Radera konto - tacksam för guidning

Forumet kommer vara kvar som det är. :slight_smile:

Det är en ny hemsida som jag har jobbat jättemycket med. Ni kommer att få en preview om 2-3 veckor. Handlar väldigt mycket om att struktuera 20 års information så att det blir tillgängligt och användbart.

Största problemet just nu jag har upplevt är när någon ny ska till RT, så blir det som en chock. Typ - vart börjar man.

7 gillningar

Enkla svaret!
RT chatten med det gamla stammis gänget @janbolmeson ! :joy::rofl::+1::man_raising_hand:

3 gillningar

Forum och andra sidor hackas med jämna mellanrum

Jupp, precis som alla andra sidor. Mina personuppgifter finns redan på dark web. :see_no_evil:

Det finns andra länder med dödsstraff också. :wink:

Jag tycker inte det verkar särskilt svårt att bli raderad på RT och tänker man att det är GDPR man funderar över så löser ju anonymiseringssystemet här det med bravur.

Det gäller enbart sådant där du kan identifieras. Min personliga åsikt är att om en medlem lämnar så skulle radering av allt material förstöra forumet och döda en mängd gamla trådar. Därför anser jag den åsikten direkt kontraproduktiv för hela forumkulturen online.

Det löses iom anonymiseringen. Så löser vi det på det forum jag administrerar. All identifieringsdata är som bortblåst efter radering, men inläggen på forumet kvarstår.

Det gör jag också oftast, men när vissa drar det ett par steg för långt och använder det med avsikt att obstruera blir jag sned. Jag säger inte att du gör det, men jag har mött många knasiga rättshaverister därute. Det var en mardröm på jobbet när var och varannan mejlade eller ringde in och helt hade missuppfattat lagen. :see_no_evil:

:older_man: [med knarrig gubbröst]
-Jag minns hur chatten var förr… när @Jacke77 postade snusk och @Indexqueen shoppingbilder…

6 gillningar

6 gillningar

Jag kommer stå för mina shoppingbilder FORÄWAH!!! :stuck_out_tongue_winking_eye::dancer:t2:

4 gillningar

Exakt vilken lag är det du syftar på här…? GDPR? Det finns något i samband med GDPR som heter “berättigat intresse”. Det kan vara bra att vara medveten om.

EDIT: GDPR gäller specifikt personuppgifter. Vad som anses vara det är ganska väl utrett vid det här laget. Och det är definitivt inte allt man skrivit på ett forum på Internet. Svårt att backa ur och kräva radering av ALLT med stöd av någon lag. Google gör ju raderingar åt folk frivilligt – har själv aldrig provat hur det funkar

3 gillningar

Spårbarheten är ju det stora för mig. Om det kan lösas med anonymisering här är det ju helt i sin ordning :+1:

1 gillning

Jo jag tog upp berättigat intresse en bit upp i tråden. Du missade nog det. Det rör också att spara personuppgifter. Inlägg på forumet är inte det. Jag uttryckte mig lite för brett i mitt tidigare inlägg.

Det jag vill åt är att det inte ska gå att spåra till mig.

Sedan kan ju inlägg innehålla information om en användare och dess unika situation. Det är inte svartvitt tyvärr, men om man kan lösa det genom anonymisering på detta forum så är ju frågan utagerad.

Ändå märkligt hur en plattform kan;

-värka fram tiotusen olika emojios för att lajka inlägg

-utveckla femtioelva sätt att anmäla och flagga inlägg

men inte en enda knapp för att autogenerara ett pm till en moderator att radera ett konto.

Allt är svårt när man inte vill.

5 gillningar

Eller hur. :wink:

Har man svårt att hitta RTs moderatorer så finns de här:

https://rikatillsammans.se/forum/about

Menyn uppe till höger ger svar på mycket.

1 gillning

Finns det en viss tröghet i systemet så slipper forumet 1324724165424 olika anonyma inlägg från folk som fyllereggar, ragequittar, ångrar sig, ballar ur, förlåter, återkommer och går en rond till…

Du kan se det som glasrutan ovanför brandlarmsknappen i skolkorridoren. Den gör mer nytta än man tror. :wink:

2 gillningar

Jag är rätt övertygad om att i AI:ns tidsålder kan allt du skriver på RT kopplas till din person oavsett anonymisering. Det är inte så svårt att bygga en AI som letar igenom forum och identifierar användare baserat på information i inläggen, ordval och formuleringar och liknande, och denna kan sedan jämföras med till exempel sociala medier och offentliga databaser. För ett företag som lever på att kartlägga människor och sälja denna data så är detta väldigt frestande, och med tanke på mängden information som finns på ställen som Reddit så hade jag förvånats om inte Meta och/eller Alphabet jobbar på något sådant.

Så om man inte tar bort alla sina inlägg är det nog bra att utgå ifrån att inget man skriver på RT är anonymt, åtminstone vad det gäller teknikbolagen och de företag de säljer sin information till.

6 gillningar

Jag vet att t.ex FBI redan har sådana algoritmer som identifierar vem som skrivit “anonyma” inlägg baserat sådana faktorer och annan metadata som när man är online och postar inläggen.

Och sen alla många ledtrådar som kan läggas ihop som ett pussel: “Jag bor i skåne”, “jag tittade naturfilm på netflix igår”, “jag älskar att segla”, “jag har varit i egypten”, etc.

Och i diktaturer används liknande tekniker för att spåra upp dissidenter, journalister, homosexuella, etc.

2 gillningar

Det är också så att man delar med sig av information man inte vet att man delar med sig av. Det finns sedan länge algoritmer som räknar ut sannolikheten för att du har en viss sexuell läggning, för att du någon gång testat droger och för huruvida du är gravid, baserat på saker som din profil på sociala medier eller på dina köpmönster i snabbköpet, bara för att ta några exempel jag känner till. Och alla dessa är från tiden före AI-explosionen. De lär inte ha blivit sämre. Ett annat forum jag hängt på hade en användare som fick ett säkerhetsklassat jobb och alla hans inlägg på forumet behövde raderas av säkerhetsskäl.

Så jag har full förståelse för att det är dåligt för forumet om en användares alla inlägg skulle raderas. Det skulle sabba många arkiverade diskussioner. Men jag tycker nog också att man borde ha rätt till detta, av ovan nämnda anledningar. Sedan kan det ju vara försent om en webbspindel redan samlat ihop informationen och bearbetat den.

2 gillningar

Japp, det finns ju alltid undantag. I fallet med forumet som jag administrerar har vi haft ärenden med folk som varit trakasserade (med domstol inkopplad) och liknande och då kommer ju saken i annan dager. Detsamma gäller säkerhetsklassning, skyddad identitet etc. Men i 99 fall av 100 (utifrån min horisont) är de som vill bli helraderade mest vanliga rättshaverister eller någon som vaknat på fel sida eller är sugen på ragequitting av andra anledningar.

(Ja, högst subjektiva och empiriska studier :slight_smile: )

1 gillning

Om det är ett problem kan man göra det krångligare att regga sig.

Eller så lägger man in en tillnyktringsperiod där man inte kan skriva första inlägget förrän efter en viss tid.

Hall nu keft! (ett icke stötande inlägg enligt moderatorn)

Språkligt väldigt märkligt dock… Hold nu kæft, säger vi här i Östdanmark.

Därför kan det ju vara lite bra att tänka till lite innan man postar vad som helst på sociala media. Fast då går man ju kanske miste om en massa likes… :grimacing: