Spelkonsol - vad ska man satsa på?

Jag överväger att skaffa en spelkonsol till min 4-årige son. Jag har aldrig ägt någon spelkonsol och har dålig koll. Att köpa ”det senaste” känns som overkill eller har jag kanske fel? Jag vill försöka optimera parametrarna ”att inte tröttna på den” och ekonomi. Med ekonomi menar jag dels vad själva burken kostar dels möjligheten att köpa begagnade spel.

En ytterligare aspekt som jag inte vet något om handlar om kontroller och tillbehör. Är sådana här burkar generellt ”kompletta” eller finns det myriader av tillbehör som behövs för att kunna spela vissa spel? Det bästa vore nog, i så fall, att köpa en begagnad burk där så mycket som möjligt ingår. Vilka tillbehör är i så fall särskilt väsentliga?

Iom att jag har två små söner finns det en viss potential för ytterligare användning. Skulle jag skaffa ”småbarnsspel” nu så kommer de till användning ändå på sikt.

Finns det särskilda spel som är absoluta måsten? Jag tänker nu för åldersspannet upp till sju år ungefär. Jag är särskilt intresserad av spel där man kan spela två spelare tillsammans och samarbeta.

Jag tycker att du ska lägga pengar på ett Playstation 5, då slipper du uppgradera de nästa 7-10 åren.

Problemet är väl att det inte går att få tag i…

Finns oändligt med spel också.

När mina pojkar var runt 4, grävde jag fram min gamla Commodore 64 och sparkade igång den.
De hade kul med den under nåt år, sen köpte vi en begagnad första generationen Xbox, tror att Xbox 360 var den senaste som fanns på marknaden då.
Vi hade ett Wii efter det, köpt vid introduktionen a Wii U, så även om det var nytt så var det gammal teknik.
Senaste vi köpte var en Nintendo Switch, den köpte vi samma dag den kom ut i affären.
Sen har grabbarna spel PC nuförtiden med.
Dottern har aldrig varit speciellt intresserad av spel, hon har en dator som hon mest ritar på.

Poängen, så små barn som 4-åringar reflekterar väldigt lite över att det inte är den senaste häftigaste grafiken eller det allra senaste spelet, de tycker det är kul hursomhelst. Dvs, om man själv inte är intresserad är det i min mening inte alls nödvändigt att köpa det allra senaste.

Hursomhelst, eftersom vi nu har en Nintendo Switch, kan jag rekommendera den.
Går att ha kopplad till TVn, eller ta med på resa etc, vilket är en rätt fiffig funktion.

4 gillningar

Från åldern 5 till ca 8-9 år älskade våra pojkar att spela på vår Playstation 3, en spelkonsol som nuförtiden är billig att köpa. Kan varmt rekommendera Lego Star Wars, Lego Marvel Superheroes och alla de andra Lego-spelen, man kan spela tillsammans och samarbeta i dom, och passar mindre barn. Känns onödigt att köpa nyaste konsolerna till barn som är såpass små, de kommer inte uppskatta den senaste tekniken förrän om kanske 4-5 år.

Annars är Nintendo Switch bra, vilket andra tipsat om tidigare. Då är Mario-spelen en rekommendation för barn i alla åldrar.

När det kommer till konsoler är det egentligen bara viktigt att du köper två spelkontroller. Ganska få spel kräver ytterligare tillbehör utöver detta, och då brukar det stå tydligt utmarkerat. Vi har ett gäng spelkonsoler, och väldigt få tillbehör.

1 gillning

Tycker själv 4 år är ganska ungt för att börja med konsol. Mina barn har haft möjligheten, men först vid 5-6 tycker jag spelandet har kommit igång då man fått större förståelse för spelen, samt hanterar kontrollen bättre. Vid yngre ålder är köpta spel för telefonen bättre i mitt tycke. Köpta pga. avsaknad av reklam osv. Eller t.ex. Apple Arcade som bara är spel, ingen reklam eller mikrotransaktioner osv.

Om du ändå önskar konsol så är Xbox med Game pass min rekommendation. Det finns väldigt många spel att testa och kommer ständigt nya. Nackdelen kan vara att ett favoritspel försvinner. I den åldern, även min om jag ska vara ärlig, så är möjligheten att testa massviss med spel ganska bra. T.ex. har Microsoft en prenumerationsmodell där man får både konsol och Gamepass för en fast kostnad per månad, Xbox All Access. Då får man även tillgång till samma tjänst på PC.
Xbox All Access - Elgiganten
Det är en månadskostnad förvisso, men en väldigt fördelaktig sådan. Mycket tyder även på att kostanden för Game pass kommer gå upp, och med All Access har man låst den relativt låga kostnaden.

Jag själv har haft ett gäng konsoler genom åren, NES, SNES, N64, GameCube, Playstation 1,2,3 och säkert något mer jag glömt.

Just nu har jag bara en Nintendo Switch sen 4-5 år bakåt. Köpte den i förstahand för att man kan använda den handhållen och jag spenderade i snitt 12 timmar i veckan på flyg under ett par års tid. Så det var ett bra tidsfördriv.

En Switch är betydligt billigare att köpa än nyaste Playstation eller Xbox. Samt, ska ni åka långt i en bil och ungen blir uttråkad så kan hen spela TV-spel hela resan :wink: Bara att ladda i 12v uttaget i bilen med USB-C kabel så tar batteriet aldrig slut.

Kontroller och tillbehör kostar i princip lika mycket till alla konsoler. Fördelen med Switch är att när man köper 1 kontroll så är den 2-delad så med 2 kontroller kan man oftast spela 4 personer!

Sen har i mitt tycke Nintendo dom bästa exklusiva spelserierna, Mario och Zelda är väl deras största spelserier. Det är egentligen enda anledningen till att jag äger en konsol alls. För Nintendos spel är grymma!

Sen tycker jag överlag att Nintendos spel är mer familjevänliga än Playstation/Xbox.

Playstation/Xbox får du samma spel till i princip, det är väldigt lite exklusivt till de.

1 gillning

Om syftet är att en 4:aåring ska spela själv fungerar ett PS4 Slim, Xbox Series S, en kontors-PC med Steam. Switch är dessutom portabel. Jag dock skulle räkna in hur försiktigt barnet är med kontroller och enheter då jag sett allt från “otroligt försiktig” till “slagit sönder 5 kontroller och vill ha en till”…

Om syftet är att köpa en till familjen som ska stå framme i vardagsrummet på er 4K 120Hz OLED TV, och ni kanske också kommer spela lite tillsammans, ta ett PS5/XBox series X.

2 gillningar

Nintendo switch som redan nämnts är jättebra för yngre barn. Går att både koppla till tv och ha handhållen i ex bilen (inga extra tillbehör behövs). Vi köpte det för två år sedan när barnen var 6,5 år respektive 4,5 år. De spel som funkade bäst i början, av de vi har, är Mario cart (i assistansläge) samt Kirby Star allies som de kunde spela tillsammans. Kirby Star allies är verkligen toppen då det är cooperativt och förlåtande för yngre barn när de spelar med någon som är lite bättre. Dock tror jag 4 år är lite för ungt för att uppskatta att spela på egen hand, då är enklare spel på iPad bättre. Från ca 6 års ålder har våra barn klarat av spelen på egen hand.

1 gillning

Kan vara bättre med en laptop istället eller om möjlighet finns att de får din gamla och du skaffar en ny om du har en.

Nu för tiden så spelar ungarna mest minecraft och roblox. Har försökt dra in mina barn på andra spel men de tröttnar efter några timmar/dagar och går tillbaka till minecraft och roblox.

Funkar det med en laptop för att spela konsol-liknande spel? Vad behöver jag för tillbehör för att det ska fungera? Vad finns det för spel som man kan spela tillsammans och samarbeta?

Du kan ju köpa bluetooth kontroll och koppla in i datorn och köra en emulator för konsolspel om du vill. Sen hurvida det är lagligt eller inte är oklart.

Men väldigt många spel på exemepelvis Steam har stöd för kontroller. Jag själv kör genom min Nvidia Shield TV hemma och streamar datorspelet till TV’n och spelar med kontroll en del när man vill ligga i soffan :slight_smile:

Hur många som helst. https://www.co-optimus.com/ är en bra sajt för att hitta co-op spel bland annat.

Vissa spel kräver ju dock att du har en bra dator.
Med en riktig TV-spels konsol får du aldrig prestanda problem på samma sätt som om du spelar på en dator då spelen är gjorda efter specifik hårdvara.
Ska du spela gamla nintendo spel eller dyl på datorn klarar du dig med nästan vad som helst.
Men ska du spela Playstation 5 spel på en emulator på datorn får du nog skaffa dig en dator för 30k+.

Xbox series S är nyaste generationen och väldigt billig och bra. En sak att hålla i åtanke dock är att fundera på om Playstation eller Xbox är ett bättre val om han vill spela med vänner (kanske lite tidigt att säga om han är 4 år) men med det sagt så är många multiplayer spel cross-platform och de kan spela tillsammans ändå.

Xbox game pass är också en stor fördel med deras plattform, du kan betala några kronor per månad och då får han automatiskt tillgång till en stor mängd spel som du inte behöver betala något extra för.

Jag tror att det som är huvudspåret nu är att skaffa något begagnat, typ en Playstation 3, och sedan 4-5 roliga spel som passar för åldersgruppen. När han sedan vill spela mer ”på riktigt” och har önskemål om specifika saker så får det bli något mer rejält. Det ligger dock några år framåt i tiden.

1 gillning

Jag var i samma tankar och valde en Nintendo Switch konsol (inte lite). Vet inte hur begagnatmarknaden ser ut men skönt att kunna ta med på resor utan behov av TV och spel finns för barn såväl vuxna. Kan spela rätt många på den om man har fler handenheter.

Rekommenderas starkt, 8åringen, 4 åringen (och vi vuxna på bjudningar) njuter av den. Nintendospel går alltid hem hos barn och nostalgi för oss vuxna.

Se till bara att inte betala för mycket för den. Jag tycker att en PS3 ska vara riktigt billig för att vara värt det över en series s som kostar 3200kr ny.

Jag har undersökt marknaden och tycker mig förstå att Xbox 360 är den i särklass mest prisvärda modellen. Både Nintendo Wii och Playstation 3 (samma generation) verkar vara betydligt mer populära och därför dyrare.

Är det någon som ser någon tydlig nackdel med Xbox 360? Jag noterar att vissa säljer sk chippade modeller med stor hårddisk. Är det något vettigt?

Jag överväger att att även skaffa en Kinect-enhet. Det verkar finnas ganska få spel till den men det finns några spel som passar yngre barn. Man behöver tydligen vara av viss längd för att det ska fungera bara.

New Super mario bros deluxe är ett underbart spel om man vill spela ihop med sina yngre barn samt partner.

Börja från början, typ Nintendo NES Classic eller något liknande. Funkade det för 35+ år sedan fungerar det säkert idag!

Jag spelade nyligen igenom Kirby and the forgotten land till Nintendo Switch med min fyraåriga dotter vilket har varit en fantastisk (och tidvis väldigt frustrerande :sweat_smile:) upplevelse.

Dets har det varit så kul att spela tillsammans, dels att se henne utvecklas med sitt första tvspel (och det dessutom i 3d). Hon har varit 1P och jag som 2P har hjälpt till att döda fiender.

De kontroller som följer med switch, joy-cons, kan användas av men jag upplevde att dottern ofta kom åt screenshot/home-knappen så jag köpte till en 8bitdo lite 2 kontroll som fick bli hennes egen, har funkat utmärkt och gjorde spelandet lite roligare.

Så mitt varma tips blir - köp något ni kan spela tillsammans på istället för “bara något för grabben att spela på”. :slight_smile:

Har själv samma tankar och funderar på vad jag själv spelade när jag var mindre, såklart föll tankarna på 8 bit, snes, n64.

Jag har sneglat på en super console pro x, finns för 5-700 på aliexpress mfl. 4 kontroller, emulerar dom spel man kan hitta. Nästa steg blir antagligen en switch som får ärvas när man växer in i Ps5 / PC

Perfekt tillfälle att återuppleva gamla mario titlar och samtidigt lägga kontrollerna och komplexiteten i spelen på en nivå dom förstår väl.