Vad tycker du att forumet och RikaTillsammans är värt? | Provprat om community-hjältar, reklam och Patreon

Alltid svårt att sätta ett värde på det, men för egen del föredrar jag reklam i ett forum än att betala för det generellt. Det är kul att diskutera lite på ett forum, men det är sällan det ger värdefull information, utan jag vill gärna dubbelkolla allt först.
Till skillnad från era avsnitt där känner mer tillit till avsändaren.

Ja, kanske det. Ogillar starkt att det då syns att det är jag och mitt telefonnummer som skickar pengar…

1 gillning

Förstår att om någonting är “gratis” så finansieras det antingen av reklam eller att ens data säljs dvs användarna är produkten.
Just nu har jag nog inte råd med ännu en prenumerationstjänst, börjar bli rätt trött på dessa om jag ska vara ärlig. Men det kan helt klart ändras i framtiden.

Samtidigt konstaterar jag att jag är en så kallad gratisåkare, då jag framgångsrikt kör adblock på både mobil och dator.
Även såkallad “sponsorblock” i youtube och podcasts så jag har aldrig stött på någon reklam här eller i andra sammanhang.

1 gillning

Intressant. Förväntar du dig lön för tiden och jobbet du lägger på jobbet? Eller vore det ok att arbetsgivaren skippade det? :thinking:

Jag ogillar abonnemang generellt. Jag blir stressad när jag betalar för en månadsavgift och känner att jag måste utnyttja det maximala inom den tjänsten för att det skall kännas “värt” i mina ögon. Jag har svårt för sponsrade avsnitt då det är endast en person som försöker sälja in sig själv och inget annat. Det är vinklat innehåll. Det är lite som att kolla på Fox News och förvänta sig en neutral åsikt.

Jag har inga problem med reklam om det sköts på ett snyggt sätt, vilket det gör nu för tillfället. Om man vill dra in mer pengar så kan man lägga till en donationsknapp på hemsidan som gör att folk kan dricksa på ett snyggare sätt.

Om jag skulle kunna tänka mig att betala för något så ska det vara en enskild, fast avgift på något som jag tycker är värt för mina pengar. Just denna hemsida är cirkulerat runt ekonomi så artiklar, utbildning eller dokument inom ekonomi är något som jag skulle tycka vore relevant att betala för. Exempel så kan detta vara mer om utbildning inom privatekonomi, eller företagsekonomi te.x.

Ett av RT’s stora problem är att vi antar att alla läsare har en väldigt stor grundutbildning inom ekonomi, vilket stämmer inte. Jag hittade hit för att se över en fondportfölj och kan inte alls om det mesta. Jag hade gärna vilja läsa mer om grundläggande begrepp.

Utöver detta så har vi en väldigt nischad inriktning inom forumet. Alla fokuserar på indexfonder och stänger ut andra investeringar. En person som frågar om aktier eller annat blir grillad med pitchforks. Det finns inte ens utrymme för att kunna ha en lekhink these days då folk tycker att den är onödig också.

Ett av första stegen för att kunna bredda sina inkomster är att bredda sin inriktning inom ekonomi. En artikel eller dokument gällande bitcoin och hur det fungerar betyder absolut inte att man stödjer detta till sina kunder utan det kan vara en grundutbildning endast för någon som är intresserad men vet inte vad man går in på te.x

Ekonomianalyser - Om du vill köpa aktier, vad är bra att kolla på? Vad betyder allt detta nedan?

3 gillningar

Man får inte glömma att många användare inte bara läsare som får något utan även skapare av innehåll (och ibland en form av kundtjänst). Det sker redan ett sorts utbyte mellan användare. Kanske kan det leda till svagt intresse att betala för tillgång till forumet om man känner att man redan bidrar med mycket.

I framtiden kanske man kan få en “swish” för bra svar osv och då hade det varit naturligt för RT att plocka en % av detta som mellanhand, men vi är nog inte där än även om tekniken säkert finns.

Vet inte hur mycket trafik RT genererar men en gissning är att det är en av Sveriges mest populära hemsidor/forum så vore väl inte omöjligt att skapa lönsamma samarbeten.

Lite provprat:

Steg 1 kan vara att stärka banden med de företag som i princip alla rekommenderar här (Avanza, Nordnet, Lysa och Opti etc). De bör kunna hosta upp en rejäl summa årligen som huvudsponsorer av RT (du kan välja att skapa guld, silver, bronspaket om vissa vill betala mer än andra). Tänker att de måste tjäna enorma summor på att RT finns och driver kunder till dem istället för att de stannar på sin storbank? Kanske snett att tänka såhär men om alternativet är att RT stängs ned – vad skulle de vara villiga att hjälpa till med för att hålla trafiken vid liv?

Steg 2 kan vara att ha en huvudsponsor per avsnitt, skulle kunna vara allt från Oatly till NordVPN, som pyntar X tkr per avsnitt och blir presenterade av dig/er i början av avsnittet (gärna kreativt intressant sätt, likt Uppdrag: Mat) och/eller få sin logotyp i hörnet på hela avsnittet. Finns många poddar som gör detta så måste vara framgångsrikt i.o.m. att man kringgår att tredjepart tar del av kakan?

Steg 3 kan vara X antal sponsrade inlägg i annan färg (typ omni.se som ligger överst/insprängda på forumet – en plats där X företag skriver ett inlägg och förmedlar sitt budskap. OBS måste vara tydligt att det är en betald annons så alla fattar.

En annan idé är att skapa ett job board, ett riktigt alternativ till arbetsförmedling där företag betalar för att lägga ut annonser eller hitta frilansare / IT konsulter osv. Typ X tkr per vecka per annons. Du har ju ett rätt stort community så försök hitta alternativa sätt att tjäna pengar på oss, som vi gärna också kan få utbyte av.

Tycker namnet Patreon-medlem känns rätt B i övrigt för varumärket. RT+ eller liknande vore bättre – och gör det enklare (du kan fortfarande använda Patreon som tjänst för medlemskapet). Ett medlemskap för tillgång till allt RT-relaterat. Gissar på att det som överlägset ger mest värde är FikaTillsammans och “klubbmedlems”-känslan där man får tillgång till er live/direkt. Skulle nog överväga att kasta in det mesta under plustjänster i samma paket, chatten, reklamfritt, Spirecta osv…

Kanske att vissa inlägg skulle kunna vara Plus-inlägg (när man är med och pratar om RT lite som en styrelsemedlem). Eller exklusiva AMA/möten/meetups med intressant folk som man får tillgång till. Summering av dessa kan vara tillgängliga för alla.

Sen som designer vet jag vikten av ett riktigt bra varumärke (inkl visuell identitet) – eftersom det lockar sponsorer mer. Företag vill förknippa sig med starka varumärken som även kan stärka deras image. Många skulle t.o.m. betala för att få visa upp Nike loggan som samarbetspartner, medan Lidl inte skjuter lika högt. :slight_smile:

Lite snabba tankar bara @janbolmeson

3 gillningar

Kanske att Oatly (ägs delvis av Kinesiska staten) inte är ett bra bolag att samarbeta med, om man vill bibehålla en bra image. :see_no_evil:

1 gillning

Tack för att du hittade något negativt i mitt inlägg.

3 gillningar

Eller tack för att jag upplyste om att RT undvek att indirekt stötta en diktatur? :wink:

Inget elakt menat mot dig, gissar att du inte visste om deras ägandeskap. Så hoppas du inte blockar mig eller flaggar mig. :white_flag:

1 gillning

Finns det någon möjlighet att göra ett mer permanent samarbete med exempelvis Lysa eller Lunar? Alltså att vara exklusiv kanal för en av dessa? Ungefär som Placera är en “oberoende nyhetssajt”, men ägs av Avanza.

1 gillning

Du såg kanske inte detta i mitt inlägg ovan @janbolmeson, vet inte hur ni tänker runt detta, dvs att forumet är mer av en feeder och möjligörare för dina andra bolag och uppdrag som du verkar ha. Ett annat sätt att tänka på det kanske, men beror ju bl a på hur mycket tid du lägger / måste lägga på detta jämfört med andra intressen.

1 gillning

Som arbetsgivare går man inte plus på alla kunder och det gör man inte som privatperson på alla sina aktieaffärer heller. Men de anställda ska ha lön ändå

Kom också att tänka på det du skrev i din andra tråd: " Din ersättning / lön är direkt kopplat till det värde som andra bedömer att du levererar

Nåväl. Det finns många människor här som har det gott ställt men jag vet också att det finns studenter, föräldralediga osv som knappt får ihop vardagen som söker råd. Också oss med shopping/spelberoenden i familjen som helt enkelt inte klarar av att frestas med reklam och måste ha adblock på samtliga siter, det är en tragisk historia i sig.

Ett dött forum utan besökare eller en podd utan lyssnare har inget värde oavsett hur mycket reklam det finns på sidan. Att några här är gratisåkare men som fortfarande skriver i forumet och deltar i diskussionen ger nog ett visst värde i sig.

4 gillningar

Brukar säga att man stödjer de man tycker är bra. Om jag inte minns fel så är krigshistoriepoddarna helt patreon-finansierade, i början hade de vanliga jobb men kan nu podda på heltid. En annan pod jag gillar men inte stödjer per patreon är bilar med sladd, de kör dock mycket reklam.

Att stödja eller inte stödja: det kan vara så att jag resonerar utefter om jag tycker att poddarna behöver mitt stöd eller not so much.

Två grejer behöver vara uppfyllda:

1. Jag gillar innehållet.
  2. Jag vill att skaparen ska få betalt, den är inte särskilt stor (tex för reklamintäkter) eller jag vill ha mer innehåll.

Jag uppskattar avsnitten mycket mer än forumet, jag upplever att jag får mycket mer värde från avsnitten :heart:

Nu råkar forumet vara en av de saker jag gillar mest med RT. Det är avsnitten, samarbetena/reklamen och det som sliter på mig. Sedan ser jag ju en hel del av er som mina digitala vänner. Så er vill jag ju ha kvar. :heart:
[/quote]

1 gillning

Jag tror att många som jag först börjar betala någon på patreon när man följt med ett tag och bestämmer sig för att detta är värt att sponsra. Vill man att det ska tilltala nytilkommna och få dem intresserade så att de vill hänga kvar för att lära sig mer bör det va gratis.

Sen tycker jag absolut att det kan va både reklam och sponsrade avsnitt. Det finns alltid dem som tycker du är en sellout. Vissa tycker alla andra borde göra allt gratis. Alla som tjänar pengar luras. Låt dem tycka det. Du vet bättre.

Det kommer alltid finnas nyfrälsta som tycker att RTs kärnbudskap är heligt och inga andra synvinklar får framföras. Utom i såfall som nut picking där man letar upp sämsta tänkbara alternativ och sågar dem. Det tror jag inte alls är bra. Dels kommer ingen vilja komma som gäst om man riskerar att bli totalsågad. Dels så är inte alla som har andra strategier onda idioter. Det är bra att ni kan föra sansade diskussioner med folk som sitter med annan väeldsbild och diskutera deras syn på saker. Att inte kunna det är ett tecken på att man är på väg åt det dogmatiska hållet.

Och det är bra om ni kan visa att det inte är rätt våg att gå heller. Man kan både förorda indexfonder för det mesta av pengarna för de flesta investerarna och va intresserad av hur andra förvaltare tänker och när deras strategi kan va användbar. Om det är er åsikt så stå för den.

Ni kommer aldrig göra alla nöjda. Så ni behöver göra en egen fundering över vilken samtalston och vilket sätt att hantera folk med annan åsikt ni vill stå för. Jag förstår att ni vill ha forumets feedback. Men i slutändan måste ni bestämma er för något, Och sen våga stå upp för det mot alla som kommer tycka att det är fel. För de kommer va en flock oavsett vad ni bestämer och låter ni dem tro att de kan tysta er kommer de bli värre.

7 gillningar

Vi kom in lite på patreon och buy me a coffee sidan i chatten.

Varför finns inte den senare med i forumets meny?
Så de som gillar att stötta forumet och podden med engångssummor enkelt kan hitta den.

https://buymeacoffee.com/rikatillsammans

Trots allt verkar folk ändå hitta den. :blush:

1 gillning

Får moderatorerna betalt? Om inte, varför inte?

Nej moderatorerna får inte betalt. De hjälper till frivilligt för att få ett bättre forum.

3 gillningar