Vad spelar ni för dator/konsolspel?

Jag tycker vi saknar en sådan här tråd i forumet, för inte har jag väl missat en befintlig?

Jag tycker det vore roligt att veta vad folk här på forumet spelar för sorts spel. Undrar om det finns nått samband mellan ekonomiintresserade och val av spel.

@janbolmeson kanske kan fylla på statistiktråden här med detta sen :slight_smile:

Själv gillar jag RPG och spelar fortfarande “Skyrim” (på PC) trots att det är 11 år gammalt. Blir en del racing också i “Gran turismo 5” på PS4.

1 gillning

Age of Mythology The Titans
Heroes 3 Complete
Diablo 2 Lord of Destruction

Tidigare väldigt mycket COD Modern Warfare och Battlefield 4

1 gillning

Simracing i form av ACC, AC. Med rigg och VR.
Rena VR-spel: Beat saber för det mesta, har spelat genom en del spännande titlar såsom “I Expect You To Die” 1/2 eller HL Alyx. Även en del Pavlov.

LostArk för tillfället.

1 gillning

Jag spelar i princip inga spel alls, förutom renodlade äventyrsspel a’la 90-tal typ Monkey Island.
Av de är nog Day of the tentacle mitt favoritspel.
Tyvärr är det en ganska utdöd genre även om det gjorts en del revivals på senare år, t.ex. Thimbleweed Park.

Googlade den där och det såg ändå rätt intressant ut, man kanske skulle testa det, vi har VR grejer i huset.

Edit: Jag använder iofs https://www.zwift.com/ rätt mycket under vinterhalvåret, det är ju nästan ett spel.

1 gillning

Har kommit tillbaka ifrån ett par månaders ointresse och spelar Warzone på XBSX men börjar snegla på World of Warcraft som funkar ypperligt på en M1-Mac. Letar efter nåt lättsmält MMO som funkar på konsol.

Spelade mycket när jag var ung:

• civilisation-serien
  • settlers-serien
  • total war-serien
  • x-com

Tyvärr inte så mycket spel senaste åren. Väntar på nya Diablo IV dock.

5 gillningar

Ganska lite nuförtiden. Men föredrar långsam singelplayer med rollspel och strategi. Civilization, Anno, Cities: Skylines, Disco Elysium och Witcher III hör till favoriterna. :relaxed:

Ibland blir det lite lokal MP med polare och lite öl, alltid väldigt trevligt!

2 gillningar

Har spelat väldigt mycket Counter-Strike när jag växte upp men utöver Counter-Strike så har jag rullat fram och tillbaka mellan

• World of warcraft
  • Starcraft
  • Dota

Är riktig taggad på att Wotlk ska släppas iår

2 gillningar

Spelar bara Elden Ring, det lilla jag hinner med.

3 gillningar

Endast Rocket Leauge sedan flera år tillbaka.

1 gillning

Eftersom jag är självdestruktiv spelar jag Elden Ring för tillfället.

Blir en del RPG:n och Metroidvanias.

5 gillningar

Allt mindre, men de senaste jag spelat är

Runescape
Mini metro / mini motorways
Prison Architect
Civilization

Spelar nästan bara Fallout 4 om jag spelar. Lite MTG Arena på iPad, men väldigt sporadiskt.

Spelade Elden ring med en kompis för någon vecka sedan. Även om jag inte är insatt så satt vi efter en timme och svor ordentligt över hur jävla svårt det var. Lider med dig!

3 gillningar

Har tyvärr inte spelat datorspel på många år nu.

Men har istället börjat spela mer brädspel och kan väldigt skarpt rekommendera det. Några “gateway drug” spel som jag och andra har älskat: Ticket to Ride, Carcassonne och Pandemic.

4 gillningar

Bara Counter-Strike! Verkar dock inte bli bättre med åren :sweat_smile:

För några år sedan var det bara HoN.

1 gillning

Samma här

Kan rekommendera Kalaha. Enkelt att komma igång med men svårt att bemästra.

1 gillning

Har i princip aldrig tid att spela nu för tiden, men har spenderat mycket tid med både dator- och konsolspel tidigare i livet.

Var med och vann World Cup i Medal of Honor: Allied Assault tre gånger för vad som känns som en evighet sedan. Tyvärr innan e-sport blev riktigt stort och det fanns prispengar att kamma hem.

Har blivit en hel del olika Gran Turismo-spel (med rigg) samt mycket Call of Duty: Modern Warfare också på den tiden det begav sig.

På datorsidan har det mest varit strategispel i form av några Total War-titlar samt Crusader Kings-serien (har även moddat dessa ganska friskt).

När jag och sambon flyttade ihop valde vi att rota i päronens förråd och hittade några gamla spel. För tillfället spelar jag några nostalgispel som Super Mario Galaxy, Mario Kart och annat i mitt Wii. Vi har också sambons gamla PS2. Kommer i sommar att försöka hitta min gamla 3DS också. Såååå mycket nostalgi i den lilla konsolen! :grin: Saknar verkligen alla flash spel som formade min barndom :pensive:

Tyvärr har jag en Mac som jag köpte ut från gymnasiet så det finns knappt några spel jag kan spela i den. Tänker definitivt skaffa mig en PC så fort Mac:en blir slö. Tyvärr tar jag väl hand om datorn så det kommer ta ett tag tills dess. :roll_eyes: :joy:

Svenska Dominions 5 och Conquest of Elysium 4 ligger högt på listan (obs, inte för grafiken, haha). Distant Worlds 2 och Stellaris är också med.
Dwarf Fortress är en självklarhet.
Nu har ju priserna på grafikkort gått ner rejält så det blir kanske att uppgradera PCn och köra mer grafikkrävande också.