Bara jag som har skaffat en allergi mot AI-genererat innehåll (och 100% AI-formulerade inlägg)

Jag har inte varit jätteaktiv i forumet på senaste, är detta verkligen ett problem? Har vi kommit till en punkt där vi inte kan formulera våra egna problem själva utan måste använda en ai?

skammen jag skulle känna av att skriva ett inlägg med hjälp av ai är obeskrivlig.

2 gillningar

Man kan ge AIn instruktioner att uttrycka sig på annat sätt om man vill, då blir det annan stil på texten. Jag tror inte folk stör sig på AI i sig utan på den klämkäcka sykofantiska stilen—en AI har liksom inget inte liv, den bara speglar tillbaka dig hela tiden.

Tankestreck är för övrigt inte ett bra tecken på AI—mer erfarna skribenter tenderar till att vilja använda det hela tiden. Det blir tyvärr lätt en ovana att krydda med det.

4 gillningar

Jo det är specifikt AI användandet som är det störiga.

4 gillningar

Varför skall man som privatperson lägga energi på att träna AI ?

1 gillning

Fast långt tankstreck (em dash) är ju inget som används på svenska skriven av människor – där är det kort tankstreck (en dash) som gäller. På engelska förekommer däremot bägge.

4 gillningar

Hur döljer man trådar vilka man inte är intresserad av?

Är det så? Jag kan kanske bara engelska reglerna eftersom jag skriver mest där.

Så här va?

- minus
– spann
— meningsbrytare

Forumet gör de där åt en automatiskt om man skriver 1–3 minustecken i följd.

Längst ned till vänster i tråden finns en knapp du kan ändra från “följer” till “tystat”.

2 gillningar

Jag använder dessa i teknisk dokumentation, men där finns det formkrav och latex löser em dash automatiskt åt mig.

1 gillning

Där du ser den här knappen kan du välja olika nivå av följa/inte följa/ignorera:

Det går på trådar, användare, kategorier, taggar, och säkert fler ställen.

2 gillningar

För att få den att svara på det viset som man vill?

Säg att du använder den privat och inte i arbete och du vill ha hjälp att fila på dina ansökningar till olika jobb. Istället för att gå till Arbetsförmedlingens tomtetjänst “jobb coach” för att hjälpa med CV/personliga brev utan någon egentlig kvalité. Då vill du att din AI tjänst hjälper dig(som en assistent) med att skapa upp och strukturera texter på ett sätt som speglar dig.
Jag hjälpte fruga sätta upp en ChatGPT för detta och det som den spottade ur sig från våra promts var bra mycket bättre strukturerat än det som hennes väninna hade från AF’s Jobbcoach sessioner.

Du tränar den helt enkelt att vara anpassad efter dig och dina behov.

Samma sak när jag utforskar växter i trädgården/naturen för att få ett hum om vad det är för något som kommer upp så fick jag, innan det att jag gjorde mina instruktioner till den, en hel del gissningar. Nu berättar den när den är osäker och ger mig olika optioner att följa upp.

Så att jag tränar den är väl en sanning med modifikation(alla som använder en AI tjänst tränar den i viss mån). Jag säkerställer att jag ger den instruktioner och att jag ställer in produkten för att den skall kunna veta hur/vad jag vill ha :slight_smile:

Ja, det verkar vara så enkelt att man kör endash på svenska där man hade kört emdash på engelska. Ska försöka träna om mig så det blir rätt i forumet :sweat_smile:

Ska man göra rätt på svenska – så är det tydligen så här det ska se ut.

Å andra sidan vägrar jag skriva 30 % i stället för 30%, så vem vet :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ja, fast kort tankstreck används också som meningsbrytare på engelska. Wikipedia tillåter till exempel båda varianter för sina artiklar: Wikipedia:Manual of Style - Wikipedia

1 gillning

Ja, det finns lite olika skolor för det där, även beroende på brittisk och amerikansk stil, vad det verkar. Det finns ett par inflytelserika varianter på amerikansk engelska och jag försöker vara konsekvent med vilken jag följer.

Det här är ju ärligt talat ett större problem än AI, på det här forumet. Det är nästan ingen som använder procenttecken rätt, medan det bara är en minoritet som postar AI-genererade inlägg.

2 gillningar

Jag skriver primärt King’s English, men att skriva “per cent” istället för jänkartuggets “percent” är svårt.
Jag kan acceptera att det står ##% istället för ##_% således (man är inte perfekt, så som @emilv säger så kan man behöva ha en gnutta :sparkles:empati​:sparkles: mot andras tillkortakommanden i forumet).

För procent tycker jag redan det hänt att språket gått vidare och nu har en ny konvention (inget mellanslag innan), men man kan ju gissa att det kommer hända även för endash vs emdash.

Jag känner väl bara mest att “om du inte ids skriva varför ska jag bry mig i att läsa?” och så läser jag något annat istället.

/IT-arbetaren som är så jävla trött på allt vad AI heter.

3 gillningar

Blir mycket provocerad när jag försöker göra en ”skill” så den ska skriva som mig, tycker jag skriver bättre än så och då ger jag upp och låter det vara tydligt att det är ai slop :face_with_peeking_eye:

2 gillningar

När jag läser denna tråden tänker jag på hur jag använder AI. Jag ber ofta chatgpt att sammanfatta långa trådar och några gånger har jag frågat om att formulera ett svar. Vissa frågor är jag inte helt bekväm med att ställa publikt då kan chatgpt vara ett bra bollplank

För mig blir det en stor skillnad mellan att använda AI som stöd i sitt tänkande och att låta AI skriva hela inlägg som man sedan publicerar rakt av.

3 gillningar