Tror det främst var en liten klick som härjade och skapade konflikter. Vet inte riktigt varför, men tror brist på moderatorer och tydliga regler var en orsak. Någon annan kanske minns mer exakt?
Sen var börsoron kanske en bidragande orsak till låg stämning.
Trollpersonligheter finns sen överallt, ofta är det synd, då även troll kan sitta på kunskap och lärdomar. Men de blir ofta svåra att hantera i forummiljöer.
Har man som jag hängt på spelforum sen början av 2000 talet, så går de relativt snabbt att känna igen.
En del troll är väl inte troll i medveten mening utan mer har någon form av nedsättning på det sociala området. De klarar inte att läsa av rummet och dränker det med sina många inlägg om högt och lågt, som ibland kan vara intressanta.
Har svårare för de som medvetet (?) dummar sig som i systembolagstråden. När man hela tiden behöver parera floskler och idiotier så kommer man inte framåt och tråden dör av att alla lessnar.
Helt klart, alla troll har olika anledningar till varför de trollar. Tror heller inte att de själva ser sig själva som ett problem alla gånger.
Sen så tror jag vissa troll bara jävlas, vill hämnas, eller har dragits med i konstiga utmaningar på andra forum. Alla dessa typer har setts till på forumet de åren jag huserat här.
Men de flesta av den senare typen har moderatorerna hanterat helt ok tycker jag.
Jag hoppas verkligen inte att politik inte lägre tillåts diskuteras, då ett av mina största nöjen är att läsa trådar som handlar om ränteavdrag, fastighetsskatt eller systembolag. Däremot måste man vara väldigt hård med att moderera såna trådar så att inläggen tillför någonting.
Sen som andra nämnt så finns det ingenting som går mig att tappa intresset för en intressant tråd som när man behlver läsa 10 replikskiften mellan två personer som gränsar till off topic. Sånt måste bort.
Problemet med att diskutera politik i allmänhet, och på ett internet forum i synnerhet, är att det bara blir retorik och inget samtal. Precis som i Aktuellt studion minus finessen som många politiker ändå har i sin retorik. Ingen kommer att ändra åsikt. Ingen verkar lyssna på den andre.
Det största problemet är dock när man diskuterar ett tydligt ekonomiskt ämne, så tolkar en del in politiska åsikter när man försöker diskuterar fakta. Plötsligt börjar det insinueras att andra är för (eller emot) något enbart baserat på något politiskt prisma.
Sånt uppstår typiskt när det diskuteras något som t.ex. garantipension, inkomstpension, bidrag i olika former. Då verkar många ha jättesvårt att hålla sig till det ekonomiska ämnet.
Jag har varit “Patreonmedlem” i ca 1 år nu och kommer välja att inte fortsätta. Jag tyckte det var självklart att stötta er som håller i communityn i början då det fanns schyssta extra-grejer t.ex. fysiska evenemang förra året, men när jag ser din text ovan så ser jag inget extravärde från mitt håll.
Ingen direkt feedback till er men min personliga erfarenhet av Patreon-appen är så den slipper jag gärna.
Detta var inte menat som en -post, utan ville mer ge min “jag har varit betalande medlem i ett år nu och detta är min reflektion”.
Jag har hängt MYCKET på forumet. Har minskat min aktivitet men är fortfarande här dagligen åtminstone i stort sett. Jag upplever också att det blivit mindre stimulerande men vet inte riktigt varför. Det är liksom färre trådar som jag klickar in mig på. Förmodligen har jag sett många saker redan, som återkommer hela tiden. Klassiker är exempelvis “Lysa går sämre än X” eller “Har jag råd med huset?”, man får liksom inte igång på det lika mycket längre. Men samtidigt är det viktigt att såna trådar får finnas också.
Håller med om att det är tråkigt också när det blir tråkigt ordalag och bråk mellan ett par personer i en tråd (som då “kapar” tråden).
Jag har skapat någon ESG-tråd tidigare och det är ett exempel på sådant som kan skapa mycket onödigt dryga kommentarer som inte tillför så mycket till diskussionen typ “Vill du inte investera i vapen så köp dina gröna tråkfonder, ingen kommer tacka dig när Ryssland tar över Europa” eller något i den stilen (inget äkta citat men ni fattar tonen).
Jag tycker att moderatorerna gör ett bra jobb men för min del hade de gärna fått vara hårdare så att stämningen blir bättre. “Censur” är jag inte så orolig över, de som tycker att det är ett problem kan väl vara på Flashback istället.
Förstår det, vad är det som du skulle önska? Det jag upplever är svårt med fysiska event är att de just är fysiska och de flesta är galet utspridda i Sverige. Att köra i Malmö är ju inget problem, men att köra i Stockholm eller på andra orter är supersvårt, särskilt när det är typ 30 personer som dyker upp och om det inte är spons så kostar det typ 400 kr, och är det spons så är problemet att det är spons. Ja, du fattar ett moment 22.
Det andra problemet är att jag aldrig vet vem som kommer. Många som tycker att det är knepigt att prata över nivåerna i Rikedomstrappan. Därav att det blir lättare för mig att t.ex. bjuda in till en nivå 4-träff där alla är på nivå 4. Eller en på nivå 3, 5 och så vidare.
Jag tänker ju snarare att öka volymen på Patreon i form av så jag skriver här:
Tack för era inspel. Håller med i princip all feedback som skrivs - allt från att vissa samtal har vi redan haft, enligt eternal september-problemet:
Eternal September beskriver vad som händer när ett forum växer och nya medlemmar hela tiden tillkommer. För de erfarna användarna innebär det ofta att samma frågor och diskussioner upprepas gång på gång — samtal som en gång var spännande känns plötsligt som repriser. Samtidigt är det ofrånkomligt: varje ny medlem börjar sin resa från början. Utmaningen för ett forum är därför att bevara nyfikenheten hos de gamla, samtidigt som man välkomnar de nya.
Samtidigt så vet jag inte hur den modereringen ska ske rent praktiskt.
Och ja
Ja, detta är en korrekt reflektion.
Rikedomstrappan var en nytändning för det gav nya perspektiv. Den största skillnaden som jag tror är också att på de första stegen nivå 1-3 är många av frågorna av praktisk karaktär - vilken fond, vilket konto, lysa eller inte lysa, bästa fonden etc. medan på nivå 4-6 är frågorna av existentiell karaktär - var är jag? vart vill jag? hur tar jag mig dit? vad är ett rikt liv?
Att då sugas tillbaka till praktiska frågor (som har besvarats 1000 gånger) blir ju sådär roligt. Problemet är att de flesta andra i communityn lämnar när de fått svar på de praktiska frågorna, eller kommer bara tillbaka när det är 4-6-avsnitt. Medan jag känner ibland att jag blir sittande med trädgårdsskötseln oavsett.
Absolut full naturligt. Men det är också det jag försöker lösa genom att skapa en onboarding-ramp kring alla de praktiska frågorna med den nya sidan.
Men att ha ytterligare en “lysa vs random fond det senaste året”, ja det kan kännas lite som “skjut mig”. OCH jag fattar att det är en sjukt dryg attityd mot den som ställer frågan för första gången och genuint är där på sin ekonomiska resa.
Jag gillar att du nämner Eternal September-problemet, för det är väl rätt likt vad forumet dras med. Lösningen på det borde ju vara, precis som du skriver, en onboarding-guide med svar på alla frågor på för låg nivå. Men vill man ändå behålla nivå på diskussion på forumet får man inte vara rädd att bemöta frågor vars svar står i FAQ:n med stängd tråd, barsk tillsägning och mute i 24h så man har tid att läsa och begrunda i lugn och ro. Det kommer ju för bövelen upp förslag på liknande trådar när man skapar en, så det finns ingen ursäkt att ställa en fråga som redan är besvarad.
På internets gamla goda tid, innan fan och hans moster fick en smartphone, bemöttes brist på netikett med digital kamratfostran. Nu för tiden verkar varenda ouppfostrad latmask tro att det är någon annans jobb att googla åt en. Det var bättre förr. Och det är ingen riktig post längre.
Blir lite ledsen av rikedomstrappan, då den verkar ta Rikatillsammans till ”Nivå4+klubben”.
Hade hoppats att nya hemsidan skulle vara mer inkluderande, inte mindre.
Sen förstår jag att RT vill satsa mer på Patreon, men tyvärr har jag behövt gå ur, då mina ekonomiska marginaler kraftigt krymper under 2026, så har behövt prioritera om. Så där känns det också mer exkluderande.
Jag och Moa kommer lägga mer fokus där, men det kommer bli under nytt varumärke och något skiljt från rikatillsammans.
På vilket sätt är den mindre inkluderande?
Tvärtom känner jag t.ex. att @Oliver.Allemog lagt dit mycket info som jag själv inte hade orkat med, som t.ex. vardagstips, tips på bästa kontokortet och extremt mycket vardagsekonomi.
Sen så blir det svårt att hänga med i trådar som ligger öppet för alla på forumet, men där det egentligen bara är Patreons som kan svara. För andra kan inte ta del av avsnitten och dylikt.
Patreon tycker jag är ok. Men känns trist när serier delas upp. Hade jag vetat att del två av säkerhetsavsnitten bara var för patreons, hade jag inte sett på del ett.
Det är inte så ofta som man ser att @janbolmeson aktivt deltar i diskussioner på forumet, vilket är tråkigt. Han har mycket klokt att säga.
Vad gäller den tråkiga stämningen så håller jag med. Men som ingenjör föreslår man så klart en lösning: AI
Forumet är baserat på Discourse-plattformen. Discourse är byggt i Ruby on Rails med ett plugin-API där man kan:
Fånga upp händelser (before_post_create eller before_post_edit)
Anropa externa API:er (t.ex. OpenAI eller egen hostad modell)
Modifiera eller stoppa inlägg innan de skrivs till databasen
Man kan då göra så att meddelanden som är skrivna med tråkig ton läggs i en moderingingskö, eller automatiskt omformuleras till genomgående positiva ordalag där den mest bistre författaren framstår som en sol
Men jag tänker att det handlar om att skilja på hemsidan, forumet, Patreon och vad som intresserar mig personligen.
Podden = gott och blandat mellan ekonomi / ett rikare liv avsnitt baserat på inspiration och liknande. Även samarbeten här för att finansiera de andra avsnitten.
Hemsidan = ingångsport för ALLA oavsett nivå eller intresse (ekonomi, ett rikare liv eller privatekonomi)
Forumet = fördjupning av det på hemsidan och frågor och svar också för alla. Men problemet är att de på nivå 4+ sällan hänger här i forumet. Finns sällan någon uppsida att dela med sig eller skriva i andra trådar än de som är ett rikare liv trådar.
Patreon = känner att jag måste ge något utöver det som är gratis. Det får bli digitala event + exklusiva avsnitt - är 100% öppen för förslag.
Jan personligen = inte så intresserad längre av nivå 3-problem (=praktiska frågor om sparande och ekonomi) utan är mer intresserad av nivå 4-frågor (existentiella frågor om livet).
Sedan har jag upptäckt att det är svårt att göra blandade event i verkligheten. En person som försöker diskutera sina ekonomiska frågor från nivå 2 med en på nivå 4 gör ju att båda tycker det är kass.
Då är det bättre segmentera och köra nivå 3-träffar för sig och nivå 4 träffar för sig. Just nu har jag mer gemensamt med nivå 4 och där finns det också en ekonomisk möjlighet att göra saker. Det märks ju hur fort det blir protester när folk i forumet ska betala saker - till och med för Patreon som kostar någon hundralapp. På nivå 4 kan jag ta betalt så att det är värt tiden eftersom jag vet att jag skapar mervärdet.
Jag tar gärna hjälp med det här om man kan anpassa forumet med olika integrationer. Det finns ju redan en integration med både ChatGPT och Claude. Om vi kan få det att lira är jag 100% game. Kan även betala för ett färdigt resultat.
Intressant. Min förutfattade mening är att de flesta som är lika rika som jag är skittråkiga, ytliga och/eller ganska dryga. Och narcissister. Men det finns kanske undantag.
Och om det inte framgick så uppskattar jag mer en blandning av kunskap och rikedom än att stoppas in i ett fack (nivå) . Men jag förstår upplägget och syftet