Jag tycker det är viktigt med “bekännelser” som dessa. I nedgångar handlar det mkt om att hålla hårt i nerver och strategier. Det är inte lätt, speciellt när tappet blir högt nominellt. Har man mindre mängder investerat så är kanske 10-20% tapp inte så farligt. Men handlar det plötsligt om miljon belopp så är det kännbart på ett annat sätt. Det blir dessutom värre med åren och ju närmare fire man kommer. För mig är det viktigt att höra att andra siter i samma båt och behåller sin strategi, det får mig själv att lugna mig, hålla fingrarna borta.
Givet att avsättningen är ca 5% av lönen för de flesta betvivlar jag att “många” har 10+ miljoner i tjänstepension, även om vissa givetvis har det.
Här är mer korrekta siffror om än från 2021.
En tjänstepension på 6 miljoner när man går i pension är bra.
Chat gpt är ingen källa.
Jo många i antal har absolut över 10 MSEK i tjänstepension. Du tänker procentuellt och där är det inte vanligt nej, helt korrekt.
Ingen höginkomsttagare sätter 5% av lönen till tjänstepensionen. De sätter in mycket mer, varje månad, under flera decennier.
Det finns många höginkomsttagare i Sverige, i antal, runt en miljon människor som drar in över 600k/år.
Jag tror du missar att de flesta som är höginkomsttagare i slutet av sitt yrkesliv inte var det i början, och därmed inte satte in så mycket under de år som har mest tid på sig att generera avkastning. Dessutom genererar 600k/år inte så särskilt mycket mer avsättning till pensionen, även med 30% på det överskjutande. Om vi tänker oss någon som arbetat i 40 år, och haft 600k/år redan från år ett i karriären (och en avkastning på 7%) har den efter 40år 7.8 miljoner. Det lär inte vara många som haft den lönenivån så tidigt i sitt liv.
Om vi istället har en person som har avtal med 30% pensionsavsättning över 47k, som har 40000kr/mån under sina första 10 yrkesår, 50k/månad under nästa 10, 60k/månad under nästa 10 och sen 70k/månad under sista 10 och dessutom löneväxlar in ytterligare 10k/månad under de sista 10 åren, så har den fortfarande inte 10M med en årsavkastning på 7%.
Så, de med 10M finns garanterat, men de är nog inte så många som du verkar antyda, varken i procent eller antal.
Hur ser det ut för de som tjänar 70k+ i två decennier och ifall man räknar med 15% nominell avkastning som globala indexfonder haft senaste 20 åren? Då pratar vi utan hävstång.
Jag är övertygad om att otroligt många människor har 10 MSEK i tjänstepension, i antal. Många är höginkomsttagare vid 30 redan, speciellt i Stockholm och Göteborg, och fortsätter vara det i 30-40 år till.
Finns många rika människor i Sverige, fler än ni verkar tro.
Då blir det säkert fler. Om man räknar med 150k i 30 år blir det ännu fler. Hur många tror du tjänade 70k+ år 2005? (Medellönen 2005 var drygt hälften av medellönen idag…)
Ja det är väl framför allt den nominella avkastningen på globala indexfonder som jag tänker på, som har varit runt 15% senaste 20 åren, i medelvärde per år.
600k är inte ens över brytpunkten… Dvs knappt ngn tjp.
Har du det dubbla, 1.2m, har du kanske 18k/mån i avsättning i tjp med bra avtal. Säg 220k om året. Det är sådana löner man skall ha om det skall bli 5-10m. Och då är vi i under en procent av befolkningen.
20 åren? Då får du cherry-picka. Du hade en finanskrash 2007-2008 som raderade ut 50% av allt kapital. För att komma tillbaka till 0 krävdes 100% uppgång efter det, det tog ett par år. Jag tror det är bäst att använda historiska årsmedelavkastningen, som för omx är 9%.
Det krävdes lika mycket uppgång som det hade gått ned.
Aktier värderas i kronor inte i procent.
Aktiefonder och marknader redovisas oftast i procentuell uppgång eller nedgång, du borde köpa in dig på ngn och kolla.
En 50% nedgång, kräver en 100% uppgång för att vara på samma nivå som tidigare.
En bild säger mer än tusen ord, hur tror ni detta påverkat tjänstepensionerna? OBS. Innan nuvarande nedgång, återhämtning på ingång.
100 % är dubbelt så mycket som 50%,
Om en aktie går ned från 100 kronor till 50 kronor behöver den inte gå upp dubbelt så mycket som den gått ned för att återhämta nedgången.
Så det du skrev har ingen relevans för aktier.
Ska vi räkna:
En aktie har kursen 100 kr.
Den går ner 50%
Kursen är nu 50kr
Den går upp 100%
Kursen är återigen 100kr
50 kronors uppgång från 50 kronor är inte dubbelt så mycket som 50 kronors nedgång från 100 kronor.
Aktier värderas i kronor, inte procent.
Procentuellt är det det.
Åfan. Bäst du berättar det för DI m fl:
(Kursrörelser tenderar i princip alltid kommuniceras i procent. Men det vet du nog egentligen.)
Helt rätt det är psykologiskt om man är back flera miljoner och nära pension än ung och någon tusenlapp back. Vi måste kunna ventilera både och
Om du räknar med att utvecklingen fortsätter i den takten så undrar jag vad du då tror om de närmaste 10-20 åren och samtidigt kalkylerar med genomsnittlig utveckling på 7-8% i snitt över en längre tidsperiod…? ![]()
Man skall vara skeptisk till AI men i det här fallet håller jag nog mer med ChatGPT… Men du får gärna visa lite mer i detalj hur du tänkt och räknat.
Slutsats
Sammanfattningsvis är det en mycket liten andel av Sveriges befolkning som har en intjänad tjänstepension på 10 miljoner kronor eller mer. Det är sannolikt att denna grupp utgör mindre än 1 % av befolkningen och består främst av personer med höga inkomster och lång arbetslivserfarenhet.