnämnande om produkt eller tjänst x i två minuter, sen fortsätter avsnittet. Stör inte ens mig.
Vanliga reklamnedslag är better help, square space, strumpor, hemleverans av mat, viner, madrasser, elcyklar, appar, språkappar, mobilspel osv.
Som jag sagt tidigare, finns många neutrala produkter RT kan göra reklam för. Förstår att det blir skavigt när vissa gäster säljer produkter som går emot RTs grundrekommendationer. Jan och Caroline har lärt upp oss för bra. ![]()
Lyssnade på en annan podd för att lyssna efter exempel på vad som brukar dyka upp:
Philips eltandborste
Amazon Prime
Hallon mobilabonnemang
Amigas kaffe
Dessa produkter har noll och ingenting med podden i sig att göra. Så behöver inte finnas någon koppling alls till ekonomi bland sponsorerna.
Det är lite här åsiktskorridoren blir ett problem. Bara för att personer jobbar för t.ex. ett fondbolag med mycket aktiv förvaltning, så betyder det inte att vi inte kan lära oss något av dem eller att de inte skulle ha något intressant att berätta. Det är alldeles för binärt med den här typen av beröringsskräck. Om man är stark i sin övertygelse borde man klara av att lyssna på de med andra sätt att se på världen utan att själv ryckas med “till den mörka sidan”.
Skulle någon säga något som får dig att ändra åsikt eller ompröva en “sanning” är det ett sundhetstecken. Att hänvisa till att det är för att skydda nya och okunniga är också att omyndigförklara både dem och programledarna.
Fast jag tycker det blir förvirrande. Att i ett avsnitt spy galla över yrke x och sen ett par månader senare bjuda in och göra reklam kring yrkets tjänster. Eller dylikt.
Jag tycker att det är rimligt att man får framföra när det skaver och det gör jag också. Tycker RT gör fantastiska saker och betalar gärna lite för att stötta deras jobb varje månad. Men jag kommer inte sitta och säga att jag älskar saker, när det skaver.
Många är frikostiga med åsikter om det mesta på forumet, så varför får man inte nämna när saker känns förvirrande?
Tystnadskultur slutar sällan bra för någon verksamhet.
Forumet har blivit outhärdligt med de nya annonserna. Ser nästan oseriöst ut.
Håller med övriga, gör reklam för neutralt skit i podden istället. Fortsätter det se ut såhär kommer det nog vara svårt att locka nya medlemmar till forumet.
Att här annonser fyller hela skärmen och behöver klickas bort ger inte ett seriöst intryck
Jag gick in på min profil och tryckte på kugghjulet, på den sidan kan man länka konton.
Kan starkt rekommendera att skaffa Patreon och få annonsfritt, det blir så mycket trevligare att skrolla i forumet. Adblock på Jan och Carolines bekostnad känns taskigt. Man kan ju välja att ge 10 kr/månad för att slippa reklamen liksom ![]()
En rimlig mängd annonser accepterar vi och har lärt oss att leva med men blir det störande så kommer i alla fall jag att gå in på forumet betydligt mer sällan och kanske inte alls. Betala för att hålla forumet levande genom att bidra med ämnen och inlägg gör jag inte, så viktigt är det inte.
Lämnar forumet tills annonserna minskar. Tyvärr. Svårt att scrolla på mobilen när nedre bannern är fastklistrad.
Behåll forumet gratis och reklamfri för att locka stora massor.
Ge plats åt sponsorer som äger varsin sticky tråd där de berättar om sin produkt.
Podcast varannan på Patreon eller kortversioner gratis för de som behöver råd/underhållning.
Se dig omkring för nya produkter pga podd och forum är inte längre högmarginalprodukt pga dessa finns i drivor av.
Jag tror kostnaden i användbarhet är för hög i förhållande till värdet eventuella annonsklick ger. Det är bättre med en bra mix av relevanta annonser och fokusera på mer trafik. Ni verkade köra egen GAM nyligen och serverade egna annonser från poddgäster, det upplägget tror jag skarpt på.
I övrigt tror jag på paywall. Ge inte bort premiuminnehåll gratis.
Tack för hjälpen! Men reklamen försvann inte, minskade bara lite.