Vad tycker du att forumet och RikaTillsammans är värt? | Provprat om community-hjältar, reklam och Patreon

Patreon har/är man för att man redan får värde och vill stötta framtida leveranser av sagda värde!

Forumet har idag näst intill noll värde jämfört med podden, allt man kan få svar på här är sådant man vet att man inte vet. Går bra att fråga ChatGPT istället.

Poddens stora värde är att den svarar på sådant som jag inte vet att jag inte vet, ojämförbart större värde i det!

Så, det behövs inget extra-special-unikt-material för Patreon.
Podden kan gärna ha sponsorer/reklam i början likt så många andra poddar har idag.
Forumet är till stor del överflödigt.

Tack :pray:

Den befintliga reklamen tycker jag är helt okej. Om ni skulle bestämma er för att öka reklamen tycker jag det är okej också. Är inte själv betalande medlem dock och planerar inte att bli det heller, inget illa menat :slightly_smiling_face:

1 gillning

Men har jag missat något, överväger man betalvägg? Vad jag förstår så innebär bara den nya nivån på Patreon att man stöttar och får allt reklamfritt. Betalvägg skulle ju göra att man förlorar nästan alla användare, det är ju det absolut sämsta man kan göra.

Överväg släpande avsnitt som jag föreslog tidigare.

@janbolmeson När börjar dessa nya nivåer att “gälla”? Kommer att uppgradera från min nuvarande patreon (standardnivån) till nya mittennivån.

För mig handlar det inte enbart om vad det är “värt” utan även vilka andra “prenumerationer” man har på månadsbasis (Netflix, Spotify, etc.) som också vill ha ens pengar. Allt handlar ju om prioriteringar, om man redan har många sådana som tickar på så känns det jobbigare att lägga till ytterligare en.

1 gillning

Gratis är gott. Är alltid villig att ha reklam på alla hemsidor som jag besöker och använder mig av. Ett bra sätt för mig att ge tillbaka och sponsra hemsidan.

1 gillning

Kanske sagts redan men orkade inte läsa alla inlägg… :sweat_smile:

Ett alternativ är ju att ta spons/reklam från produkter som inte är finansrelaterat. Jag har noterat att många med liknande inriktning på youtube valt det spåret. Då slipper du göra reklam för saker som går emot din egna filosofi. Å andra sidan kanske det inte känns lika relevant/mer uppenbart att det är reklam, men det kan ju vara bra.

Kan vara vad som helst man själv tycker är en ok produkt. Det finns ju många med köpkraft på forumet, kan säkert finnas företag som vill få sina premium-produkter uppvisade för dem.

:person_shrugging:

sympatiserar med att det är svårt!

1 gillning

@janbolmeson
Men… men…!

5 gillningar

Undrar också. Är tanken på sikt är att RT forumet ska bli ett forum utan anknytning till en aktiv podd? Hur kommer det funka med Patreon då, för tanken med Patreon är väl skapat för att stötta kreatörer? Går det ha kvar det om man inte har podden kvar? :thinking:

1 gillning

Ska vara fixat nu. :slight_smile:

2 gillningar

Tack @Monica! Jättebra feedback. Tar gärna en walk-n-talk med dig och bollar lite tankar. Vet att du har byggt en jättefin community också. :heart:

Svårt med den typen av tjänster. Skulle swish fungera?

Hmm… jag kan vara ute och reser, men jag tycker att det är extremt sällan jag gör det här. Och de gånger jag har gjort det är det ju extremt tydligt.

T.ex. Lunar - jag har inte och kommer aldrig prata om Lunar som investering. Vad är skillnaden att jag är aktieägare och gör reklam för dem eller att jag får betalt och gör reklam för dem? Nyfiken, för jag förstår inte.

Storskogen-läxan har jag fått. Det kommer aldrig hända igen.

Problemet här är att totala reklamintäkter från Youtube understiger 3.000 kr per månad. Redaktionellt innehål är en tiopotens större. Så det går tyvärr inte rent ekonomiskt.

Hmm. Intressant tanke. Pingar in min idé-sparring-partner @caspian här. Vet inte riktigt hur det skulle fungera tekniskt.

Ett problem som jag brottas med är avvägningen att dölja material. Jag har tidigare varit emot att dölja material, men jag kanske har fel i det resonemanget.

Förstår. Är det att det är värt 0? Eller någon nivå.

Tack!

Jag förstår, samtidigt är jag kluven till det resonemanget. Netflix har ju en enorm skala som jag aldrig kan erbjuda. Det är lite som att jämföra hantverksskor gjorda förhand i läder med en sweatshop i Bangladesh. Två olika saker.

Yes, det här är på gång. :+1:

Kan du utveckla det här? Att man har en veckas släp tänker du?

1 gillning

Det här tycker jag är extremt klurigt. Vi har precis gjort avsnittet med Andreas och Henrik (BMC f.d. Coeli). Jag upplever att jag tar upp de två elefanterna: 1) helt annan filosofi och 2) avgiften.

Men det är ju ingen poäng att göra det till ett aktiv vs. passiv-avsnitt. Vi får se om jag lyckats, men jag menar att sitta argumentera mot att de har fel, det är ju inget kul varken för dem, mig eller den som lyssnar.

Exakt, de osponsrade. Dessa upplever jag få upplever som problematiska. Så när som på att någon inte gillar de mjuka och vice versa.

Se ovan. Hjälp mig gärna hur jag ska göra det här bättre rent konkret. Från mitt perspektiv är det svårt att omvandla till något mer konkret. Typ - alla tycker det är bra med semester - men så fort någon säger “myggsafari i norrland” så blir det diskussion.

Just med dem så ställer jag frågorna om avgift, filosofi och resultat. Men att ta avsnittet i något sidospår upplever jag som problematiskt och inte värdeskapande. Särskilt inte när man har 60 minuter på sig. Att börja med att ifrågasätta personen i 15 fungerar ju också dåligt.

Ja. Det är ju det t.ex. YT gör. Problemet är att det ger extremt lite betalt. Som jag skrev med YT. Även idag efter 10 år är YT-intäkten mindre än 3000 kr per månad. På nivån att det inte gör någon skillnad.

Utifrån diskussionen ovan - vad är det för skillnad att Lunar är med i avsnitt och betalar för det och att jag är aktieägare och inte. Aktien går ju ändå inte att köpa för någon. Aktien-vars-namn-inte-nämns. Har lärt mig läxan. Kommer inte hända igen.

Uppskattar verkligen feedbacken.

2 gillningar

Spännande, säg något mer om det här. :slight_smile: Nyfiken.

Har ingen plan att lägga det bakom betalvägg. Delar er uppfattning till 100%. Behöver dock hantera problemen 100% öppenhet innebär.

Tar med mig att förtydliga vad samarbetena innebär. Tycker jag skrev tydligt om det t.ex. i veckans avsnitt med Skogstomten. Jag får en liten ersättning om någon köper hans hjälp-vid-bilköp. That’s it.

Haha, ni är för roliga. :rofl::see_no_evil:

Nej.

Exakt.

Har lagt upp de nya nivåerna. Men har ingen tanke på att just nu tvinga någon att byta förutom några få användare som var på en nivå jag behövde ändra. Men 90%-ish stannar kvar där de är.

Ja, tar gärna input på det här. Har lite dålig fantasi. :see_no_evil:

1 gillning

:heart::heart: Ligger minst ett år bort. Har ett par saker till på bucket-listan med RT. Som jag tror att du och ni andra kommer att gilla.

För att citera @Jonathan.S så ligger det bortom händelsehorisonten just nu. Så svaret är “jag vet inte”.

Nu råkar forumet vara en av de saker jag gillar mest med RT. Det är avsnitten, samarbetena/reklamen och det som sliter på mig. Sedan ser jag ju en hel del av er som mina digitala vänner. Så er vill jag ju ha kvar. :heart:

6 gillningar

En potentiell nackdel med detta skulle vara att man delar upp publiken i mindre bitar, och då inte får samma efterdiskussion eller spridning på avsnitten för att nätverkseffekten försvinner/minskar. När resten får tillgång till avsnitten har Patreon-användarna redan tröttnat på avsnittet och gått vidare. Den typen av fragmentering motverkar antagligen virala effekter av ens content.

3 gillningar

Ja, det är en risk. Samtidigt upplever jag att farten kring avsnitten kommer ofta här i forumet.

Ja precis, en veckas släp för att ta del av nya poddavsnitt som icke-betalande medlem.

Anar sarkasm. Du får lyssna så förstår du.

?? :thinking: förstår inte alls faktiskt. Ingen sarkasm från min sida. Upplever feedback som superviktigt. Tror genuint på att sluta ge feedback är det värsta man kan göra mot någon.

Jag tror du & Caroline skulle sätta er ner och ha en workshop kring vad ni kan tänka er att ta sponsorpengar för och inte. Jag tror inte det är något vi användare egentligen ska hjälpa er med, för det handlar ju om era värderingar och vad ni kan stå för.

Kalla det en strategi som ni kan falla tillbaka på när frågor kommer. Så slipper ni ta ställning till det varje gång. Upplever att det är något ni brottas med. “Ska vi eller ska vi inte?”

Alltså lista företag, tjänster och företeelser som ni kan tänka er att ta in som sponsorer på en vit lista. Likaså en svart lista med sådant som ni absolut inte kan tänka er att ta sponsring för.

Ni kanske också får en grå lista där det lite som BMC där ni behöver ställa motfrågor före sponsringen om de är beredda på att sponsra men att ni behöver differentiera ganska tydligt att ni inte rekommenderar tjänsten och att det blir en del av avsnittet (tex 10 min) som handlar om skillnaden i filosofi.

Uppdatera / gå igenom listan varje år baserat på erfarenhet så bygger ni upp det över tid. Behöver inte vara perfekt från början. Så hade jag nog funderat kring sponsring. Inget svar men kanske en metod så att ni kan definiera det?

EDIT: Med en sådan vit lista skulle ni också kunna positionera er mot företag som inte känner till er. “Vi är öppna för sponsring från er”. Marknadsföra er helt enkelt.

Mm, men är det likadant för om ni själva lägger in: jingel - reklam - jingel i avsnittet och att den ligger kvar i avsnittet alla gånger de spelas framöver (kanske i åratal). Jag tänker att

• YT sannolikt tar en stor del av reklampengarna medan om ni lägger in “egen reklam” i avsnitten så styr ni mer. Ni skulle t.o.m. kunna differentiera prissättningen beroende på hur populärt ett avsnitt är eller beräknas bli. Avsnitt #99 tex borde vara dyrt som ett avsnitt som så ofta länkas till. Tex på forumet med XX tusen användare.
  • Lite längre reklamer, inte bara 15-45 sekunder, utan lite mer ingående (1-3 min?) reklam för en tjänst/produkt där de pratar om det. Jag tycker man ser / hör det mer och mer, att företag kommer in och gör längre introduktioner i mitten av andras avsnitt.

Jag kan för lite om detta men det känns som du avfärdar intäktspotentialen i reklaminslag i avsnitten lite för lätt med hänvisning till YT. Reklam driver ju hela mediabranschen så, så illa kan det ju inte vara eller? Har du ingen kompis som håller på med sådant som skulle kunna hjälpa er?

Jag menar som princip för att i framtiden inte riskera att hamna i en shitstorm som ingen kunde förutse. Egna intressen = ingen Jan & Caroline i studion.

Aktien-som-ingen-vill-nämna kunde blivit en raket och alla var jättenöjda. Nu blev det inte så. Hade ni kört med principen ovan så hade den skiten inte landat på er. Det är mer den generella läxan som jag menar.

Och om vi tar Lunar och drar ut det lite i extrem för att få fram poängen. Lunars lönsamhet ökar ju fler kunder de får in, som då gynnar er som aktieägare, men lyssnarna kan inte ens, om de nu skulle vilja, köpa aktien för att ta det av det. Sen vänd på steken. Säg att Lunar av någon outgrundlig anledning hamnar i en bank-shitstorm och en massa kunder lider, inklusive från RT communityn, då blir det rätt mycket blow back på det.

Jag vet, jag vet, “ska vi inte kunna prata om bra produkter/tjänster bara för att jag har ett ekonomist intresse i dem?”. Jo i en perfekt värld, men ingen vet vad som händer i framtiden och vad som kan gå åt h-te med det ni föreslår. Ni gör det också väldigt brett och publikt vilket är lite annat än att berätta för kompisar om något nytt/bra. Ni utsätter er för dubbel risk, dels att investeringen går åt pepparn, och dels att ert förtroendekapital får sig en rejäl smäll. Ni får också tänka på att finans media gärna slår klorna i någon som er för att försöka skapa en mediastorm. Det har väl varit någon sådan grej även tidigare om jag inte minns helt fel. Så i min värld är svaret på frågan ovan “Nej, inte värt risken”.

Jag tycker ni borde göra er egen “insiderlista” på produkter/tjänster där ni har ekonomiska intressen och helt enkelt hantera dessa på ett annat sätt än att direkt associeras med företaget. IMHO.

Hoppas det gav lite nya ideer?

6 gillningar