Vad tycker du att forumet och RikaTillsammans är värt? | Provprat om community-hjältar, reklam och Patreon

Har varit här ett tag nu men visste inte att jag kunde få reklamfritt forum via Patreon. Har joinat nu :+1: Behöver jag göra något för att aktivera det?

1 gillning

Jag förstår att feedbacken får dig att fundera. Fundera är bra, men det är inte givet att de som ger feedback är de som “har rätt”. De kanske inte är din målgrupp…

Ni (du och Caroline) har skapat ett unikt forum där nördar och nybörjare kan mötas och utbyta tankar och erfarenheter. Detta är inte något som sköter sig själv, det är inte något som kommer utan kostnad för er (det finns fakturor ni betalar för att vi ska kunna surfa in här), ni lägger dessutom ner mkt tid på podden, bloggen och nyhetsbrevet - tid som in kunde lägga på ett lönearbete. Det är givet att allt detta gör att era tjänster (som minst) måste täcka ovanstående kostnader, lön och lite till.

Jag håller med @angaudlinn. Jag föredrar mer reklam och sponsrade inlägg före en större separation mellan betalande och icke betalande (än vad det redan är idag). Varför? Jag vet själv att många som är nya lurkar runt och har frågor, är vilsna, men för dem att ta steget att till att betala för en tjänst är steget för stort. Det är i detta forum du hittar nya Patreon-medlemmar, RT-programsdeltagare eller föreläsningsinbjudningar. Är innehållet i det vardagliga för tunnt kommer detta inte längre att vara Sveriges största ekonomiforum.

Jag uppfattar det som att ni ger bra värde i Patreon, men det kan kanske gå att förfina det. Vilka andra kringtjänster kan ni erbjuda? RT-programmet har jag flera klienter som har gått och alla är lyriska. Går det att utöka, framhålla mer eller öka priset för det (det är vansinnigt billigt idag).? Måste podden komma ut varje vecka? Kanske varannan vecka skulle ge er mer andrum eller mölighet till alternativa intäkter.

25 gillningar

Är det då RT som skall ha 50:- i månaden eller de skribenterna?

Jag tycker det är riktigt bra att man kan bestämma prisnivå själv på Patreon. Precis som att somliga tycker det är värt 10:- kommer vissa tycka det är värt 100:- . Jag själv hade gärna sett att jag istället enkelt kunde donera när jag känner för det, till RT, till en skribent eller till en kommentar - istället för att behöva använda en tredjepartsprenumerationstjänst. Avskyr prenumerationer haha.

Jag följer https://value4value.info så gott jag kan. Är man intresserad över hur det kan se ut med en sådan modell så tycker jag om hur forumet stacker.news har löst det: https://stacker.news/faq#how-do-i-earn-sats-on-stacker-news

Såatteh, om du frågar mig hade jag sett så lite reklam som möjligt och så mycket smådonationer och uppmuntran till detta som möjligt.

Samarbeten och sponsrade avsnitt är ju också ok om det som det är nu att det framgår väldigt tydligt att det är just reklam man tittar på. Som andra har varit inne på och förklarat så är ju inte ett helt asvnitt och samtal bortkastat eller bortviftat bara för att det är sponsrat. Detta tycker jag är skilt från annonser på forumet.

tl;dr

jag blockar reklam, spolar förbi sponsorsegment, och donerar hellre som en lajk.

Skaffa nostr och koppla en lightningwallet - Så kan jag donera lite varje gång jag läser något jag gillar :heart_eyes:

tl;dr 2

Gör som ni vill, jag är inte din mamma.

1 gillning

Har inget emot reklam i forumet om det är tydligt uppmärkt.

Det som sticker i ögonen för mig är när Jan blandar redaktionellt material och egna ekonomiska intressen. Exempelvis när han pratar upp Lunar och Storskogen som han själv råkar äga aktier i, trots att den allmänna rekommendationen på forumet är indexinvestering.

Så min rekommendation är att göra motsatt mot hur det görs nu: Var mindre selektiv i vem som får göra reklam, så blir det tydligare att du inte är beroende av enskilda sponsorer och att det redaktionella materialet inte är “köpt” av en sponsor. Om man jämför t.ex. Youtube så är det ingen som väntar sig att den som skapar videon ska ha en personlig relation till reklamfilmen innan videon.

2 gillningar

Skulle det funka med proggressivt högre moderering för en högre avgift? Vissa vill ha djungel, vissa villaträdgård, vissa golfbana. Mer döljs ju mer man betalar. I en billigare version kanske det räcker med möjligheten att själv dölja trådar. Sedan möjlighet att dölja allt som andra användare ogillat. I sista hand moderering

Eller vänd på det; troll får betala för att deras tråd eller inlägg ska synas för andra betalande troll? Användare som gillar heta diskussioner betalar för att ta del av dem i sin helhet. Visst, det finns konkurrens från andra forum, men man ska inte underskatta hur fäst man kan bli vid en het diskussion. Reptilhjärnan tar över. Kostnadsdrivande användare får betala för det som är tidskrävande eller otrevligt för det stora flertalet. Eller byta till x, flashback eller annat ställe. Moderatorerna vinner på det oavsett.

Kanske går det ta betalt för båda extremerna och ha ett reklamfinansierat mellanmjölksalternativ? Jag skulle ofta vara mer benägen att betala för heta diskussioner än för att slippa dem.

2 gillningar

Jag har inget emot reklam eller sponsrat innehåll.

Jag lägger alldeles för lite tid på forumet för att det skulle vara värt 588kr/år

2 gillningar

Jag tycker det ska vara reklam i forumet någon banners här och där, det gör mig ingenting. Så ser det ut på dem flesta forum. Självklart ska dem som modererar forumet få ersättning på något vis och då tror jag mest på reklam.

4 gillningar

Hej! Läser flera gånger i veckan och är mycket tacksam för många bra råd. Jag tycker att reklamen är fullt ok, och alltid tydligt märkt. Sponsrade avsnitt är också ok, möjligen går det att @janbolmeson ställer mer kritiska frågor? De som är med får ju en stor publik som de kanske inte skulle ha fått annars. Det är ett tag sen jag lyssnade på ett avsnitt, så det här med kritiska frågor kanske redan sker?
Betala? Njae… men kanske i perioder, javisst! Eller också skulle jag glatt betala för att få läsa?

Jag tror att med nuvarande upplägg kan ”alla” vara med och kommentera och berätta. Med obligatorisk avgift blir det ett mer selekterat deltagande, tror jag, som inte alltid handlar om avgifter.

2 gillningar

Hellre reklam än avgift. Vi är redan vana vid massor av reklam överallt så det stör inte längre.

4 gillningar

Läser endast forum, svagt intresse för pod mm. Tycker det är en självklarhet att forumet ska vara reklamfinansierat. Benchmarkar alla som vill ha en månadspeng av mig Netflix och Spotify och innehållet därifrån kontra vad jag erbjuds.

1 gillning

Även om forumet är mycket givande och en fundamental del av Rika Tillsammans, så tror jag ändå det är podden som står för den viktigaste drivkraften. Men missförstå mig inte, det ena utesluter inte det andra. Jag upplever att poddavsnitten ger så mycket mer än innehållet på Patreon. Jag hade i din situation låtit reklamen vara kvar men ändrat lite så att fönstret inte flyttar sig helt när man väl läser något, det stör ju upplevelsen. Annars kan den få ligga kvar. Undvikit stora pop ups som täcker hela fönstret.

Sen tror jag också på det många andra poddare gör, det vill säga släpa med sina avsnitt. Att den här veckans avsnitt släpps omedelbart för betalande medlemmar, men om man inte är Patreon-medlem så får man ta del av förra veckans avsnitt. Är det något många inte har så är det tålamod och då skulle du faktiskt få betalt för det mervärde poddavsnitten ger. Tråkigt såklart för den sin vill ha avsnittet omedelbart, men då är det ju bara att bidra med dessutom valfri(!) peng, vilket redan det är generöst.

1 gillning

O det är en BRA sak. Det får inte bli en löjlig sekt av detta. Jag älskar när mina förutfattade meningar får motstånd. Vore sjukt trist om allt handlade om det som är ”kärnbudskapet”.

4 gillningar

Jag tycker det är en alldeles lysande affärsidé att ta betalt av stora stygga finansindustrin för att finansiera RT som hjälper småsparare att göra rätt. :+1::+1:

Därför är jag 100% för reklamfinansierat. Men som @axr beskriver måste man segregera så det blir tydligt vad som är ditt budskap och vad som inte är det.

Jag håller helt med @angaudlinn argument varför jag inte heller gillar prenumerationsmodellen. Visst kan de flesta betala 49 kr/mån, jag med absolut, men det är det där med att man sedan sitter fast i det och kanske inte lyssnar eller är så aktiv en period så känns det som waste. Lätt att börja. Svårt att sluta med. Den är sticky. Det är väl därför så många sitter med en massa abonnemang hit och dit som äter ut sparandet. Man kan ju snart inte lyssna på någon pod utan det ständigt kommer propåer kring just Patreon. Börjar bli lite allergisk mot det faktiskt.

Jag tänker så här mht sponsring/reklam

• Vanliga podavsnitt med dig och Caroline som de är nu. 100% RT. Ni kan stå för innehållet fullt ut

• Sponsrade avsnitt är nog de lurigaste för den som sponsrar utnyttjar ju din trovärdighet hos dina följare. Definera tydligt vad som är Ok/inte OK för denna typen. Alltså du och Caroline tillsammans. Typ att det inte behöver gå helt i linje med RT men ni kan ha en kvalificerad diskussion kring det med lite utmaningar mellan er och sponsorn (som med Coeli, ja eller BMX eller vad de nu heter). Svårt att göra sponsrade avsnitt och ha en kvalificerad diskussion med något som går för mycket emot RT. Jag tycker att ni bör fortsätta särskilja dessa avsnitt som ni gör nu och kanske även ha en annan jingel för att segregera dessa mer från vanliga poddar.

• Reklam insprängd i avsnitt med tydligt segregerat när tjänsten/produkten inte går tillräckligt i linje med RT. Vi är vuxna nog att inte hoppa på varje tjänst som det görs reklam för. Som @axr skrev

• Avsnitt om produkter/tjänster/investeringar där ni har ekonomiska intressen. Denna förtjänar nog sin egen kategori. Här hade jag försökt distansera mig för att undvika jäv diskussionen. Kanske att tex Oliver kör dessa avsnitten? Där man tar upp att ni har ekonomiska intressen i vad det nu handlar om och att vem som nu kör avsnitten kan moderera samtalet på ett bra sätt. En schysst beskrivning av det men att du/ni inte talar i egen sak. Visst har ni ekonomiska intressen i olika fonder och fondrobotar men ert avsnitt påverkar inte direkt investeringen så den ökar i värde. Pratar ni däremot om tex Lunar (jag ska inte nämna en viss aktie) så gynnar det ju er mer på ett direkt sätt, genomslaget blir större om ni får fler att gå dit. Så hade jag nog tänkt kring dessa om än få inslag.

Anledningen att det kanske blir svårare för er att dra dessa gränser är ju just för att ni är så transparenta och har byggt upp ett så stort förtroende att vad ni säger är sant, och inte påverkat av dolda intressen. Därför extra viktigt att ni segregerar de olika innehållen. Så tänker jag.

Och, hörröni, Jan & Caroline, ni kan högaktningsfullt skita i att en del klagar (inklusive mig). Det ni gör är j-vligt bra och viktigt. Ingen gör alla glada! Kör på :heart:

17 gillningar

:+1: Håller helt med. För forumet handlar det kanske också om förväntningar om kärnbudskap.

Man anmäler sig till ett anonymt allmänt och öppet diskussionsforum på internet för frågor om privatekonomi. Om man då hamnar i en tillrättalagd, perfekt strikt ansad och rensad “trädgård” där man förväntas “pollinera sig” och sedan åka vidare, så kanske det är där det skär sig ? :thinking:

Jag är med på att det är RTs uppgift att tjäna max pengar på det vi användare skriver. :dollar::moneybag: Jag undrar bara om det bekostas en massa trädgårds rensning som inte är allt för hårt efterfrågad. Kanske till och med kontra produktiv?

Det kanske är bättre och lättare att göra en egen sluten betal-del av forumet för de som är mer sugna på iden om en perfekt privatekonomisk “trädgård” och “kärn ideer”? Det skulle nog kräva mindre jobb att sköta den, och de som vill kan köpa den. Mer lönsamt? Då skulle den allmänna delen kunna vara för oss som gillar när alla skapar en något vildväxt naturträdgård tillsammans :crazy_face::tanabata_tree::palm_tree:

1 gillning

Att lägga RT bakom en betalvägg skulle kunna vara början till slutet för detta fantastiska community.

Om ni håller reklamen på en rimlig nivå så är jag övertygad att detta är en bättre lösning än en betalvägg.

5 gillningar

Jag kan bara instämma. Jag tror forumet ganska snart skulle dö av syrebrist om det låg bakom en betalväg.

4 gillningar

Klart att RT har ett värde för mig. Jag ser dock inte framför mig att jag skulle betala för tillgång till det. Jag har inga problem med att ägaren reklamfinansierar forumet.

En gratistjänst jag numera betalar för är Google, då jag behövde mer lagringsutrymme främst för bild och video backup. Sponsrar också krigshistoriepodden pga evig ära.

1 gillning

:100:

Betalvägg dödar.

2 gillningar

Jag röstar för: Mer reklam, Mindre “samarbeten”. Det är väldigt otydligt vad ett samarbete innebär, och det sänker trovärdigheten på hela sajten. Däremot förstår jag inte varför det inte finns reklambanners på varje sida. Om Google kan ha det borde RT.

Jag förstår inte riktigt varför jag skulle lyssna på podden, men läser forumet dagligen.

Jag röstar för mer reklam.

Skulle ha svårt för att få mig att betala för att vara med i ett forum speciellt när det finns andra ekonomiforum man kan hänga vid