Ska man få en notifiering om någon ändrar på namnet på tråden? Jag fick inte det när någon ändrade namnet och det blev helt fel!
Som tur är sköter nog Ricard det. ![]()
Man brukar få det. Men om man inte får det och rubriken är helt knasig, flagga. Tror moderatorerna kan ta bort redigeringen.
Men kanske att redigeringsfunktionen borde ändras, så bara moderatorerna kan göra det?
På IT-forumet Stack Overflow (och deras systersajter inom Stack Exchange) har användare haft den möjligheten i två decennier. Vid en viss nivå av deltagande blir man betrodd med fler funktioner. Där är till och med vanliga användare med och betar av modereringsköerna. Och det uppmuntras att vem som helst renskriver och formaterar andras inlägg.
Tänk som Wikipedia, att alla hjälps åt. Ser man ett litet problem så kan man hjälpa till att bättra på lite grann. Så ökar kvaliteten.
Tycker att vi borde ta upp att det borde begränsas till större fel. Och inte småfel som att skriva att som at istället. Vet själva från erfarenhet att sjukdom och medicin påverkar ens förmåga att skriva. Man hoppar över bokstäver. Börjar skriva med andra bokstaven på ett ord. Skriver 1,5 timmar som 1,3 osv. Bättre och be personen förtydliga det. Ger dom även en chans att själva se hur det blev fel. Och eventuellt en chans att med tid bli bättre. Har själv blivit bättre på att dubbelkolla och finna fel tidigare tack vare att jag själv såg felen. Dock inte helt felfri. Och såklart. Autocorect ![]()
Sedan är det rätt vanligt idag att folk bryr sig mindre om grammatik på chatter. Vissa skippar punkt helt och hållet.
Du borde fått en notis med penna som symbol.
Retorisk fråga och ett sätt att klistra på någon form åsikt indirekt genom att insinuera retoriskt. Inte snyggt.
Vem vill inte att det ska vara lättläst och lätt att navigera.
Sådan är subjektivt. Och när DU tycker att det inte är det och ändrar, så kanske någon annan, eller den som skrev inlägget, inte tycker att det är det längre.
Väldigt godtyckligt argument.
Därför ska inte människor utan kunskap gå in och pilla i mina texter utan att fråga först.
Även denna text har en del att önska språkligt. Men så är det ingen professionell text jag skriver heller.
Annars skulle jag kunna ändra i stort sett alla inlägg, då i stort sett inget inlägg uppfyller god standard vad gäller grammatik, typografi, stil etc. som är viktigt för förståelse etc.
Innan ändringar görs bör TS först informeras och tillfrågas.
Där blir du inte betrodd bara för att du använder det mycket. Du kan inte ändra hur som helst. Du får också lära dig om det hela.
Vad som är ett problem och kvalitet när det gäller text är inte alltid självklart. Och ofta väldigt subjektivt. Därför ska inte människor utan kunskap gå in och pilla i mina texter utan att fråga först.
Även denna text har en del att önska språkligt. Men så är det ingen professionell text jag skriver heller.
Av de inlägg jag läst följer inga Svenska skrivregler eller tillämpar andra rekommendationer och konventioner när det gäller skriven text, kontext etc.
Och jag tror inte att de som gör ändringar har kunskap om eller tillämpar dessa heller.
Men någon kan alltså ändra i inlägg, skriva om texten, ta bort, flytta, dela upp, infoga i annan tråd etc. Utan att man först får information om det eller möjlighet att säga nej.
Fast, händer det ofta att inlägg ändras?
Jag har bara gjort det en gång, efter att DM inte besvarats och då var det ett telefonnummer som doldes.
Tror varken Jan eller Jesper redigerar andras inlägg utan extremt goda själ.
Men jag vet att rubriker ofta ändras, ofta lite väl mycket och i onödan. Därför jag gärna hade sett att bara @moderatorerna kunde göra rubrikredigeringar.
Hade bara mindre stavfel ändrats, så är det en sak. Men ibland så ändras hela rubriken. Då är det bättre att DMa TS och ge feedback om eventuellt otydlig eller olämplig rubrik.
Jag har blivit direkt tillfrågad av Jan och Oliver om att både bli moderator och om att jag väldigt gärna får justera rubriker som behöver justeras, rättas eller klargöras. Då gör jag det.
Känner någon sig irriterad över detta kan de alltid återställa påhittade ord, särskrivningar, syftningsfel och andra oklarheter. Det har hänt en eller två gånger såvitt jag kan minnas.
Skulle möjligheten strykas accepterar jag det också såklart.
Just därför petar jag inte inuti inläggen. Men att scrolla bland nya inlägg för att se vilka som låter intressanta blir lättare för alla om de, som Jan brukar säga, ”mejkar sens”.
Det vet vi ju inte, vilket är ett av problemen
Jag vet att Jan fixade citatrutor åt mig när jag var ny på forumet, då fick jag notiser. Så man får en notifikation. Om inte det ändrats nyligen.
Antar att du inte frågar först, vilket inte är särskilt sjyst
En medlem som inte följer mallen har skrivit ett inlägg om detta under rubriken Gör jag fel på forumet. Andra medlemmar tyckte hon skulle behålla inlägget, inte ändra något
Fast problemet är, för mig i alla fall, att ibland ändras det i en rubrik som för mig var helt logisk och genomtänkt. Men i och med att den redigeras, så syns det inte hur jag skrev den från början och med mina minnesproblem så blir det knepigt.
Sen är detta ett forum, allt behöver inte vara språkligt optimerat.
Så kan tycka att ett DM innan större ändringar vore bra. Jag gillar att rubriker ibland har lite småfel, det gör forumet mer personligt. Så fixar i princip bara små stavfel eller om ett ord glömts.
Då kanske inte den möjligheten bör finnas. Och bryter det mot reglerna kan det raderas, men av moderatorerna.
I annan tråd verkar du tycka annorlunda om röriga texter.
Precis detta jag menar. Man ska inte kunna ändra utifrån subjektivt godtycke.
Fast det är väl just detta. Ledare, som kan ändra inuti texter, verkar vara personer som Jan anser skulle vara moderatorer, men att de själva kanske inte vill ha just det övergripande ansvaret. Jag ser inte problemet. ![]()
Att ändra rubriker för att göra de mer relevanta för vad texten i posten faktiskt säger är helt fantastiskt bra att “vem som helst” kan göra. Då blir det enklare för mig som inte sitter här så ofta att läsa det som faktiskt intresserar.
Sen om det inte finns bör historiken finnas lätt tillgänglig, både för vanliga användare och trådskaparen så att det går att gå tillbaka om denne verkligen vill ha sin rubrik som den var.