Är själv född -88 och växt upp med att tidigt fått spela CS, GTA, CIV, Hearts of Iron och andra spel som säkert till viss del gjort mig till en fruktansvärd människa…
Vill introducera Pc spel till min pojke som är 9 år. Idag spelar han främst sportspel på PS eller appar i sin Iphone.
Någon som kan rekommendera bra Pc spel med svensk meny för en 9 åring, kan The Sims vara något eller för avancerat? Vad spelar era 9 åringar?
Min tanke är främst att bredda spelandet bort från sportspel och appar som jag uppfattar som väldigt repetitiva och inte så utvecklande.
Worms Armageddon spelade jag i den åldern, har många roliga minnen från det spelet.
Edit: På worms finns det massa finurliga sätt att ta kol på varandra, så där finns det tankespjärn så det räcker för den åldern! Använde jag ordet tankespjärn rätt nu ? @tankespjarn
Skippa det där med svenska menyer etc, det är ju så de lär sig. Nu är jag några år äldre än dig, men jag spelade sånt jag själv gillade med barnen - främst äldre konsolspel i mitt fall. Finns hur många tidslösa klassiker som helst.
Är det där med svenskan så nödvändigt? Tog själv mina första vacklande steg på anglosaxiska i RuneScape som 9-åring och det var oerhört lärorikt och roligt!
Engelskan under grundskoletiden blev mest formalia tack vare det spelet!
On topic: Minecraft som redan rekommenderats är givet! Sen har vi Roblox och Fortnite. Samtliga är kreativa och relativt barnvänliga.
Om de ska vara utvecklande så kanske ett par joggingskor och springa med sina föräldrar, spel hinner de lära sig ändå senare i livet, men bygga upp en god fysik görs bäst upp som ung.
Jag spelar en hel del med mina syskonbarn, som är 8 och 11 för närvarande.
Två väldigt uppskattade spel av båda är Rocket League och Fall guys.
Osäker på om det finns svenska menyer men båda spelen är väldigt enkla att förstå, samt roliga.
Men jag är osäker på om detta är “pc” spel som du tänker på det… idag finns ju det mesta både på PC och konsoler.
De där spelen du nämner fungerar ju än idag. Min son som är 8 år spelar en del GTA V. Bör i så fall vara onlineversionen och inte story mode som kan gå lite över styr. Som barn var jag fullt kapabel att skilja spelvåld från verkligheten även om 80-talet var präglat av en annan uppfattning. Men det är klart, ser jag min son rycka ur någon ur en bil för att stjäla den får vi nog hitta ett annat spel.
The Sims kan han och hans syster (11 år) spela ibland. Även Minecraft har det blivit en del. Civilization och andra strategispel kräver ganska mycket tålamod. Sådana spel har min son inte lyckats fastna för ännu men det hoppas jag kommer när han blir lite äldre.
Fortfarande aktiv utveckling, nya expansioner kommer ut.
Fantastiska kampanjer, med mycket historiskt innehåll, kombinera med Wikipedia när han väl är intresserad av till exempel Saladin.
Det finns nu CO-OP-kampanjer, så du kan spela tillsammans med din son och återuppleva historien.
Jag kan också starkt rekommendera att spela Valheim tillsammans.
Att spela är knappast en motsägelse till att ha god fysik. Däremot tror jag att inte få ett intresse för datorer tidigt kan vara ett hinder mot att utvecklas. Du får hänga med lite och släppa fördomarna!