Jag tycker det finns en massa praktiska frågor för nivå 4+. Tex SWR, uttagsstrategier från sitt kapital och sina pensioner (många vill ju få ut så mycket som möjligt av sina pengar), arvsfrågor etc. Det finns ju också folk som tjänat en massa pengar som företagare som gjort exit rakt in på Nivå 4-6 inte har koll på ”the basics” mht investment 101 tänker jag.
Sen känner jag inte alls igen mig i existentiella frågor för Nivå 4. Jag vet var jag är, vem jag är och vad som gör mitt liv rikt. Hur kan däremot vara en intressant fråga. Däremot var jag inte alls lika säker på var/vem frågorna när jag började på Nivå 1 eller jag faktiskt Nivå 0 med bara skulder. Mina IRL kompisar känns som de är ungefär likadana, typ rätt ”grounded” numera (!!), inte så mycket sökande mer än att försöka besvara frågan varför MFF spelar så uselt i år.
Alltså, jag är inte alls säker på att den indelningen Nivå 1-3/praktiska prylar versus Nivå 4-6/Dalai Lama sökande hjälper varken den ena eller den andra gruppen generellt sett.
Det kan man göra med allt. Men att dela upp en serie känns sådär. Men jag får dröja titt av alla framtida avsnitt, så jag vet att jag kan se alla delar i en serie innan de tittas på.
Ok, så det vore bättre att jag inte berättade? Jättenyfiken, för jag förstår inte resonemanget. Ja, om det vore som att man inte fick se slutet på en film och inte fick ett closure, men det är ju som att se ett avsnitt i en serie där alla avsnitten avslutas.
Låter som trist umgänge. Jag tycker jag har ganska roliga kompisar med både mer och mindre pengar, men lika barn leka bäst.
100%. Men innan SWR ens blir en fråga får man ju lista ut att man inte vill jobba och att man har möjligheten att sluta jobba. Då behöver man också ha en tanke kring vad man ska göra då. Tro mig att redan där faller många bort. FIRE är inte så enkelt som många tror, det är minst lika mycket ett känsloproblem som ett pengaproblem. Sett många med FIRE-kapital som ändå har jättesvårt med beslutet.
Som sagt HUR kommer efter VARFÖR. Ja, DU har listat ut ditt VARFÖR. Många har inte gjort det. De flesta har inte skulle jag säga.
Och nej, det är ju så klart ingen naturlag att nivå 1-3 är 100% om praktiska frågor och nivå 4-6 är om 100% existentiella. Men om vi skulle säga en tilt så ändrar sig tilten vid nivå 4.
Kul med lite nyheter! Ser fram emot den nya hemsidan.
I all välmening @janbolmeson Du är så oerhört mån om återkoppling och att försöka optimera RT så att alla är nöjda. Denna tråd vittnar delvis om det. Det är jättefint och en fantastisk egenskap du har, MEN. Jag tror RT har blivit för stort för att det ska vara möjligt. Fundera på hur mycket tid och energi du lägger på att alla ska vara nöjda och på hur det påverkar det du är sugen på att skapa och utveckla. Låt inte åsikter äta upp dig och din arbetsglädje.
Något jag tycker inte hör hemma (nästintill förorenar) forumet är när man bara postar en länk till en video eller citerar en vägg av text utan egna reflektioner kring innehållet. Och då menar jag inte bara ”kolla vilken bra video”, utan mer att man kanske beskriver/sammanfattar innehållet och varför man tycker det är intressant samt kommer med egna argument kopplade till texten/videon.
Det kan finnas trådar/ämnen där det funkar (man ex. tipsar om ett podd-avsnitt med en viss person, instruktioner för hur man gör något) men inte som svar i en diskussion om något.
Spelar tyvärr ingen roll. Är avsnitten med samma gäst och på samma tema, så är det en serie.
Men får helt enkelt fördröja tittande en period. Inte hela världen. Men hade varit snällt att bara informera om att vissa delar i en serie blir patreon exklusiva i samband med första avsnittet.
Nejdå mitt umgänge är trevligt. Men jag har inga vänner som är lika rika som mig så det är 100% förutfattade meningar. Och jag är inte alls säker på att lika barn leka bäst, jag lär mig mest och får nya perspektiv från de som är väldigt olika mig själv.
Det är med viss oro jag lyssnar på den nya uppdelningen mellan borgare och bönder och funderingar kring vilka frågeställningar som hör hemma i vilket skrå.
Då kan jag säga - som har erfarenhet - av att haft 3 st sådana träffar under detta året att det har varit MYCKET uppskattat och många har börjat hänga efteråt.
Ok, taget.
Vet att du som FIRE har råd med Patreon, eller så kan man engångsköpa. Det gör inget om man bidrar.
Jag håller med om att jag haft tråkigare här sista diten. Men är inte säker på att det är forumet. Det blir bara kul när det dyker upp nåt nytt uppfriskande som tråden om sportbilar eller nåt annat. De hade inte gått att ha för något år sedan, så vissa saker har blivit mycket bättre.
Det tillkommer nya som ställer samma frågor. Vilket är helt naturligt. Man hänger på ett forum för att diskutera saker, inte för att få en hemsida med text att läsa. En del av de ny har en del tokiga ideer om både privat och sammhälsekonomi. En del som vet, eller iallafall tror sig veta bättre yttrycker inte alltid detta så trevligt. En del tror sig veta saker vi inte kan veta. En del fortsätter upprepa redan sagda saker i tråden så den blir dränkt i upprepningar. Och precis som tidigare omgångar hittar vissa sina fiender och startar samma diskussioner i vilken tråd de än får syn på varandra.Detta är ju inget nytt. Och kommer fortsätta hända så långe man vill att forumet ska va öppet för nya att komma och diskutera ekonomi.
Vissa älskar att diskutera politik. Men allt för många har sin politik som religion. Diskussionerna kommer bli skyttegravskrig och inte hjälpa någon med sin privatekonomi på någt sätt. Om man vill att det ska kunna fortsätta va ett trevligt ställe att lära sig om sin privatekonomi så måste nog politiken lämnas utanför. De som skulle lämna i såfall är ju inte här för det som alla andra är här för iallafall. De har antagligen roligare diskusioner på något forum där politik är grejen.
Jag tror inte nödvändigtvis att uppdelningen här är mellan nivå 1-3 vs 4-6 utan mer hur länge man hängt här. Själv är jag tex nivå 3,5 men känner ändå precis som Jan. De blir allt färre trådar med något nytt och spännande att diskutera. Och det är någon annas tur att läsa alla: Har jag råd med x? Vad tycker ni om min porfölj? Och svar de nytillkomna med galna ideer.
Om patreon ska bli en platform för mer nya spännande diskussioner så ser jag fram emot det. Om den blir en ren nivå 4+ sak så tycker jag såklart det är tråkigt för jag har en bit kvar.
MEN!
Detta är ingen statlig myndighet med ansvar att göra något någon av oss vill. Det är Jan och Carolins lifsstilsföretag. Huvudsyftet är att de ska kunna jobba med sånt de gillar. Det har varit en del i deras resa från start och är det fortfarande. Nu är de på nivå 4+. Grattis! Starkt jobbat, och kul att vi fått va med säger jag. Vill de fortsätta med en Redan Rika Tillsammans istället för en påväg till Rika Tilsammans så är det helt ok. Vill de inte ansvara för modereringen av ett forum de vuxit ifrån så måste de inte. De kan rent av lägga ner forumet om de vill. De är helt naturligt om man vill byta jobb efter nåt decennie. Nu hoppas jag ju inte det. Men allt är upp till Bolmessons. Vi är bara på besök i deras trädgård och har ingen riktig talan.
Jag postar ofta en pod-video som besvarar en tråds fråga (ska jag amortera, in med allt på en gång eller dela upp investeringen, osv) som en pekare till ”här finns ytterligare information om du vill ha”. Jag tycker det fungerar utmärkt för det. Folk tittar om de vill. Man kan spara videon och titta nästa gång man har tid. Ofta är det videon som har lärt mig hur det funkar som jag postar.
Däremot fallet ”du har fel och här en en video utan förklaring som säger det” kan jag förstå är mer problematiskt.
Jag skulle egentligen vilja att vi är mer tydliga med två grejer:
Undvik ad hominem
Prata till tråden / till alla som läser, snarare än att argumentera med en enskild person i tråden
Ad honinem/personangrepp: Här vill jag använda den breda definitionen, dvs så fort man utrycker sig om personen, försöker lägga åsikter/känslor/tveksamheter på personen i stället för att bemöta åsikterna. Saker som ”du är bara rädd” ”du fattar inte hur det funkar” eller vilket som helst uttalande som alls nuddar person i stället för ämne. Jag skulle önska att en mod helt enkelt går in direkt och bara redigerar bort meningen eller stycket som felar. Även saker som lägger åsikter på en motståndargrupp i stil med ”Sossarna är bara ute efter att ta de rikas pengar” är helt improduktivt. Framförallt i diskussioner som nuddar politik bör man inte säga vad man tror andra vill, utan helt och hållet fokusera på vad man själv vill—det folk blir arga på i politik är när folk målar ut dem på sätt de inte identifierar sig med.
Prata till tråden: det är inte nödvändigt att övertyga en meningsmotståndare man har i tråden, det blir bara ping-pong, man kommer ingenstans, och det blir ointressant för andra att läsa. Däremot kan man ”trots att någon har fel” i tråden, skriva till tråden, till alla som kommer efter och läser, och undvika att de som kommer efter faller i samma fälla som den som ”har fel”. Så kan man göra tråden intressant ändå, trots att folk tycker olika. För att lyckas med detta är det viktigt att man inte fokuserar på person, utan diskuterar ämne. Dvs bemöt sakfel utan att blanda in person, men när man bemött en gång behövs inte samma sak bemötas igen bara för att personen upprepar—det är redan sagt tidigare i tråden och och de som kommer efter kan se det.
Kunde vi få styr på detta så tror jag många problem jag sett i forumet på sistone hade varit borta. Det är specifikt ett par användare som hela tiden råkat i trubbel för att de direkt gått på personangrepp när någon sagt emot och det har sabbat ett gäng trådar helt i onödan. Hade dessa användare fått detta specifikt förklarat för sig så tror jag de kunnat bättra sig.