Vid vilken rörlig ränta är det värt att amortera med 66% belåning?

Jag har nu 3% ränta, det kommer nog öka 0.5 i febuari och troligen 0.5 i april och då är det 4% efter det.
borde jag amortera mer eller köra sparkonto på 2.5-3% vilken blir ungeför 5-6000kr för mig?

lånet är på 800k, lgh köpt i medelstad för 1.2 för 3.5 år sedan så ingen risk för “förlust”
student och föräldraledig.
utgifter ~14k i månaden.
har 200 000 jag borde göra något med.
gillar inte att ha alla pengar i ett ägg så att säga, har köpt fonder istället för att amortera.150-200k senaste året. men har fortfarande en del pengar som ligger på kontot.
skriv gärna lite tankar eller om ni ser en solklar lösning.

1 gillning

ingen som har tips på vad de skulle gjort?

Du att ha amorteringskrav på 1% av lånet ned till 50% belåningsgrad, dvs 600’.

Genom att betala av lånet mha dina dina sparade 200’ kan du alltså sänka din fasta månadskostnad med ca 500kr.

Altarnativet är att investera dina 200’ med förhoppningen av att avkastningen blir högre än låneräntan (obs! viktigt här att räkna med både ränteavdrag och skatt på avkastning för att jämförelsen ska bli korrekt).

1 gillning

Tycker det här är svårt eftersom det i slutändan handlar om hur du vill ha det i ditt liv. Jag tänker tex inte ta hänsyn till hur det går på börsen framöver, utan planerar att amortera en större summa när bindningstiden går ut.

Det kanske inte är det rätta att göra och jag riskerar att förlora lite pengar, men då kan jag i alla fall leva i nuet och ha lite mer pengar att röra mig med när alla månadens avgifter är betalda. Parallellt med detta är det viktigt att fortfarande pumpa in pengar i sparandet.

2 gillningar

Jag hade gjort följande med dom pengarna du “borde göra något med” - det som ligger investerat redan hade jag låtit va så länge (men det innebär inte att det är rätt för dig!):
1.Sett till att ha en buffert jag kan sova gott med (vad den är får du själv komma fram till genom nattliga experiment)
2a Amorterat av med 50% av pengarna som blev över efter bufferten
2b. Lagt undan resten av pengarna som blev över efter bufferten, antingen till att åka in på börsen nu, eller för att spridas ut över året in på börsen
3. Fortsatt sparande hade jag också delat upp på hälften, amortera hälften och investera hälften (utöver den vanliga amorteringen du gör) till du uppnår en belåningsgrad du känner att du vill ha.

7 gillningar

Så här hade jag gjort, eftersom du ändå funderar på att amortera,
Amortering ned till 60% då kan du låna hos nätbankerna Stabelo avanza mfl och får därmed ett bra förhandlingsläge även hos övriga banker. Tag ut amorteringsunderlag från nuvarande bank, kolla vilka erbjudanden övriga ger och visa dem för nuvarande bank. Därefter amorteras inte ett s**t utan då är det investera som gäller med alla till buds stående medel.

4 gillningar

Kan du dela med dig av ungefär hur länge du tänkt bo kvar i lägenheten?

I mina ögon är det avgörande för placeringen. Ungefär så här hade jag gjort:
Kvar 1-2 år - sparkonto med ränta. Du behöver pengarna till handpenningen på nästa boende (10 %).
Kvar 3-5 år - amortera. Du hinner lugnt bygga upp ny handpenning. Kanske få bättre ränta eller amorteringsfritt enligt tidigare förslag i tråden.
Kvar 5+ år - börsen.

Går förstås att hedga genom valfri blandning :slightly_smiling_face:.

1 gillning

4% ränta ger 2.8% ränta efter ränteavdraget. Med lägre belåningsgrad kanske du kan få ner den till 2.6%.

Över lång tid kan du dock förvänta dig att indexfonder ger närmare 8-10%.

Har du en rejäl buffert och inte tror att du kommer bli nollad, så bör du absolut inte amortera mer. Så det är därför mitt tips - ha 6 månaders utgifter på banken och investera resten i breda indexfonder. Amortera inte mer än du behöver. Detta givet att du inte tänker använda pengarna du investerar under de närmaste fem åren.

1 gillning

Tack för alla svar!
Vi har två vägval beroende på hur det ser ut för oss om 6-9 månader.
Har sambon jobb? har jag jobb? hur mörk ser världen ut?

1. Att bo kvar länge och spara är ett vinnande koncept i slutet.
    Det kommer göra att vi kan ha en lugn och chill känsla även i vårt nya boende med låga lån. Det här alternativet är speciellt bra om det är storm där ute. då kommer vi bo kvar i 5+år.

2. Det går bra för oss, sambon får jobb och jag får jobb, det är inget problem med barnet men vi känner att en två på 60 är för litet för oss. Om vi har kvar vår “billiga” livsstil. så kommer pengarna växa fort. och vi borde unna oss en ny större bostad.

Det här betyder att jag kommer köra rörligt sparkonto under 3-9 månader. det är ändå 2.5% ränta just nu. och ifall världen börjar se för mörkare ut kommer jag sluta köra sparkonto och istället investera den del. och tänka långsiktigt.