Vilka är era bästa tips på introduktion till programmering för barn i 11-13-årsåldern? De klarar engelska rätt väl.
Bästa sättet, ah det är väl lite individuellt hehe.
Min plan är att kasta in dem i en linuxmiljö och tillsammans bygga terminalspel i python. Men det kanske är lite väl ändå. Fast ändå inte. 11 år så kan man fasen lära sig det. Men det kanske inte är så roligt.
Borde finnas spel som handlar om detta nu iofs…
Hittade det där vid en snabb googling och något sådant är ju antagligen kul en liten stund…
Men annars om de gillar Minecraft så finns ju rödstenen som lär en använda logiska grindar, och om man vill kan man bygga egna mods finns programmeringen? Det är lite roligare men svårare.
Gör det roligt att programmera. Enkelt. Hett tips!
Barn svarar bra på belöningspsykologi. Dvs saker som får dem att skratta o må bra. Känna trygghet. Etc.
![]()
Jag avskydde programmering och matematik som barn p.g.a. att lärarna fick mig att känna mig dum och utanför. Jag hade aspergers syndrom och behövde bara mer tid och tystnad för att förstå. Men när jag väl förstod gick allting bra för mig.
Kul enkelt o tryggt = should work fine.
Plus att det borde vara valfritt också att lära sig. Vill man inte så gör ngt annat.
Bygg lego t.ex. Eller kojor i skogen.
Olof
Har ni på riktigt lyckats få era barn intresserade? Vi har försökt men det har bara fått dem att bli mindre intresserade.
Tänker så enkelt som möjligt.
Typ en sagobok där man kan lära sig programmera steg för steg. Superenkelt och kul.
Har ni kollat bokhandeln?
YouTube? Google?
Måste finnas bra stöd.
Barn behöver att det ska vara roligt och intressant. Tryggt och lärande. Som att lära sig måla/rita.
Super-duper-enkelt!
En interaktiv sagobok ungefär.
Börjat med den översta. Dessförinnan code.org och scratch. Scratch var kul i början. Så block-building fungerade bra men att ta det vidare sedan har varit trögt.
Problemet är väl egentligen främst att vi försökt med båda barnen tillsammans. Sonen som är 13 är ”ingenjörsmaterial”. Dottern som är 11 är däremot estet. Känns synd att släppa taget om dottern när det gäller detta men kanske borde satsa mer på sonen då det är mer troligt att han kan fastna för programmering och ha nytta av det framåt. Om dottern ska sitta vid en dator i framtiden tror jag att hon tynar bort.
Bäst hade varit om det fanns kurser som leddes av andra än mamma och pappa. Dels för att de lyssnar bättre på andra och dels för att vi har svårt att hitta tiden regelbundet. Att läsa själv kommer inte att ske i nuläget i alla fall. Båda barnen har läshuvuden men vägrar att läsa annat än det som är tvunget via skolan.
Sång, dans och främst skådespeleri.
Men hon är även lite ”gamer” så visst finns det en gnutta datorintresse därinne också. Det är kanske främst att det är något mamma och pappa tycker är kul som gör att hon ogillar det. ![]()
PyGame kanske. Inte så hysterisk tröskel göra nåt grafiskt som kan distribueras till farmor eller nån.
Ett sätt är annars att spela lite familjespel typ Tetris med barnen. Spela ihop/mot varandra.
Sen utmana dem att bygga sitt eget spel…
Enligt ovanstående tips.
Bygg ert första “Tetris” tillsammans ![]()
Då blir det roligt.
Nu är dottern bara 2 så lite tidigt än. Men tänkte köpa typ programeringsbara robotar etc. Sen efter det kanske scratch och sen kanske python. Får se hur det går, själv programmerade jag nog första gången när jag var 23 och det gick bra ändå… Men åh andra sidan så spelade jag mycket spel, moddade etc.
Vi har två stycken som ligger och samlar damm. Intresset har väl varit… minst sagt svagt. Trots att sonen älskar Lego och gärna byggde ihop dem (var Lego-baserade) så var själva programmerandet efteråt ointressant.
Vi har massor med leksaker men de ligger mest. Hon är lite som en katt, kartonger och bollar är det som gäller. ![]()
Mina grabbar använder https://www.construct.net/en för att göra små plattformsspel. Bra inkörsport till tyngre grejer ![]()
Har en 9åring. Det började med att jag hjälpte han för ett år sedan att modda Minecraft.
Nu kör han scratch och vi har även börjat köra lite i Roblox. Roblox är bra för att det är lua som är ett vanligt script/gameplay språk för spel, som dessutom är relativt enkelt med hyffsad support i deras editorer.
Nästa blir gamemaker med deras egna språk.
Om barnet är intresserad av spel är det en utmärkt start att hjälpa dem göra moddar eller små spel med alla editors som finns, koden i sig kommer ofta naturligt när begränsningarna i kodgeneratorerna och editorerna når sin ände.
De flesta idag lär sig koda via appar, den mest kända och omtyckta appen heter Mimo och finns överallt, gratis att ladda ner och barnvänlig också: