Här kommer en tanke som jag har gått och funderat på. Häromveckan så gjorde vi en övning i RikaTillsammans-programmet som gick ut på att göra det som amerikanerna kalla för “Estate planning”, eller det man vill ska hända med olika saker när man dör. Det gav mig tillfälle att faktiskt fundera på det här med RT. Tråden:
gjorde det hela också lite aktuellt. Men så här går min tanke.
Jag upplever att RikaTillsammans-communityn snart - eller kanske redan nu - är större än mig och Caroline. Det är något som jag tycker är fantastiskt och är mer än jag hade kunnat drömma om. Jag inser också att jag kommer kanske inte göra poddavsnitt tills jag dör. Däremot upplever jag att forumet absolut har potential att fortsätta vara det som det är utan mig.
Redan nu finns det fantastiska moderatorer som sköter forumet på ett magiskt sätt (tack @arre, @tankespjarn, @Tomas88, @Anonym och @Saihtam) och ni är många som bidrar och gör forumet till det som det är.
Därför har jag en tanke att vid något tillfälle göra en stiftelse som skulle kunna få ansvara för RikaTillsammans-forumet på ungefär samma sätt som en stiftelse driver Boglehead-forumet. På det sättet skulle människor kunna få samma fina hjälp som de får idag även i framtiden.
För tydlighetens skull: jag avser inte sluta eller dra ner eller liknande. Just nu är jag mer taggad än någonsin. Mitt huvud lite sprängs av alla idéer på avsnitt och sådant som jag vill göra. Så det här är mer en sak att bolla med er och så kan vi slå våra kloka huvuden ihop.
Kanske till och med någon av er har erfarenhet av att starta eller driva en stiftelse?
Du har nämnt den idén i något avsnitt för länge sen tror jag och det låter som en bra idé att nysta kring. Vi RT stammisar skulle bli lite vilsna utan forumet!
Vore också spännande att ta del av hur en stiftelse skapas! (Kanske kan ge mig en mall till min framtida stiftelse för halta, hjärntrötta och förtidspensionerade pralinmakare inom postnummer xxxxx!)
Det går nog att lösa tänker jag. Jag tror vi är rätt många som har erfarenhet av att sitta i styrelser.
Jag tror dock att forumet i dess nuvarande form är till stor del ”ett barn av sin tid”. Att få till det här med AI ser jag som viktigt. Jag skulle helst ha en AI-robot som agerar självständigt på forumet, med vissa begränsningar. Alla trådar som inte får svar skulle få AI-svar inom 24h. Möjligen skulle ”plojtrådar” undantas. När en populär tråd ”saktar farten” skulle AI lägga in en sammanfattning. Man skulle också kunna trigga ett AI-svar direkt för generiska frågor. Det svaret skulle också kunna innehålla referenser till tidigare trådar. Alla trådar med fler än 10 svar skulle också ha försetts med sammanfattningar. En varningstext skulle inkluderas för att regler kan ha ändrats sedan en viss tråd skrevs.
Det tror jag också. Forumet idag är ”ett barn av sin tid” och skulle inte klara av att stå på egna ben. Den dedicerade skara som bidrar sysslar med det en period och faller sedan ifrån. Kvaliteten sjunker då och det skulle då saknas någon ”inkastare” som säkerställer att nya personer hittar till forumet. Jag menar då främst personer med ambition att bidra, inte de som bara vill få sin portfölj recenserad.
Var sak har sin tid. Ibland är det nyttigt att släppa taget och börja om. Även om det på kort sikt smärtar för tredje man.
Om jag vore Jan skulle jag ägna tiden åt nåt mer givande än att fundera över hur forumet ska bevaras. Hälsa, familj, du vet listan.
Jag tror absolut att det kommer nån ny influenser och täcker upp hålet efter Jan. Kanske inte dagen efter Jan lämnar, men så småningom. Låt oss ge den personen möjlighet att starta en ny community på egen hand, istället för att räcka över ett gammalt avdankat och vildvuxet forum (jag håller med om att forumet skulle degenerera om podden lades ner). Risken är att det blir en björntjänst.
Med det sagt har jag full förståelse för svårigheten att lägga ner podden och forumet den dag du inte längre har lust. “Tack för denna tid. Jag lägger ner RT för att ta mig an ny utmaningar” är ett meddelande som många kommer påverkas av, men inte desto mindre har du full rätt att säga det.
Forumet kanske klarar att sköta sig självt men avsnitten behöver ju en programledare om de ska fortsättas göras även efter er. Kanske finns någon bra på forumet när det väl är dags som vill axla rollen som programledare för avsnitt. Sedan kan det ju vara flera medlemmar som hjälper till att ta fram content till avsnitten.
Jag tror en av de mer intressanta sakerna en stiftelse skulle kunna inbringa i detta skulle vara att bevara forumet. Annars finns det en risk att Jan inte vill eller kan driva det vidare och betala för forumet. En dag skulle de som hostar det raderar allting och detta kan gå snabbt beroende på hur det hostas. Tex på under 3 månader. Vilket skulle vara ett sorgligt öde för all denna information som jag tror kommer vara relevant lång tid framöver. Håller själv på att skapa en stiftelse så detta blir intressant att följa.
Just för förlust av data osv är nostr en fantastiskt spännande pryl.
Istället för att du har företag/appar du använder som äger och huserar din data, så publicerar man data till ett öppet protokoll som består av ett decentraliserat nätverk och din data finns då spridd över flera noder i nätverket. Sedan kan man ansluta med vilken klient(app/program) som helst för att titta på datat i protokollet. Lite som internet, vem som helst publcerar en hemsida - och du kan använda vilken webbläsare som helst för att titta på hemsidan. Försvinner t.ex. Internet Explorer finns fortfarande hemsidan kvar att titta på.
Men, någon måste driva noderna i nostrnätverket, och här finns det glada amatörer eller betalnoder. Så egentligen, istället för att betala ett företag att husera ens data, kan man själv husera datat på en enkel hårddisk någonstans. DET kan stiftelsen t.ex. ansvara för. Då kan stiftelsen ha koll, men även vem som helst - typ entusiaster - spara datat för evigt också.
Bara som ett instick haha, det är skitspännande.
Annars är jag rätt säker på att när rikatillsammans försvinner av någon anledning så kommer det bubbla upp ett annat. Problemet är att vi vet inte var, när eller hur.
Det finns ju redan flertalet ekonomiforum men de har alla olika karaktär. Rikatillsammans är unikt i sin karaktär, storlek och individvarians imho, och det vill man ju bevara.
Det är en spännande fråga och jag har nog inget bra svar alls på hur man skulle göra🤷
Jag kanske är jättefel och helt ute och cyklar.
Men borde man inte kunna AI generera svar om vissa typer av frågor “Vad tycker ni om min portfölj” Som tar upp de olika grundportföljerna, men ja det skulle innebära att man generaliserar väldigt mycket.
Men som jag har sagt till dig innan @janbolmeson gör så att flaggningsmetoden används som en notifikation även till framtida trådstarter från användare x, men vet ej hur det kan implementeras.
Jag kanske har fel här, men jag upplever ju ändå att vi är på väg åt faktiskt vara en community som står på egna ben. Se t.ex. chatten - jag hänger inte där varje dag och den fungerar alldeles utmärkt utan mig.
Visst är veckoavsnitten en struktur, men de är ändå bara ett i veckan jämfört med de 20 trådstarter som vi har om dagen.
Så vad tror du skulle krävas för att det här skulle kunna fortsätta att vara en community även i framtiden?
Exakt. Jag upplever dock finansieringen faktiskt som det minsta problemet.
Det som jag är mer orolig för att kvaliteten skulle minska över tid. Jag upplever ju att en av de stora fördelarna med forumet är ju att vi har en bra stämning, man bli klokare av att hänga här och man får bra svar som är tänkvärda.
Haha, hatar det uttrycket och skulle aldrig ta det i min mun som självbeskrivet. Har på min höjd kallat mig för bloggare - men fick höra av min dotter att “det är så 2010…”
Tack för omtanken, men min insikt de senaste dagarna har faktiskt varit att det här ÄR det som jag vill göra. För mig är forumet faktiskt väldigt effortless, det är roligt och går verkligen i linje med mina värderingar. Jämte hälsa och familj så kommer forumet definitivt på topp-5. Mycket hellre forumet än t.ex. avsnitten som från tid till annan kan ta rätt mycket energi.
Som med börsen så vet vi inte mycket om framtiden. Det bör väl du veta
Just att du skulle medvetet sluta betala tror jag också är liten risk. Jag tänker mer på att det ofrivilligt blir så. Sjukdom, olyckor och liknande tråkigheter. Banker som strular just när det är som mest olämpligt. Är du den enda som hanterar detta så är risken stor. Förhoppningsvis så har du fler som har access och möjlighet att hantera det. Då förutom personer som är normalt med dig för det är ännu en typisk miss.
Åh gud nej. Nog för att vi alla vill tjäna och spara pengar här, men jag hoppas inte vi är scammers!
Då tror jag mer på modellen att det går att zappa kommentarer/inlägg/personer. Alltså smådonationer via bitcoin. Forumet stacker.news (faq) har löst det på ett riktigt snyggt sätt imho, men hela nostr genomsyras av det och det är trevligt. Tänk att få en like på ett inlägg som verkligen betyder något äkta, kan säga dig att det känns galet bra när det bara strömmar in zaps .
Men tror det är rätt långt från vad andra här vill så. Kul om man tillåter det via någon lntip bot eller så, men ja. Äh du fattar.