Jag tänkte tipsa om en bra webb till er som vill lära er koda/programmera.
Fick länken av min barndomskompis för länge sedan och har testat lite deras kurser i HTML/CSS/JavaScript och det är väldigt bra steg-för-steg tutorials. Enkelt att förstå. Enda förkunskapen är att du behöver kunna engelska.
Kurserna är helt gratis!
Kan du programmera kan du lätt certa dig i framtiden (t.ex. med en kortare utbildning på 1-2 år) och få ett riktigt kul, kreativt och välbetalt jobb. Vänner till mig som arbetar som systemutvecklare/webbutvecklare tjänar ofta över +30k per månad som juniorer och långt över 40+ k som erfarna utvecklare.
Är du duktig kan du tjäna mycket mer än så.
En riktigt bra utvecklare kan kamma in över > 100 k per månad.
Tricket är att öva
Öva öva öva! Som allt annat.
Delar länken till den som vill prova,
Ett bra välbetalt framtidsjobb helt klart
PS: du kan lära dig koda oavsett om du är man, kvinna, gammal, ung.
Alla kan lära sig programmering bara du får rätt stöd… och lite tid på dig att växa!
Du behöver heller ej vara bra på matematik etc, i alla fall inte i början av resan. Gillar du webbutveckling behöver du knappt ens det!
Börja busenkelt… “Hello world” DS.
FCC är i mitt tycke helt okej, men min egen erfarenhet är att https://www.theodinproject.com/ är ett mer heltäckande alternativ som tar dig framåt på en ganska tydlig bana. Tycker att FCC är lite otydligt och ganska spretigt med mängder av olika kurser (förutsatt att inget ändrats sedan sist). Så klart bara subjektivt utifrån vad jag själv gått igenom och vad som faktiskt fungerade för mig
Kan även tipsa om https://roadmap.sh/ om man kommit en bit längre i sin programmeringsresa och vill börja specificera sig mer på ett ämne. Denna är mer teoretisk, men täcker mycket av det man kan komma att behöva i yrkeslivet. https://fullstackopen.com/en/ är en grym resurs som gör en fullstack applikation - dock kanske inte helt anpassad för nybörjare.