Något nytt, gammalt, lånat och blått | Kommande uppdatering på RikaTillsammans

Hupla, där råkade jag visst slinta på Patreon-knappen ändå. Får väl hitta något annat att fira med när jag uppnår vårt nästa ekonomiska mål (förhoppningsvis nästa år). Jag skyller på att det var en extremt snygg ny hemsida, och att jag är (lite) under inflytande av ett litet blått “roligt” piller jag hade kvar efter min sjukhusvistelse (som jag gjorde i maj). Tillfällig värk där alvedonen inte hjälper-och jag får inte längre äta Ipren-nöden har ingen lag :laughing:

4 gillningar

Som vanligt har många redan kommit med kloka inspel och synpunkter.

Jag kan bara instämma i att tonen på forumet – på sina håll – blivit tråkigare/hårdare. Har försökt sätta fingret på vad som förändrats utan egentlig framgång. Gissningsvis beror det helt enkelt på att fler letar sig hit, vilket förstås är övervägande positivt.

Här tycker jag dock att vi alla har ett ansvar. Det krävs ingen moderatorstitel för att vänligt påminna folk om att hålla sig till ämnet eller avstå från att ta till omotiverade brösttoner.

Kalla det ”lead by example” eller ”kamratuppfostran”, om så vill!

2 gillningar

Nu ser jag i och för sig kanske inte de värsta inläggen då de kan ha flaggats och försvunnit innan jag hinner se dem.

Jag måste ändå säga att stämningen/tonen på Rikatillsammans är helt fantastiskt bra i förhållande till alla andra forum och sociala medier jag har använt.

Sen kan man alltid tycka att det borde vara bättre men lycka till med att skriva samma saker på Flashback, Reddit eller Facebook och förvänta dig samma bemötande.

13 gillningar

Vore en alternativ lösning att man istället undviker de trådar som man inte finner vara av intresse?

5 gillningar

Absolut. Jag använder det själv :+1:

Problemet är att fler ”vanliga” trådar om tydliga ekonomiska ämnen hamnar i politiskt käbbel.

Det räcker ibland med att det kommer upp något som eventuellt kan associeras på höger/vänster skalan så är det någon politisk riddare som ska utrycka sina åsikter om hur fel allting är.

6 gillningar

Skatten är en viktig del av privatekonomin. Tittar man på skuggbudget igår ser man krafriga höjningar på ISK/KF skatt som påverkar nästan alla av RT medlemar (jag gissar de flesta har ISK/KF). Det kan inte bara ignoreras.

2 gillningar

Så är det. Men det hjälper ingen här att komma med åsikter om detta. Det som hjälper är konkreta tips på hur man hanterar gällande regler. Tex hur påverkar ändrade skatteregler för isk var man bör investera? Om man tycker reglerna är bra eller dåliga, och vems fel/förtjänst det är är irrelevant i de flesta trådar.

Man kan starta en egen tråd om specifika förslag och argumentera för och mot för att få en bättre bild av tänkbara utfall. Men även här är argument om vilken sida förslaget kommer ifrån irrelevanta.

13 gillningar

Absolut :+1: Viktigt att man förstår hur saker och ting fungerar. Hur ISK skatten räknas ut. Vad inkomstskatten blir för olika typer av inkomster - lön, a-kassa, pensioner mm. Hur skatten på pensioner är före och efter riktålder.

Problemet uppstår när vi istället för att diskutera fakta

1. Skyller på parti X för en uppkommen situation och/eller upplevda personliga förorätter
  2. Beskyller parti Y för att att de snart kommer att försämra och förstöra allt
  3. Anklagar deltagare för att vara agenter för den ena eller andra politiska åsikten

Hade vi hållit oss till att diskutera fakta om nuläget och eventuella konkreta förslag på lagförändringar så hade det nog gått bättre

10 gillningar

Kan inte låta bli att sakna tiden då avsnitten handlade Rikatillsammansportföljen, Nybörjarportföljen, barnsparande, 4-hinkar, vilka fonder som var bäst, Rich dad poor dad, husköp var konsumtion och frågan var hur mycket guld man skulle ha i sitt sparande. Allt utvecklas och förändras, och det är kul att ha varit med på resan.

9 gillningar

Oftast blir det inte bra att klaga i tråden, det spårar lätt ur och blir massa diskussion om det i stället för trådens ämne. Jag vet forum som haft som regel att man inte får säga till i tråden pga det. Man får flagga eller skicka privat meddelande.

4 gillningar

Detta återkommer, tidigare än du tror. :slight_smile:

2 gillningar

Mitt förslag här var förstås inte att ”klaga” utan vänligt försöka leda samtalet tillbaka till ämnet.

Att gnälla över att det är tråkig ton i en tråd känns ju onekligen lite som att kasta bensin på elden :sweat_smile:

1 gillning

Medhåll på detta. I vissa situationer funkar det helt ok, när stämningen är helt ok, men tråden har tappat fokus från TS fråga.

Men i de flesta fall om man säger till, så blir man offer för pajkastning och otrevliga kommentarer som förvärrar läget. Så oftast är flaggning bästa valet.

2 gillningar

Exakt så var forumet innan det fanns ett forum. Det var “Frågor & svar” och svaren sorterades på röster. Fanns inte ens konton, bara fält för namn, epost och en captcha.

Det var riktigt bra service för dem som ställde frågor faktiskt. Problemet var att vi var bara en liten skara som orkade med formatet. Varje svar behövde vara komplett och det var stökigt att ställa följdfrågor.

Forumet är en mycket starkare gemenskap och med större möjlighet att utveckla idéer. Men jag tror att tröskeln är högre för nybörjare att “våga” delta.

3 gillningar

Politik är väl oundvikligt, särskilt när det är valår i antågande. Men jag tycker att det olyckligt att RT är så uttryckligen för vänsterpropaganda, och att de som inte är på den kanten tystas ner eller får sina inlägg raderade. Helt neutrala är svårt att bli då det trots allt är människor bakom forumet, och alla tar vi ställning för något. Men så här tydligt är dock olyckligt.

13 gillningar

Oj, detta borde jag ta ett skärmklipp på. :joy: Är ju inte det jag brukar få höra. #röstat-höger-hela-livet

8 gillningar

Det är väl precis tvärtom. :rofl:

3 gillningar

Om man tycker att den vanliga högern ligger till vänster om en själv…

8 gillningar

Detta stämmer inte. Jag själv är ultra liberal, men alla mina inlägg går igenom. RT är super demokratiskt. Tack @janbolmeson

Såklart får nästan alla mina inlägg ‘nej-emojis’ från @Melwa , men det är inget problem :smiley:

4 gillningar

Jag ser inte mig själv som extremvänster, men jag upplever nog att de flesta här ligger till höger om mig på höger–vänster-skalan :thinking:

1 gillning