Termer, klyschor och annat trams

Alla som halkat in på (speciellt) Dagens Industri (di.se) eller läst om finans och börs i något forum eller annat flöde har sett dem: termer och klyschor relaterade till finans.

Jag tycker mig ofta se småsparare anamma dem. Personligen har jag lite skräckblandad förtjusning till dem. Jag tycker det ofta kan låta väldigt fjantigt när nån jeppe slänger sig med dem lite här och var.

Några exempel:

• Fallande knivar
  • Torrt krut
  • Vilar på hanen

Tänkte vi kunde bidra med våra bästa (värsta) termer här. Om det redan finns en tråd, så ursäkta, men hittade inget bra.

Jag använder själv främst ”Excellent” och ”Release the hounds” :wink:

5 gillningar

Hehe… Ja bredvid fastighetsmäklarbranschen måste ju finans dras med flest klyschor känns det som :sweat_smile:

Mina bidrag på rak arm:

• Suffixet “frossa”. Mycket mångsidigt! :+1:
  • Likaså rally, givetvis!
  • Krydda i portföljen
  • Skrämselhicka på börsen
5 gillningar
  • Sitt still i båten.

• Buffertsparande

1 gillning
  • Support
  • Motstånd
  • Dödskors
4 gillningar

”Klår förväntningarna”

Jag får allergi.

1 gillning

Klårallergi?

8 gillningar

Ett uttryck som jag stör mig något enormt på som börjat användas på senare tid i Sverige, främst i skvallerpressen, är -smocka suffixet.

7 gillningar

-regn
-kaos
-oro

Mest i svepande termer såsom utdelningsregn, energikaos(et) och börsoro, utan vidare utveckling av ämnet.

Släng på super där också :slightly_smiling_face:

Personen som myntade uttrycket ”håll käften-burgare” borde bli stoppad i en kanon och skjuten in i solen.

5 gillningar

Massa tramsigt lingo om hur börsen går:

• Börsen går sidledes
  • Börsen gör kräftgång
  • Börsen går söder ut
  • Börsen är sur
  • Hög temperatur i sektorn

Helt påhittade saker som naturligtvis inte finns på riktigt *

• Motståndsområde
  • Stödområde

* Alltid massa svammel om att börsen vänder vid stödområdet, blahh blahh. Man definierade ju stödområdet som där det vände. Duhh. Och så fort börsen faller igenom stödområdet så ändrar man ju bara var stödområdet är. Meningsfullt…

Sedan har vi ju den klassiska klyschan som många slänger sig med:

• “Detta är inte finansiell rådgivning, men…” ™. tätt följt av massa finansiella råd.

Och inte nog med att folk i allmänhet är stressade, vi har tydligen en “stressad kreditmarknad” :smiley:

4 gillningar

Är långsiktig
Ligger lång
Köper hela marknaden
Det går inte att slå index

2 gillningar

Tomt i ladorna :sweat_smile:

Inför en börsnotering kan man ibland läsa eller höra uttrycket

Klä bruden inför noteringen

Vilket jag tror betyder att man vill snygga till siffrorna innan noteringen så att bolaget verkar bättre än det är.

”Öppna kimonon”

1 gillning

Och aktier som gått dåligt kallas för “surdegar”, inte riktigt fattat den analogin. En surdeg fungerar ju så att man har en liten slatt som kan generera ny deg.
Mera deg borde ju vara nåt positivt.

Fast surdegsbröd är äckligt, så jag kan stå ut med talesättet.

Fast man pratar i uttrycket om “gamla surdegar” och det är väl rimligen de som förlorat sin syra och torkat ihop utan hopp om att kunna göra nytta igen?

Argh! Anglocismer är extra irriterande tycker jag. Det är väl därför jag inte gillar uttryck som att managera, supporta, inflatera och andra sådana dumheter.

2 gillningar

Tycker du att allt du nämnde är TRAMS och påhittat :joy::face_with_hand_over_mouth: ?

3 gillningar

Tycker det är roligt när finansjournalister är lite vitsiga

SAS aktie lyfter
SAS störtdyker

SJ som noterad hade inbjudit till en del vitsar

Går som tåget
Går som på räls
Ledningen drar i nödbromsen

5 gillningar

Saab körde in i väggen.
Tetra-paks nyemission är en kantig konstruktion.
Astras medicin mot kräftgången* på väg.
Ballingslöv kör ända in i kaklet.
Assa-Abloy har fått aktiehandeln låst.
Bofors siktar på expansion.

*avsiktlig extra nivå trams

7 gillningar