Datorspel att spela tillsammans med yngre barn

Som yngre brukade jag spela olika typer av strategispel på dator. Ofta spelade jag tillsammans med vänner. En av oss skötte om själva “byggandet” och en satt bredvid. Alla beslut diskuterades gemensamt. I t.ex. Civilization där spelet är dragbaserat fanns det gott om tid att diskutera allting. I andra spel kunde pausfunktionen användas för att gemensamt väga för och emot olika förslag.

Nyligen laddade jag ner Transport Tycoon Deluxe som är ett gratis freeware-spel med öppen källkod. Jag har sedan introducerat det till min lille son på fem år. Vi har sedan satt igång ett gemensamt spel. Jag “sköter spakarna” men diskuterar allting med honom, redovisar resultat- och balansräkningen och förklarar hur olika produktionskedjor fungerar. Han lär sig användbara saker om hur världen fungerar.

Det känns lite roligt att ha ett spel som vi kan pyssla med tillsammans. Det är kanske inte ett jätteroligt spel som jag skulle välja att spela själv hela tiden men för “samvaro med barn” är det ett fungerande alternativ. Att spelet har svensk text underlättar. Han kan inte läsa än men det kommer ganska snart.

Är det någon som har liknande erfarenheter av strategispel eller liknande? Jag tänker att typ SimCity borde kunna fungera på liknande sätt men säkert finns det även andra spel. Jag tänker att de grafiska delarna är viktiga för yngre barn. Om vi skulle spela ett krigsspel skulle man vilja se stora bilder på fältslag med katapulter och riddare på skärmen. Viktigt är att spelet är “lite långsamt” så att det inte händer saker hela tiden som man inte hinner diskutera ordentligt.

4 gillningar

Det där en farlig mening. Håll dig undan från det där spelet! Är sjuuuukt beroendeframkallande! :stuck_out_tongue_winking_eye:

• Anno-spelen - City-builder. Supply/demand, produktion och balansering av ekonomi och samhälle. Finns olika versioner i olika tidsåldrar med olika svårhetsgrader och kan justera hastigheten.
  • Minecraft - Inte så interaktivt i ekonomi likt du beskrivit ovan, men kan vara kul och enkelt att bygga tillsammans. Finns stora mod-möjligheter.
  • Two Point Hospital - Ser roligt ut och har humor i spelsättet. Men man kan absolut styra in ekonomi, marknadsföring strategisk planering
  • Surviving Mars?
  • Tropico - (Se Anno)
  • XCOM: Enemy Unknown - Turn based shooter med lite strategiskt tänk
  • Keep Talking and Nobody Explodes - Älskar detta spel! 2pers eller fler, går att spela “hot seat”. En person ser en bomb framför sig och måste förklara för de(n) andra vad man ser, så den andra kan förklara hur man ska desarmera bomben.
    Men det är kanske lite för svårt för en 5-åring. Fast man behöver inga textkunskaper utan man måste bara försöka förklara för varandra. Värt att testa.
  • Trine - 2-3 spelar, bör vara 3 dock och alla behöver en egen dator.
  • Portal?

Spännande. Ska kika på detta. Vet inte om jag tycker att TTD är så beroendeframkallande. Jag “spelade av mig” med gamla Transport Tycoon på 90-talet. För min lille son är det här dock spännande. Han gillar särskilt tåg. När vi bodde i Sverige åkte vi varje söndag in till stan och stod en timme på barnhusbron och “tittade tåg”. Det är nog en av de bästa platserna i Sverige för sådant tittande.

1 gillning

Försök hitta spel där barnen spelar med också, och inte bara sitter och tittar på.

Några som fungerat bra hemma (vi har en Steam Deck som ibland är kopplad till TVn):

• Mario Kart
  • Super Smash Bros
  • Lego City (eller något annat av legos RPG spel, Jurassic Park, Star Wars, etc)
  • Overcooked
  • Forza Horizon
  • Pokemon Snap (endast single player)
3 gillningar

Om du har eller funderar på att köpa PS4, så kan jag verkligen rekommendera Spyro the Dragon. Det är är kul, interaktivt med en stor rätt öppen plattform där du springer runt och gör olika uppdrag i din egen takt. Och det absolut bästa är att det finns med svenskt tal genom hela storylinen. Det tyckte min 5 åring var kanon. Jag köpte alla tre Spyro spelen i en bundle till honom i julklapp för en rätt billig peng.

2 gillningar

Jag och vår 5-åring spelar Sackboy tillsammans (två spelare på en skärm) sedan några veckor tillbaka. Fantastiskt roligt och givande. Haft många tillfällen att ha riktigt bra samtal med henne kring spelet, bl.a.:

• Vikten att av att träna och att man inte är bra på något från början.

• Vikten att inte ge upp, utan ibland pausa och komma tillbaka

• Att ha roligt och fira

• Teamwork (vissa banor är kompisbanor där man måste hjälpas åt)

• osv.

Dessutom har det ju varit roligt för henne att sedan spela med sina jämnåriga där hon kan se hur mycket träningen faktiskt har gett.

2 gillningar

Rollercoaster tycoon 2! :slight_smile:

“It takes two” verkar väldigt lovande. Man spelar två, och måste vara två&samarbeta för att lösa problemen…

Vad jag har förstått så är det kanske inte helt barnvänligt även om det ger skenet av det. Josef Fares som gör de spelen brukar tycka om att göra annorlunda och emotionella spel.

Bra spel. Inte utmärkt, men bra. Men medspelaren behöver vara av lite ålder iaf. ~7år ish skulle jag säga.
Det är annars ett bra partnerspel för de som gillar att spela tillsammans med sin respektive.

Liknande:

• Unravel 1
  • Unravel 2
  • A Way Out

Skulle säga att Stray är ett finfint spel.

Antagligen kan din son vara lite för ung för att helt förstå då det är på engelska så viss översättning behövs. Sedan kan det även vara liite läskigt.

Säljargumentet som gäller är att man är en katt. Och det gillade barnen jag spelade med.

Spelet går ut på att man är en katt som lever kvar i en robotvärld och skall hitta hem. På vägen löser man pussel, springer olika banor (detta är läskigt) och integrerar med npc för att få hjälp på vägen.

Jag var på ett lan i fjolåret då jag råkade bli barnansvarig för jag hade det roligaste spelet.
Så barn i åldrarna 3, 5, 8 och 13 var med och spelade.

Själva spelandet gick ut på att vi fördelade “knapparna”, en fick vara ansvarig för att hoppa och en för att mjaua. Det gick ganska bra. Men succen var ju att man var en katt såklart.

Sedan trivdes väl 8åringen bäst för hon hade börjat med engelska och kunde förstå vissa ord av den engelska dialogen. Vilket i sin tur gjorde att hon kunde komma på vissa ledtrådar på egenhand.

Förövrigt så är det ett bra spel

Kom på att valheim faktiskt kan fungera också.
Det är ett långsamt open world spel där det handlar om att farma resurser, bygga sitt hus etc. Tema vikingar

Väldigt behagligt i början men bli svårare ju mer man avancerar så då kan man ju stanna på den nivån där det känns lätt.

Går ju även att spela tillsammans som multiplayer när han är självgående

Yes, och exakt samma här.

Jag själv tycker det är bättre ju mer aktiv barnen är, då jag tror att det ger mer lärdomar att faktiskt själv försöka göra saker än att se någon annan göra det.

Visst, jag ser charmen med att den vuxna spelar och att barnet är med bredvid, men de lärdomar barnen lär sig är mycket större om barnen får tampas med det själv (och jag spelar med eller sitter bredvid).

Hantera motgångar, själv försöka lösa problem (lego spelen är bra där), öva motorik (platformers, racing) och teamwork (Overcooked därmman hjälps åt att laga mat är helt fantastisk där) har varit superbra.

1 gillning

Håller helt med. Min enda invändning mot Stray är att det är ett ganska svårt spel. Vi har fastnat ordentligt ett par gånger så pass att vi behövt googla. Men jättefint spel. Vår 11-åring spelade det en hel del.

13 åringen fick hjälpa oss med en del om man skall vara helt ärlig :sweat_smile:

1 gillning

Nostalgi! Spela första spelet på ps1 begagnat från kusin. Var bara på engelska då så jag och brorsan fatta inte riktigt vad man skulle göra, men iom refreshen så plöjde jag igenom spelet till 100% med allt samlat :grin:

Spyro Reignited Trilogy (alla 3 första spelen) finns till samtliga av förra generationens plattformar: ps4, xbox one, switch och windows.
Just nu är det också 75% rea på steam!

Sedan om ni hittar Mulle Meck spelen på loppis eller liknande så är det också en stor rekommendation! Går att köra på windows 10 burk om än med lite trix med grafikinställningarna för att inte få det för pixligt :smiling_face:

1 gillning

Så kan det förvisso vara men i min värld är det just strategispel som ”är grejen”. Att spela typ Super Mario är helt enkelt inte alls samma sak. Just det spelet har vi för övrigt på IPad. Jag tänker att bland sådana enklare spel så vore nog Tetris det givna alternativet, om målet är att han ska lära sig något. Pacman eller Boulder Dash är ju också roliga enklare spel.

När jag var 10-15 år var datorspelandet mycket fokuserat på allt som Sid Meier gjort och särskilt Civilization och Railtoad Tycoon. Sedan fanns det så klart ett gäng andra spel i liknande stil. De var som regel inte lika bra men bra som omväxling.

Jag vill att min lille son ska lära sig saker och att vi ska kunna spendera tid tillsammans. Om han skulle kunna ”ta över spakarna” så vore det väl utmärkt. Dit kommer vi men han behöver lära sig läsa först.

Jag vill helst spela spel på PC. Jag skaffade en Xbox 360 tidigare. Till den har jag några hyggliga spel men inte av den intellektuella typen. De är mer av sådan karaktär att han skulle kunna spela tillsammans med någon jämnårig kompis.

Jag funderar om det finns möjlighet att köpa joystick eller några andra speltillbehör till PC och om det skulle kunna ”öppna upp” möjligheten för honom att spela vissa spel själv. De skulle fortfarande gärna få vara ”lite långsamma” så att det finns utrymme att sitta och prata om det som händer i spelet.

1 gillning

Nog för att jag också tycker att strategispel är bäst, men om barnen inte är redo för det så kanske man måste börja med andra spel som de kan klara av?

Skaffa en Steam Deck så kan du spela i princip alla spel som finns till Steam.

1 gillning

Playstation och Xbox-controllers går att koppla till steam. Då Ni redan har ett Xbox, är det ju ett litet steg :slight_smile:

1 gillning

Steam deck verkar vara en dyr pryl. Min idé med det här med spel är mer att det ska vara antingen billigt eller gratis. Hur fungerar Steam Deck i relation till PC:n? Det är ju att få upp spelet på stor skärm som är det centrala, inte att ha en avancerad Gameboy.