Är lite sugen på att eventuellt köpa en Mac Mini M4. Ser ut att vara en riktig best i prestandan.
Är också en gammal PC-gamer och tänkte, kan man köra gamla PC-spel på denna? Eller kan man helt glömma spel på denna plattform? Vad jag har sett och höra har den väl skaplig grafikprestanda. Är inte sugen på att köpa en stor tower igen med en massa surrande fläktar och monsterkort.
Spel har ju tyvärr dåligt stöd. Varför inte behålla gamla datorn också? Mac är överlägsen Windows på allt förutom gaming tyvärr. Dock är vissa grejer helt idiotiska i MacOS men oftast har nån fixat det. T ex att man inte kan ha separata scrollriktnig på mus och touchpad och den dåliga fönsterhanteringen.
Kan Nvidias streaming tjänst vara ett alternativ? Annars finns alltid linux om man vill mecka.
Sökte mest snabbt och det ser ut att stämma. Har själv inte spelat på min Macbook Pro M4 då det är jobbets. Nuförtiden spelar jag enbart på Linux, Steam Deck.
Steam Deck, Lenovo Legion Go osv. är finfina men får precis som Mac OS inte alla releaser.
Är man ute efter att köra allt och med optimal prestanda är en gaming-PC svårslagen. Är det vissa genrer man istället snöat in på kan andra plattformar fungera lika bra. Skulle mer gå på det.
Har kört Mac länge, senast en M1 MacBook Pro och M2 Studio Max. Funkar helt OK till att spela så länge du kan acceptera begränsat utbud och att inte kunna köra de allra senaste/värsta spelen med bra prestanda. Men War Thunder, Sniper Elite 4, Borderlands 2 och en del andra presterar helt ok.
Sen har du ju även GeForce Now som tillåter dig att spela i princip allt.
Jag avslutade min PC-karriär efter många års spelande. Insåg att jag hade lagt en del timmar på detta. Men, nu efter ca 10 år börjar man bli lite sugen igen. Men, orkar som sagt inte starta upp allt detta med Windows, stora burkar, dyra grafikkort och virus igen. Trivs fantastiskt bra i OSX och med iOS. Fräscha grejer som aldrig strular. Så tänkte jag att kanske börja spela lite igen på äldre dar. Spel, som typ Civilization och annat som inte stressar upp en.
Jupp och det ska funka ganska bra. Du behöver dock äga spelet också som jag förstått. Har en kompis som kör nån månad då och då. De senaste årens prishöjningar på hårdvara gör ju det svårt att motivera 20-30k för en ny spelburk för mig som spelar någon timme i veckan. Där har Steam Deck varit fenomenal, särskilt som förälder.
Kan du utveckla detta med Linux? När jag senast höll på med det (10+ år sedan) var det Linux Mint, Ubuntu som var i ropet. Men, fortfarande rätt trassligt med drivrutiner etc. Man behöver en del kunnande och tid för att jobba med dom. Är det bättre idag? Då måste man ju ha en vanlig PC för att köra Linux ju..
För det mesta är Linux mycket mera “just works” idag än tidigare, oavsett om det är Ubuntu, Debian, Linux Mint, Arch Linux, eller annat som du väljer. Mjukvaran från både Apple och Windows är förvånandsvärt nog sämre än vad man får från Linux idag, med mer buggar, sämre prestanda, filer “försvinner”, och där du får reklam direkt i operativsystemet.
Det finns Asahi Linux som ska kunna köras på Mac, men jag har ingen erfarenhet av hur bra det fungerar.