Alla som halkat in på (speciellt) Dagens Industri (di.se) eller läst om finans och börs i något forum eller annat flöde har sett dem: termer och klyschor relaterade till finans.
Jag tycker mig ofta se småsparare anamma dem. Personligen har jag lite skräckblandad förtjusning till dem. Jag tycker det ofta kan låta väldigt fjantigt när nån jeppe slänger sig med dem lite här och var.
Några exempel:
Fallande knivar
Torrt krut
Vilar på hanen
Tänkte vi kunde bidra med våra bästa (värsta) termer här. Om det redan finns en tråd, så ursäkta, men hittade inget bra.
Jag använder själv främst ”Excellent” och ”Release the hounds”
Helt påhittade saker som naturligtvis inte finns på riktigt *
Motståndsområde
Stödområde
* Alltid massa svammel om att börsen vänder vid stödområdet, blahh blahh. Man definierade ju stödområdet som där det vände. Duhh. Och så fort börsen faller igenom stödområdet så ändrar man ju bara var stödområdet är. Meningsfullt…
Sedan har vi ju den klassiska klyschan som många slänger sig med:
“Detta är inte finansiell rådgivning, men…” ™. tätt följt av massa finansiella råd.
Och inte nog med att folk i allmänhet är stressade, vi har tydligen en “stressad kreditmarknad”
Och aktier som gått dåligt kallas för “surdegar”, inte riktigt fattat den analogin. En surdeg fungerar ju så att man har en liten slatt som kan generera ny deg.
Mera deg borde ju vara nåt positivt.
Fast surdegsbröd är äckligt, så jag kan stå ut med talesättet.
Fast man pratar i uttrycket om “gamla surdegar” och det är väl rimligen de som förlorat sin syra och torkat ihop utan hopp om att kunna göra nytta igen?
Argh! Anglocismer är extra irriterande tycker jag. Det är väl därför jag inte gillar uttryck som att managera, supporta, inflatera och andra sådana dumheter.
Saab körde in i väggen.
Tetra-paks nyemission är en kantig konstruktion.
Astras medicin mot kräftgången* på väg.
Ballingslöv kör ända in i kaklet.
Assa-Abloy har fått aktiehandeln låst.
Bofors siktar på expansion.