Jag tänkte tipsa om en bra webb till er som vill lära er koda/programmera.
Fick länken av min barndomskompis för länge sedan och har testat lite deras kurser i HTML/CSS/JavaScript och det är väldigt bra steg-för-steg tutorials. Enkelt att förstå. Enda förkunskapen är att du behöver kunna engelska.
Kurserna är helt gratis!
Kan du programmera kan du lätt certa dig i framtiden (t.ex. med en kortare utbildning på 1-2 år) och få ett riktigt kul, kreativt och välbetalt jobb. Vänner till mig som arbetar som systemutvecklare/webbutvecklare tjänar ofta över +30k per månad som juniorer och långt över 40+ k som erfarna utvecklare.
Är du duktig kan du tjäna mycket mer än så.
En riktigt bra utvecklare kan kamma in över > 100 k per månad.
Tricket är att öva
Öva öva öva! Som allt annat.
Delar länken till den som vill prova,
Ett bra välbetalt framtidsjobb helt klart
PS: du kan lära dig koda oavsett om du är man, kvinna, gammal, ung.
Alla kan lära sig programmering bara du får rätt stöd… och lite tid på dig att växa!
Du behöver heller ej vara bra på matematik etc, i alla fall inte i början av resan. Gillar du webbutveckling behöver du knappt ens det!
Börja busenkelt… “Hello world” DS.
FCC är i mitt tycke helt okej, men min egen erfarenhet är att https://www.theodinproject.com/ är ett mer heltäckande alternativ som tar dig framåt på en ganska tydlig bana. Tycker att FCC är lite otydligt och ganska spretigt med mängder av olika kurser (förutsatt att inget ändrats sedan sist). Så klart bara subjektivt utifrån vad jag själv gått igenom och vad som faktiskt fungerade för mig
Kan även tipsa om https://roadmap.sh/ om man kommit en bit längre i sin programmeringsresa och vill börja specificera sig mer på ett ämne. Denna är mer teoretisk, men täcker mycket av det man kan komma att behöva i yrkeslivet. https://fullstackopen.com/en/ är en grym resurs som gör en fullstack applikation - dock kanske inte helt anpassad för nybörjare.
Absolut finns det mängder av resurser, däremot är min upplevelse att de absolut flesta du hittar där ute leder till “tutorial hell”, och att du tror att du kan mer än du egentligen gör - ända tills du ska bygga saker på egen hand. Jag tänker att den kontrasten är det viktigaste att motverka, och jag tror att en majoritet av de som börjar lära sig helt enkelt ger upp när de får känna på det. På så sätt tänker jag också att det inte direkt hjälper att bara säga att det finns massor av resurser; jag tror ärligt talat att jag hade varit på en helt annan bana i livet om jag inte (efter ett par försök) hittat något som faktiskt lär dig att lära dig på vägen
Bästa sättet att lära sig programmera bra är att koda, koda, koda, testa, testa, testa tusen gånger.
Och naturligtvis läsa manualer noggrant.
(Varit programmerare mm sedan 1979. Hade ingen utbildning när jag fick anställning som programmerare.)
Angående att lära sig något som är svårt (t.ex. programmering eller matematik/fysik):
Jag håller inte riktigt med här. Delvis har du rätt, det är svårt att gå över till att skriva egen kod sen.
Men också är det ett bra ställe att börja med t.ex. freecodecamp.org.
Eller annan plattform. För det är så enkelt att komma igång.
När jag började programmera köpte jag en bok, ganska dyr och tjock, typ “Programmering för dummies” - bästa jag gjort. Den var nämligen enkel att förstå för en n00b som mig själv.
Dels det och så började jag med tutorials på nätet + videos via YouTube.
Efter några veckor släppte jag tutorials → började skriva egen kod.
Övade lite varje dag och skrev snart mitt första spel.
Du behöver lära dig språket så att säga, förstå grunderna. Vad är ett objekt, en klass, en metod, etc.
I början var det typ “Vad är en variabel”. Mkt enkelt.
Jag har Aspergers syndrom så lär mig annorlunda än andra och det tog mkt mkt tid för mig i början av resan. Var tvungen att sitta tyst och verkligen träna i lugn och ro. Alla är ju olika. Vissa lär sig på 2 dagar och verkar ha en “gudagåva” och bara förstår det direkt. Så var inte jag!
Därför kan jag också säga, alla kan lära sig programmera. Men du behöver nog olika stöd och olika mkt tid på dig. Plus att du måste tycka det är kul.
Sedan:
För att det ska bli ÄNNU ROLIGARE att koda behöver du lära dig grunderna och kunna skriva BRA KOD. Det är först när du kan skriva ditt eget spel eller liknande som programmering = väldigt roligt.
Ungefär som att lära sig spela elgitarr, det är helt värdelöst i början.
I början gör det ont i fingrarna och du kan inte ens sätta ett A-moll ackord utan problem.
Samma med programmering: det tog mig månader innan jag förstod variabler, klasser, etc.
Sjukt kul med programmering och hoppas fler människor hittar dit < 3 SÄRSKILT kvinnor, äldre personer och de som inte tror att de kan. Det är dessa målgrupper jag vill nå extra mycket. De som “absolut inte kan programmera” eller “aldrig kan lära sig”. Fler såna behövs i yrket och färre av stereotypen “civilingenjörer med IQ 240 etc”.
Alla kan lära sig programmera och det är sjukt kul att programmera egna små spel.
Det var för övrigt så TETRIS kom tlll : ) En kille i Ryssland hade en hobby på sidan av sitt 9-17 arbete.
Se filmen för övrigt! Bra film för oss som älskar Tetris och pusselspel.
Jo du skrev att tutorials inte är ett optimalt sätt att lära sig.
Jag skrev ett inlägg utifrån detta, dels riktat till dig och dels till de som är nyfikna på koding.
Sist de som älskar Tetris och pusselspel som inspiration!
Det var alltså ett fritt kreativt inlägg syftat att inspirera fler att vilja koda + ett litet svar till dig.
Elementär logik.
Jo då!
Chatgpt spottar redan ut kod som är mkt bättre än min på ca 3.7 sekunder.
Den äger människor redan idag 2024.
Vi har ingen chans med vår stenåldershjärna!
Men!
Det kommer alltid finnas behov av människor som kan programmera. Jag ser AI som bra stöd i framtiden för all utveckling.
Typ parprogrammering eller läxhjälp.
Tips till er som kodar/lär er koda:
Låt chatgpt rätta koden åt dig. (Googla chatgpt så hittar du länken till openai i resultet högst upp!)
Detta tar några sekunder och du får buggrapporter på nolltid. Bästa stödet i utveckling.
Ai-läxhjälp
Den förklarar också varför koden ej fungerade.
Mkt bra stöd.
Här rättar ChatGPT min JS-kodövning ikväll Så sjukt bra stöd i mitt lärande.