Termer, klyschor och annat trams

Klassiker, alla är långsiktiga, tills dess att de inte är det. Eller så tror man att långsiktig innebär att man aldrig kan ändra sig/sina innehav.

Kul tråd, finns hur mycket som helst.

4 gillningar

“Börsen går alltid upp på sikt”, vilken bullshit.

3 gillningar

Det där skulle man översätta till japanska och trycka på en t-shirt… :rofl:

3 gillningar

Ordet kupong låter så sjukt fånigt i mina öron, när det är i börssammanhang. Speciellt fin kupong.

1 gillning

Det är ju en kvarleva från när det var fysiska aktiebrev med kuponger, typ som portfölj.

1 gillning

Jag säger ”glutenfritt” istället.

“Inflationen är Putins fel”

Putinpriser, jo visst, så bekvämt, har inget med våra egna politikers tillkortakommanden att göra.

2 gillningar

Är Viking Line en trygg hamn?

1 gillning

Nej, de har gått på grund och läcker tusenlappar. Råttorna flyr skeppet, men kaptenen verkar beredd att följa denna kursbrytare och detta bojsänke i djupet.

2 gillningar

De har alltså navigerat ner till de södra breddgraderna?

2 gillningar

Vinsthemtagning.
Låta vinnare löpa.
Konsolidering.
Korrektion.

Låter mest tramsigt när förstå-sig-på:ar i efterhand använder dessa ord för att försöka låta som att de vet vad som händer/hänt.

3 gillningar

Man har inte förlorat något om man inte säljer efter en nedgång.

Beslutet var rätt men resultatet blev fel.

1 gillning

Kuponger har man, mig veterligen, ej haft på aktiebrev. Kuponger har man på obligationer.

Jodå, hur skulle de annars hålla reda på om du fått utdelning eller inte? Du fick ta fram ditt fysiska aktiebrev (ur förslagsvis ditt bankfack på samma bankkontor), sedan stämplade de kupongen för utdelning nummer x på baksidan och betalade dig.

Okej! Jag köper det:)

Sänka sitt GAV

Men om vi kan bredda oss en aning utanför finans så vill jag kräkas på:

1. ”Uppleva störningar” -Alltså, det funkar inte.

2. ”Vi har en del utmaningar” -Vi har problem.

Vem hittar på sånt här? Och hur kan det sprida sig så fort? Finns det någon återkommande floskelkonferens dit företagsledare och kommunikatörer (också en jävla titel) åker till?

6 gillningar

“Det är en no-brainer”

Synonymt med det är ”att sätta läppstift på grisen” … kanske mer förr, nog inte PK längre :grinning: