Vad tycker du att forumet och RikaTillsammans är värt? | Provprat om community-hjältar, reklam och Patreon

En sak att fundera på är att all kritik inte är samma sak som “gnäll”.
Jag tolkar frågeställningen som @Kirtapp har kring Savelend som en filosofisk frågeställning och om värderingar. (Ledsen om jag lägger ord i din mun :upside_down_face: Patrik, inte meningen då det är min egen tolkning)

Att ha samtal med en gäst (oavsett om det är sponsrat eller inte) kräver en del:
-Vilken nivå skall samtalet hållas på?
-Hur tuffa frågor behövs det?
-Ska man låta gästen hävda saker utan att visa stöd för sina påståenden eller ska man då ifrågasätta dem?

Finns mycket att fundera över för att få det att fungera.
Att försöka totalt slakta en gäst och dennes budskap ser jag inte som en väg framåt. Det är inte gästvänligt och visar endast att man själv inte är öppen för att höra om andra funderingar, lösningar etc. Men man kan samtidigt inte låta en gäst hävda saker helt utan motstånd eller diskussion.

7 gillningar

Nämen precis så! :+1:

4 gillningar

Ja, håller med, syftade inte specifikt på någon i den här tråden när jag refererade till gnället.

Precis, hade den känslan så jag har inte nämnt dig eller svarat direkt på ditt inlägg :slight_smile:

1 gillning

Och @Kirtapp - det var inte menat personligen mot dig (eller någon annan). Vill vara tydlig med det. Jag uppskattar feedback. Det värsta man kan göra mot någon är att sluta ge feedback. Det är ett tecken på att man har slutat bry sig.

Så jag menar när jag säger tack. Det är verkligen inte någon otacksamhet. Det är bara att ibland är energitanken tom. Just nu är en sådan period för mig och då är det mentala överskottet litet.

2 gillningar

Det är nog oundvikligt att det kommer att finnas någon som tycker att det är dåligt.

Om det är tydligt uppmärkt i rubrik och beskrivning av avsnittet och det sägs i början av avsnittet så kan det omöjligt vara ett problem.

Jag skulle bara ignorera det och köra på med reklamavsnitten om det genererar intäkter som gör att forumet och övriga episoder kan vara mer fria från det.

Jag brukar hoppa över de avsnitten men i vissa fall, typ Lysa, har jag lyssnat och tyckt att det varit intressanta reflektioner.

4 gillningar

För mig är forumet en guldgruva. Här finns massor av bra information att söka bland samt åsikter från olika människor som är i olika livssituationer.

Podden lyssnar jag sporadiskt på. Blir kanske hälften av avsnitten som kommer givet att jag tycker att något verkar intressant för mig.

Reklam kontra reklamfritt är inte främst vad jag tänker på, däremot känner jag att jag borde överväga att bli Patreon åtminstone ett tag för att göra rätt för mig. Att drifta hela karusellen antar jag kostar en hel del, och jag har fått väldigt mycket av framför allt forumet.

Att införa en 49:- i månaden-nivå på Patreon tror jag är en bra idé!

8 gillningar

Jag tycker att det är knepigt med olika prenumerationstjänster, det blir väldigt lätt så att man tappar kontrollen över alla små slattar som dras här och var genom olika tjänster och plattformar och på olika sorters enheter. Därför avstår jag ofta från att betala även för mina absoluta favoritpoddar. Jag tänker alltså att det är en granularitetsfråga, jag betalar tex för Spotify som en övergripande tjänst men jag skulle inte vilja betala småsummor till olika enskilda musikleverantörer här och var, det blir för rörigt (som en liknelse).

Så för min del är jag helt för reklam som finansieringsmodell!

12 gillningar

Ser inga som helst problem med sponsring, reklam, whatever.

Det är mitt ansvar att välja bort det jag eventuellt inte vill bli exponerad för.
(Sådana är vi, anhängarna till Liberalism).

1 gillning

Jag menar att du hamnat i precis den där komplexiteten som man hamnar i när man börjar jobba med sin hobby eller övergår till att försöka tjäna pengar på sin hobby. Vi har trådar i forumet med hundratals postningar som gräver i detta och riskerna med det.

Du har antagligen en ganska stark inre kompass som säger vilken nivå av kvalité du vill hålla på RT och de kommersiella kraven pockar hela tiden på att du borde göra på ett annat sätt och avsevärt sänka kvalitén för att kunna tjäna pengar på det. Inte nog med att du har en intern kompass för det, du har dessutom ett gäng följare som alla checkar dig och påpekar när de tycker du hamnat snett jämfört med vad de tror att RT är och vad du står för. Kritiken baseras ibland på vad du gjort tidigare när du gått mer på din kvalitetskänsla, men ibland också bara på att folk är annorlunda och vill ha olika saker av dig.

Det är samma sellout-diskussion som många indieband och andra artister hamnar i när de slår igenom kommersiellt. Många tidigare följare tappas antagligen, och nya följare kommer till som tycker det nya är normalläget.

Så frågan är ju vad du själv tycker är en sellout, och hur mycket du kan ge efter för din egen kvalitetskänsla och moral när det gäller att cachea in på det som du tidigare kanske mer gjort “för att det är kul/intressant” än för att tjäna pengarna.

Fokuserar man på penga-delen i stället för hobbydelen så är det risk att man hamnar i en Enshittification-cycle där det kanske går att få in pengarna, men ingen är ändå nöjd.

Fokuserar man på hobby/kvalitets-delen så går det kanske inte att få ekonomi i det.

Vi hamnar tillbaka på en av dina favorit-frågor: hur får vi båda? Som du säkert vet är jag skeptisk till den iden–jag tror på att fokusera och se till att man åtminstone får en grej, i stället för att riskera att tappa båda.

För mig ramlar hela det här ner i problematiken med integrerad reklam. Det finns oerhört många fällor med den, och trots att den är det som ger mest pengar så anser jag den bör undvikas. Gör inte avsnitt där en sponsrad gäst säljer sina grejer om det inte är stor matchning med din egen filosofi. Det kommer alltid upplevas som falskt och trigga sellout-diskussioner som jag tycker det borde vara extremt svårt att försvara sig mot. När det inte matchar RT-filosofin, gör det som vanlig reklam i stället. Ha avskiljare i avsnittet och gör en reklam-break, ha en annan uppläsare av reklamen så det inte är din röst och din trovärdighet och ditt renommé som backar reklamen. Det går att bredda reklamen oerhört mycket då, och det är tydligt att du inte är avsändaren.

Jag tycker samma på forumet och sajten. Breddad reklam kan tillåtas. Jag vet att du t ex sagt att du inte vill släppa in reklam för kreditkorten. Varför inte? Gör det tydligt att någon annan är avsändaren bara, att det är reklam som infogats i sajten. Så länge det inte är olagligheter/scams/rent omoraliska grejer så är det bara reklam. Internet är fullt av det för att det är så internet funkar.

11 gillningar

Håller verkligen med om detta. Även om det har blivit kutym tex i poddar så är det riskabelt att presentera produkter och idéer som man genuint tror på i samma ton och anda som produkter och tjänster man har ett betalt samarbete med.

Även om man som lyssnare vet att det är skillnad så är det något med likheten i sättet att paketera innehållet på som gör att man blir överlag misstänksam. Det kan också leda till att det låter som om podden vill försöka värva en produkt/tjänst genom att tala gott och ofta om den, även om det kanske inte alls är fallet. Det enda sättet det kan funka hyfsat på är om man gör reklam/samarbeten med produkter som är fristående från poddens innehåll.

1 gillning

Jag tycker att ni är duktiga på att tydliggöra vad som är reklam och inte och om man ogillar reklam på Spotify är det ju för bara att spola förbi, det gör jag. Som någon nämnde, youtube kan man köpa utan reklam med.

Risk att tappa för många och bli en ”intern klubb” om det är obligatoriskt att betala. Bredden på medlemmar är den stora tillgången, tappa inte det.

Att kunna betala för reklamfritt forum är bra, då kan alla välja. Som många skriver, de som klagar är nog en minoritet annars skulle det vara mycket fler trådar om det. De som inte stör sig (jag t ex) skriver inte om det - utom nu på din direkta fråga. Det är också valfritt att hänga här och du är inte skyldig någon något.

Jättebra idé ovan med en ”code of conduct” där ni är transparenta kring vägval.

Tack för ett bra jobb!!! Jag förstår att daglig skötsel är viktigt för vår upplevelse.
Och behövs reklam för att finansiera det, fine with me.

3 gillningar

Jag tror det är viktigt att uttrycka sig “sponsra mig på Patreon så gör du så jag kan fortsätta göra alla de här bra grejerna <lista grejerna man gör>” snarare än “Nu har jag gjort alla de här grejerna så då får du minsann betala lite!” :sweat_smile: Ton-träffen i OP på den här tråden är inte riktigt rätt där, i mina öron :smiley:

Jag tänker att grundnivån på Patreon, Youtube-member och liknande verkligen ska vara att man sponsrar utan att få något alls mer tillbaka än det alla redan får. Man slipper inte reklam på forumet, man slipper inte reklam i podden eller får några andra förmåner annat än att man kanske tackas i pod eller på annat ställe med namn. På det sättet kan man slå på “member” på alla ställen där det går att ta betalt för det utan att behöva tracka det (t ex Youtube membership). Nyckeln här är att arbeta med delaktighet för sina Patreons, att de är det som gör att detta innehållet finns, men egentligen inget mer. Dvs om det är 90 kr/mån för att slippa reklamen, så finns nivån 0-89 kr där man bara betalar utan att få det. Gör det tydligt att man verkligen kan betala precis vad man vill för att se till att det går att göra innehållet i framtiden. Här kan man också ha engångsbetalningar för oss som vägrar prenumerationer.

Sedan kan man adda fler nivåer på just Patreon där man behöver betala minst X kronor för att t ex slippa reklamen i forumet, få VIP-ingångar att nå podden osv.

Nästa nivå är att köpa specifika saker där man betalar och får något faktiskt tillbaka, typ RT-programmet eller merch.

För mig dyker inte “Välj ditt eget pris” och knappen “Anpassa ditt stöd” upp på Patreon.

Edit: intressant, går jag hit: https://www.patreon.com/rikatillsammans/membership (dit RikaTillsammans Patreon-sida länkar med “Become a member”) så kommer inte välj pris upp, men följer jag länken från Rikatillsammansforumet och går hit: https://www.patreon.com/join/rikatillsammans så får jag knappen för att välja pris :joy:

5 gillningar

Förmodligen helt rätt. Hjälp mig att få rätt på det. För ja, du har rätt, det är skrivet lite i uppgivenhet. Har tyckte det har varit lite tufft med RT på sistone och det mentala överskottet tog tyvärr slut här. :see_no_evil: :heart:

7 gillningar

Jag tar sponsrade avsnitt och reklam alla dagar i veckan framför prenumeration. Varför? För att det lär ge er (Bolmesons) mer, men också för att jag tror forumet vinner på att inte vara ett gated community där nyfikna inte vågar doppa tårna. Det blir väldigt lätt en ankdamm för inbördes beundran av sådana lösningar.

Har jag råd med 49 spänn i månaden? Det är klart att jag har. Men jag tycker även sponsrade avsnitt är bra som tuggmotstånd och frö till debatt. Däremot är jag lite trött på reklamgnället. Alla som jobbat det minsta med forum vet att det är hästgöra i perioder.

Och, på tal om att betala igen så vinnlägger jag mig alltid om att läsa nykomlingars trådar och välkomna, komma med råd och ibland dryga till det och skämta med dem som jag tror tål det. Det, samt poddmedverkan, ser jag som mer värdefulla bidrag än en handfull tior. Sedan får andra gärna tycka annorlunda om just det. :joy:

Så, ta in fler sponsorer i avsnitten, så länge de inte ställer krav på att ni ska radera kritiska inlägg eller liknande Sovjetmetoder. Det var mina två kopek.

26 gillningar

Jag tror det som behövs är att ta bort allt i stil med “folk fattar inte”. Jag har petat lite på texten nedan, som ett exempel. Vill vi jobba vidare på texten så kan vi sätta upp en privat Google Doc där vi kan redigera den tillsammans, kanske?

4 gillningar

Det är väl egentligen det som är problematiskt, utan att de får säga sina saker och deras ord får stå oemotsagd. Istället bemöts dem med silkesvantar även när deat de säger går tvärtemot RTs kärnbudskap.

6 gillningar

Jag väljer gratis för att jag kan. Har inget emot reklam eller sponsrade avsnitt.

Om jag behövde betala för rika tillsammans skulle jag varit med ett kort tag för att plocka vad jag ser vara guldet för mig och sedan lämna.

Nu hänger jag kvar av vana i forumet och lyssnar på avsnitt för att jag tycker att det är trevligt men inte nödvändigt.

Jag tycker upplägget är bra som det är. Vill man slippa reklam så väljer man att betala.

Mitt förslag är att ni gör mer och fler sponsrade avsnitt så att ni får in pengar den vägen. De som inte gillar sponsrade avsnitt kan låta bli att lyssna på dem. Jag skulle bortse från det klagomålet.

Du/ni kan inte vara alla till lags. Det är det viktigaste i det här tänker jag.

9 gillningar

Forumet behöver DIN hjälp!

6 gillningar

Absolutely! Jag har valt att inte bidra med något hittills i form av pengar.

Min feedback so far, på min resa till rikedom med Er :nerd_face::

Pod:

• :+1:Som värdar är ni väldigt trevliga och härliga att lyssna på, det är alltid en skön och soft lyssning. Ni är superduktiga och rätt proffsiga :heart::heart:
  • :+1:Tidigare har det förekommit stort värde i forsknings relaterade / undersökande informativa avsnitt, de står verkligen ut och är fantastiska :heart:
  • :+1:Mjuka avsnitt är ofta trevliga, men kanske inte så informativa
  • :-1:Informativa avsnitt har avtagit över tid. Jag skulle hellre ta få högkvalitativa avsnitt än fler av lägre kvalitet.
  • :-1:Många avsnitt har repetitivt innehåll

Forum:

• :+1: Hög aktivitetsnivå / snabba svar, alltid ett plus.
  • :+1:Har varit en källa för guldkorn
  • :+1:Har tidigare välkomnat många olika perspektiv och en “undersökande” eller “provpratande” öppenhet, god ton.
  • :+1: Reklam bidrar till att bekosta podden (?) och stör inte alls
  • :-1:Senaste tiden tycker jag det har varit mer känslodrivet och inte så tolerant / öppet för alternativa synpunkter. Har det blivit mer drivet av någon form av status sökande bland kärn medlemmar ?
  • :-1:Guldkornen är svårare att hitta nu jämfört med tidigare
  • :-1:Svårare (mer komplicerade) frågor får sällan svar
  • :-1:Har blivit mer som social media, mindre som ett anonymt forum för “torra” ämnesfrågor. Kanske är ett plus för vissa dock :nerd_face:
  • :-1: Har det blivit mer modererat och uppstyrt ? Fria diskussioner och sidospår var ofta de mer intressanta delarna.

Keep up the good work! :nerd_face::+1: Live long and prosper :vulcan_salute:

6 gillningar