Datorspel att spela tillsammans med yngre barn

Det här formatet att sitta framför datorn och “spela gemensamt” och diskutera allt man gör är alltså något jag som yngre gjorde med jämnåriga kompisar. Vi såg det inte då som att “en spelar och en tittar på” utan det var ju ett ständigt pågående samtal om vad vi skulle satsa på osv. När vi kom hem efter skolan brukade vi sätta oss framför datorn tillsammans. För mig var det där och då en helt reko aktivitet.

Med min lille son frågar jag honom ganska ofta vad han vill och tycker vi ska göra. Hans förslag är inte alltid så smarta men det går ju bra att prova dem iallafall. Sedan kan jag visa att det tåget var inte så lönsamt eller att det kostade mycket att bygga flygplats på den rutan.

Har en dock som man kopplar ihop, det blir i praktiken som en switch.

1 gillning

Om nu att sitta och tala om vad man ska göra kanske ni borde testa några rollspel med mycket dialog istället? Jag satt som du beskriver och spelade dem tillsammans med väljer och diskuterade dialogval, och vad man skulle göra.

Men annars kanske värt att testa Terraria i multiplayer. Otroligt djupt spel, även om det ser enkelt ut. Blir svårt så småningom, men i början är det hanterligt, och man kan bygga tillsammans lite som i Minecraft. Finns på de flesta plattformar.

Min 4-6 (nu) åring och jag har tagit oss igenom lite olika Lego spel (Marvel Super Heroes 1 och 2, Star wars), lätt men kul problemlösning, kan rekommenderas. Vi har kommit igenom två olika pokemon spel som han gillar också. Jag får oftast läsa dialogerna men han läser lite redan. Vi har kört igenom Super Mario Odyssey också, på Easy mode med hjälpspår :grinning:

En annan favorit är CupHead och MugMan :grinning:

Nu på sistone har han kört väldigt mycket FIFA 2023 som jag endast spelar med i om jag måste :nerd_face:

Måste nämna Super Mario Party också, många roliga omgångar där :+1:

1 gillning

Riktigt roligt men jäklar vad utmananade det är :slight_smile: Att klara en boss tar för oss flera timmar :smiley:

Någon som har tips på co-op spel till Switch? Vi har typ alla Mariospel, om man betecknar dem som co-op. Mario Odyssey är väl co-op men det räknas inte då det är så tråkigt att vara Cappy :slight_smile:

Tänker ett äventyrsspel där man löser utmaningar tillsammans. Sackboy verkar nice men det finns ju inte till Switch.

Yes helt klart det svåraste spelet vi kört. Min son tittar på Frustrated Gamer på youtube och kan alla trix därifrån. Ändå behöver vi träna rätt mycket och kör på lättaste. Ej avklarat men vi har tagit några bossar som jag tycker var svåra.

2 gillningar

Det är inte ett äventyrsspel, men Super Smash Bros är ett fightingspel som har varit extremt populärt hos oss. Där kan man spela tillsammans i lag om man vill och det är vad vi brukar göra.

Rayman legends finns till switch. Riktigt rolig co-op med barn. Har dock bara lirat på ps4 men borde gå lika bra på switchen.

3 gillningar

Även om frågan främst inriktar sig på strategispel till PC vill jag slå ett slag för NES/Master System/Mega Drive/SNES/Turbografx-generationen av konsoler. Hög kvalitet på spelen, enkla kontroller och även femåringar kan hoppa in i dem utan minsta bekymmer.

Detta är roligt, får man tänka lite strategiskt också kring att fånga aliens levande och i vilken ordning man forskar fram nya vapen etc. Kan vara väldigt frustrerande också när halva ens grupp stryker med i början, vilket är bra för femåringar.

Vad är Switch för något?

Känner mig gammal, jag tog med ungarna till fortbollsplan och lekplatser när de var 4-9 år, tycker synd om barnen som “måste lära sig om livet” via spel men inser att nutiden ser sån ut. Tips för framtiden är att investera i företag som kör rehab för spelberoende.

Det finns ingen direkt motsättning här. Vi gör blandade saker. Jag tycker mer att det här med gemensamt spelande (i olika former) är ett sätt att umgås. Ska små barn spela själva blir det lätt överdrivet. Gör man det tillsammans kan man styra det mer till att bli pedagogiskt.

2 gillningar

Nintendo Switch
AI:

1. Bärbar och Hemkonsol: Nintendo Switch är en hybridkonsol som kan användas som en bärbar spelmaskin och en stationär hemkonsol. Många spel är utformade för att dra nytta av detta genom att erbjuda olika spellägen, beroende på om konsolen används i handhållet läge eller kopplad till TV:n.
  2. Familjevänliga: Nintendo har en lång tradition av att skapa familjevänliga spel och detta återspeglas i många Switch-titlar. Spel som “Super Mario,” “The Legend of Zelda” och “Animal Crossing” är ofta populära bland både barn och vuxna.
  3. Kreativa Spelkoncept: Nintendo är kända för att tänka utanför boxen och skapa spel med unika spelkoncept. Till exempel, “Splatoon” är en färgsprutande skjutare där lag tävlar om att täcka banan med sin färg, medan “Ring Fit Adventure” kombinerar motion med rollspelselement.
  4. Samspel och Samarbete: Många Nintendo Switch-spel betonar flerspelarupplevelser och samarbete. Du kan spela med eller mot vänner och familj både online och lokalt.
  5. Åtkomlighet: Nintendo strävar efter att göra sina spel tillgängliga för en bred publik. Detta inkluderar enklare kontroller och mekaniker som gör det möjligt för nya spelare att snabbt komma in i spelen.
  6. Exklusiva Titlar: Nintendo är också kända för sina exklusiva spel som endast är tillgängliga på deras konsoler. Dessa exklusiva titlar är ofta starka dragplåster för att få människor att köpa en Nintendo Switch.
  7. Rörelsekontroller: Nintendo Switch-kontrollerna inkluderar ofta rörelsekontrollfunktioner. Detta används för olika ändamål, från att styra spelkaraktärer till att använda som pekare.
2 gillningar

Bästa feature som finns. Går att ha med på flyget / bilen, eller köra på TVn.

Jag kan tipsa ifall man har en Switch, att för ca 200 kr per år ca får man access till ett bibliotek med spel till NES, SNES och Gameboy. Man behöver betala för att kunna spela online, främst därför som vi gjort det, men retro-spelen är en bonus.

Det finns retro-kontroller att köpa (tex denna) om man vill ha mer retrokänsla.

1 gillning

Emulering har blivit väldigt väldigt bra, och har du en dator (eller en Steam Deck hint hint) så kan du i princip spela alla gamla spel som finns, inklusive många nya till Switch via emulation.

1 gillning

Speciellt Kirby-spelen på NES och SNES brukar vara uppskattade av barn som inte är vana vid lite mer utmanande retrospel.

Bara förtydliga att detta förutsätter att man laddar ned spelen, vilket är minst i gråzonen eller rent olagligt.

Tack för tipset!

Läste på lite och det verkar vara en kass port till Switchen, loadtimes och prestanda. Switchen är lite för klen för den typen av spel :frowning: