Tips på spel man inte bör missa till ett PS5?

Plötsligt händer det. Fick hem ett PS5 häromdagen. :slightly_smiling_face:

1. Eftersom jag är helt noob på området, vilket spel får man inte missa?

2. Tips på något spel som hela familjen kan spela?

Tack på förhand. :pray:

2 gillningar
  1. Last of Us, Last of Us II, God of War
  2. Sackboy är ett av de få spelen man kan spela 4st. Overcooked är också för fler spelare (lite skön retro-stil på designen).
2 gillningar

Metroid Prime 4. Men du kan sälja ditt PS5 tills när det släpps och köpa en Switch. Plus investera i Nintendo precis innan det släpps för att vara med i Metroid-börsraketen.

Tips till hela familjen:

När barnen lagt sig:

3 gillningar

Co-op skulle jag säga det svensk spelet: It takes two

2 gillningar

Beroende på hur man är lagd. Ratt/pedaler och Asetto Corsa Competizione.

Har dock själv spelat bara på rätt kraftfull PC.

Ah, Diablo… Den godingen. :slightly_smiling_face: Ser fram emot den nya versionen som släpps nästa år.

Du sade i nån pod att du spelat mycket Civilization. Du kan väl spela del 6 då på din PS5?

Sen har ju din fru ett first-person-shooter-intresse. Första Quake har precis släppts i en remastrad utgåva.

1 gillning

Det stämmer, men är inte sådant bättre på PC?

1 gillning

Har du kört och gillade gamla Final Fantasy VII lär du älska Remake-versionen.

Så kolla in Final Fantasy VII Remake (är till PS4 men PS5 är bakåtkompatibelt va?) och tagga tills del 2 kommer om ett par år.

Kolla in Little Big Planet om du vill spela med familjen, lättsamt kaos :slight_smile:

1 gillning

Välkommen till PS5 skaran.
Spela It takes Two tillsammans med någon i familjen!

1 gillning

Om du gillar spel som tar tid, som du kommer bli frustrerad över att du efter 10e försöket inte tagit bossen du fastnad på, men får ett lyckorus när det väl går bra så rekommenderar jag Dark souls 3.
Det är visserligen till ps4, men ska fungera bättre på ps5 (bättre flyt).

1 gillning

Fråga 1 beror helt på vad du vill spela. Men Ratcher & Clank: Rift Apart tilltalar nog rätt många och funkar även i kortare spelsessioner.

Fråga 2 så är ju som tidigare nämnt Overcooked och It Takes Two bra. Overcooked är lättspelat kaos för upp till 4 pers. All you can eat-versionen är att rekommendera till PS5 (verkar som om det kommer till PS Plus nu i september dessutom). It Takes Two är riktigt bra för 2 personer. Jag skulle dock påstå att det kräver att båda spelarna har åtminstone lite spelvana och kan hantera tredje persons perspektiv.

Horizon Dawn, Ghost of Tsushima (senaste versionen med expansionen)

Oj missade att det skulle vara familjespel, dessa ovan är dock väldigt bra.

2 gillningar

Overcooked är jättekul att spela med sina barn. Men stressande. Mår nästan dåligt på de svåra banorna.

Vår favorit är ”unravel 1+2”
Man jobbar tillsammans för att klara banor.
Köööp

1 gillning

Jag har spelat Red dead redemption 2, alldeles för mycket. Så jäkla bra.

1 gillning

Unravel 1 och 2 är otroligt bra. Så sjukt snygga och stämningsfulla. Väldigt bra familjespel.

Ghost of Tsushima, Red Dead Redemption 2 och God of War är alla otroligt bra och otroligt snygga. Spela spela spela. Inte så mkt familjespel dock.

2 gillningar

Jag och fästmön spelade overcooked en gång

Vi behövde nästan gå i parterapi efteråt

7 gillningar

Har endast ett ps4 men instämmer på Overcooked on man vill ha något att spela co-op (vilket jag själv tycker är tjusningen med konsolspel) funkar bra med folk som även inte spelat så mycket. Rekommenderar även “Guacamelee!” för lite co-op med retrokänsla och udda humor.

1 gillning

The Last of us
The Last of us part 2

Dessa är måsten om du inte spelat dem, de är dock ej specifikt för PS5 (kom på PS4). Finns ju inte så många rena Next Gen spel ännu.

Sen kan du ju alltid ta dig an Mass Effect Legendary Edition. Håller på med min andra play through just nu :slight_smile:

Gällande familjespel så har jag tyvärr ingen aning. Vi kör Nintendo Switch för sånt.

2 gillningar