Ja, jag skrev ju ”5 (?)” eller (kanske ännu bättre) att det kan vara kopplat till nivån som ju redan finns. Man kan ju börja och sedan anpassa beroende på hur det funkar tänker jag
Kanske går att kombinera? Första tråden granskas alltid av moderator (och vid postning av första trådstart kan förtydligande av regler/riktlinjer samt länkar visas), sedan kan man inte starta nya trådar utan moderatorsgranskning förrän man når nivå 1. Har personen i fråga nått nivå 1 redan innan första trådstarten så blir det bara den första som granskas.
Kritererna är alltså dubbla: för att slippa moderatorsgranskade trådstarter ska användaren ha:
a) nått nivå 1
och
b) skapat en första tråd som moderatorsgranskas
Jag är lite oklar över vad det här med nivå 1 innebär men potentiellt verkar det väl reko.
Samma här, mitt förslag (om det ens var det du syftade på) faller ju lite om exempelvis den första trådstarten medför att användaren flyttas upp till nivå 1.
Jag känner att rädslan inför dessa trådar är lite onödig. Om man använder ”ny” och ”olästa”-fliken i stället för ”senaste”-fliken så behöver man inte se de trådar man inte vill se efter att tråden ifråga blivit äldre än två dagar. Och genom att klicka på den lilla klockan och välja rätt kan man ta bort trådar man tidigare läst från ”olästa”-fliken om man tröttnar på någon.
Problemet är snarare att kanske överge användare i dessa DejaVu-trådar utan att de får bra hjälp, men på något sätt kan det inte vara vårt ansvar Det finns en mittnivå av användare som gör ”pay it forward” ett tag innan de tröttnar. Det är naturligt.
Det vi behöver se till är att trådarna får ”Börja här”-länken postat tidigt, sedan har de ju infon de behöver.
Om ni slår på förhandsgranskning av ny tråd, så borde de flesta trådar kunna släppas igenom, men moderatorn kan kanske direkt pastea in ”Börja här” som svar på alla trådar där det är relevant?
Tänk på att förhandsgranskning av nya poster skulle kunna påverka nyrekrytering av användare till forumet, men de flesta forum har sådana här begränsningar för nya användare för att undvika spam.
Det kanske kan vara kombinationen? En användare som reggat sig och inom ett visst tidsspann langar upp en tråd åker på moderatorgodkännande?
Har man läst ett år eller två innan man langar sin första tråd så är väl risken mindre att det är en tråd á ”titta på min unika portfölj”.
Lite som ICA och självscanning Först gången åker man alltid på kontroll, sedan minskar det med tiden!
Blir en del strökommentarer här. Hoppas det inte blir för luddigt.
Generellt svar på tråden utan att bränna för mycket av min arbetstid på procrastinating: Ja. Bra förslag att ha moderatorer som kan filtrera frågor. “Börja här” är bra, men alla (läs de flesta) läser inte. Man vill bli rik snabbt.
Att ha typ 10-standardsvar tillhanda som moderator känns som en väg att gå, eller via AI?
“Det här verkar handla om diversifiering av fonder, det här är vår samanställning från tidigare trådar. Hör av dig igen om det inte svarade på din fråga.”
Vi har ju alla sett dessa på typ bankers chatt eller dylikt. De fungerar ju dock sällan bra…
Teman som jag ser återkommande som jag inte svarar på heller:
- Pensionssparande
- “är dessa fonder bra?”
- Barnsparande
- Sälja och gå till ISK
- Vad tycker Ni om min portfölj?
Gillar även tanken som @Anonym skrev om en information/presentation av medlemmen som kan ges så man får lite referens på kunskapen.
Adam Adamsson - Ekonom med 10 års erfarenhet, älskar hundar, hatar BIT-coininvesteringar
Ska vara synligt om man hovrar över användaren.
Att kunna avmarkera sig själv som intresserad av områden också. Jag är en sådan person som inte kan ha en liten plupp som säger att något är oläst. Det skär i mina ögon. Så att “avregistrera” sig från frågor inom området “investeringsstrategier” tex kanske kan vara vettig funktion. Eller de som bara vill snacka pengar kan skriva av sig från “OT” osv.
Exakt så! Och gör man en miss så blir det mer kontroller igen.
Bra förslag
Hade varit smidigt faktiskt
Vet inte riktigt hur det motverkar nyrekrytering. En person som precis hittat forumet vet ju inte att första trådgranskningen inte skedde tidigare. Först när man skrivit och skickat kan det ju stå att det går till moderator för en koll. Och att det handlar om att hjälpa folk rätt, skapa bra trådar …. Samt filtrera bort jag-är-förbannad, fyllegrejer och troll i möjligaste mån
Kanonbra idé med att titta på tiden som medlem också. Precis som du säger, har man läst ett bra tag så lär man ju ha bra koll på forumet även om man inte skapat en tråd tidigare eller ens svarat.
Att just ta bort deja vu trådar genom att skicka användare till befintliga trådar att läsa och ställa följdfrågor tror jag snarare kan hjälpa till i nyrekrytering genom bättre och tydligare struktur. Samt att undvika nya användare få helt tokiga råd eller inga alls.
Mer att all friktion när man är ny ökar risken att man stänger fliken och aldrig återkommer.
Får jag meddelande att min tråd ska granskas i första inlägget jag gör så hade jag nog gått till nästa forum och frågat istället.
Jag är kluven. Just nu upplever jag inte det störmomentet som så stort. Det kan kännas lite otrevligt att bli granskad för en ny.
Däremot skulle jag gärna se att det gick ut en påminnelse/instruktion till folk att följa upp och ge någon form av feedback. Tycker att jag noterat flera trådar där någon (relativt) ny ställer en fråga och sen omedelbart tycks försvinna från tråden.
Jag skulle inte se det här med att “folk försvinner” som ett problem. Jag har själv provat på alla möjliga sajter och forum, ibland medvetet som en “engångsgrej”. Att det skulle bero på att man “skräms bort” är nog en överdriven farhåga.
Var kanske lite otydlig, menar alltså i de fall där nya startar trådar och sen inte följer upp. Jag tänker att det är otrevligt att be om hjälp och sen ignorera svaren man får. Det skulle kunna vara så att har man startat en tråd och det har kommit en 10-15 svar utan att man som TS har reagerat så får man en påminnelse om att följa upp.
Det låter som en bra idé. Kanske skulle något sorts mejlutskick med svar på egna trådar vara standard när man är ny och kunna stängas av sedan.
Jag är med i ett klockforum. Där har man ett OK format som kräver att man gjort X inlägg innan man kan starta trådar i köp&sälj delen av forumt.
Ett system som detta screenar folk som skriver i affekt eller för att trolla.
Man har ju full möjlighet att skriva i befintliga trådar och söka fram dem som är relevanta istället för att starta nya. Många skulle nog må bra av att se att deras situation inte är så unik som de tror och att det redan ginns en kunskapsbank att ta del av innan man frågar om saker som man inte hittar svar på. Då i en tråd som redan är relevant.
Det är inte lätt att hitta i befintliga trådar. Jag har själv vid flera tillfällen velat hitta tillbaka till olika inlägg som både jag själv och andra skrivit i olika trådar. De gånger jag lyckats har det varit mer av slumpen än genom någon normal sökprocess baserad på trådens titel.
Att någon nybörjare på forumet skulle ”hitta rätt” i befintliga trådar är en fråga om tur mer än något annat.
Har inget som jag direkt kan bevisa. Men efter att ha varit medlem i massvis med forum samt administratör/moderator för ett par stycken så har jag bildat min egna känsla.
Den känslan är att nya medlemmar får irriterade svar från gamla medlemmar att “de kan söka upp sina svar istället” när de gamla medlemmarna fått en och samma fråga för ungefär den 100:de gången. Så finns förstås risk att både den nya medlemmen inte loggar in igen eller att de gamla rävarna på forumet blir irriterade och försvinner helt eller delvis.
Min egna idé är att ha en egen frågetråd för väldigt enkla frågor så inte forumet svämmar över. Men samtidigt vara väldigt accepterande för nya trådar med frågor som återkommer ofta. För inte kommer detta forum överleva om alla nya medlemmar blir tillsagda att söka upp svaren.
Då kan man lika göra en FAQ istället för forumet.
Eventuellt att moderatorerna kan spara länkar till svar på frågor som ofta blir ställda i detta forum. Så kan de skriva “här har du svaret” och en länk dit.
En ”min första fråga” som tvingande kategori?