Inte i närheten.
De säger AI kommer ta över jobb mm.
Elon Musk säger t.ex. det kommer ej finnas arbeten i framtiden. Alltså inga alls.
Men jag är inte så säker på den saken. Tänk på risken det innebär att lämna över allt viktigt ansvar till artificiell intelligens.
Doktorer/läkare, psykologer, tekniker, underhållsarbetare, vägarbetare… etc. Även utvecklare.
Skulle man låta robotar sköta alla samhällskritiska yrken? Jag tror inte det.
Gå framåt och utbilda dig/gör det du vill göra i livet. Även om AI är snabb och korrekt i dataform betyder inte det ‘sann medveten intelligens’.
För äkta kreativitet och problemlösning behövs mänsklig intelligens.
Helt säkert.
Sedan finns ju filmen Terminator 2 att tänka på också. Hehe
när AI försöker ta över världen.
Mina 5 cents.
Olof the snowman ![]()
Intressant. Varför tror du det ?
![]()
Själva programmeringen är inte det svåra i en utvecklares arbete. Samma dag som en produktägare kan komma med en klar kravspecifikation utan tvetydighet är samma dag som AI kommer ersätta utvecklare…
Här är mitt resonemang i erfarenhet som tekniker, en människa som har arbetat med teknik sedan jag var 5 år gammal. Amiga 500 hehe ![]()
Mina 10 cent ang. AI.
Varför den inte är s.k. sann intelligens?
För människor har något som kallas empati.
En idé/affärside/projekt/initiativ i övrigt kan inte bara ha logik och matematisk ‘framgångsförmåga’. Ett rationellt supertänkande. Ja, AI kan säkert utklassa människan där.
Men:
Du måste också bottna idén i mänsklighetens bästa. Att man gör något som faktiskt löser problem. För riktiga människor. Att ha empati för dem man arbetar för. Att verkligen förstå dem och vilja hjälpa. Att förstå verkligheten vi opererar i.
Och skapa sin idé därefter.
Detta = leder till potentiellt stor framgång.
- Förstå visionen/målet/problemet
- Förstå tekniken
- Förstå och känna med målgruppen
Kan AI generera såna idéer och förstå dem? Kanske. Men inte på samma sätt som en människa som faktiskt förstår problemet + känner målgruppen på djupet.
Exempel…
AI skulle säkert kunna ta människor till mars och rädda planeten etc ur ett tekniskt perspektiv, säkert snabbare än människan kan, t.ex. bygga rymdskepp och kolonier (som SpaceX) men vad som händer i övrigt vet ingen.
AI kan inte styra projektet p.g.a. punkten övrigt. Vad händer om man låter AI bestämma t.ex.? Jo = risker. Otroliga oändliga risker. P.g.a. dålig källkod egentligen. AI är trots allt gjord av människor inkl. Mänsklig faktor.
Så plötsligt faller allt p.g.a. bugg x, y, z i källkoden.
Ai = en stor risk.
P.g.a. mänsklig faktor. Errors. Buggar.
Du minns blåskärmen i Windows 95. Systemkrasch.
XBox berömda ring of death. Etc.
Plus att AI saknar empati i sitt görande.
Den förstår inte emotionella bitar som också inverkar i framgångsfaktorer. Den förstår inte målgruppen och känner noll för den.
= Fler risker.
Dvs. Du behöver både en bra idé, teknisk problemlösningsförmåga och empati/förståelse. Inte bara 2 av 3 eller 1 av 3 för den delen. Sann intelligens är alltså mer än bara problemlösning.
AI har noll empati. Förstår inte problemet eller vikten av problemet. Förstår inte värdet. Eller barnen som skall växa upp i vår värld.
Människor gör det. Även om vi är rätt långsamma IQ-mässigt jämfört med en dator.
Elon Musk som exempel gör det av empati för människorna och försöker faktiskt rädda den yngre generationen. Dvs barnen. Empati. Han kan också agera därefter (3 av 3).
Summering:
Mänsklig intelligens inkl empati behöver styra skeppet. AI-intelligens kan möjligtvis hjälpa till på sidan. Men att låta AI styra skeppet är ren idioti. AI för mig är en stöttande teknisk partner. Absolut en bra partner i idégenerering, kanske.
Problemet är att vi aldrig vet om vi kan lita på den.
Vi hänger inte med. Tekniskt sett. Vi är för långsamma.
Alltså torde den enda möjliga lösningen vara att AI stöttar mänsklig intelligens under väldigt kontrollerade former. Där finns det säkert viss nytta. Den måste också gå att stänga ner. Akut.
Mina 10 cent
Jag sitter just nu och skriver JavaScript med ChatGPT som parprogrammerare och är rätt nöjd.
Men han fattar inte när jag skriver “I love you man!!” som tack för hjälpen. Hehe. Proves my point…
Olof the snowman ![]()
Inte i nära framtid, men det är ett fantastiskt komplement för i princip alla kunskapsarbetare som lär sig hur man använder det
Bra, varför tror du inte att en icke mänsklig intelligens kan ha det ?
Ej säker människan kan programmera sann empati.
Om man tittar på mänskliga konstruktioner i allmänhet hittar man snabbt allvarliga brister och problem. S.k. mänsklig faktor.
Exempel:
Kommer ditt hus hålla vid en jordbävn?
Nope.
Etc. Etc. Etc.
Ai är designad av människor = oändliga issues.
Kanske men jag tror den kraft som skapade livet här, universum dvs, är mer kapabel i frågan.
Tittar du på den oändliga komplexitet som är människan ser du snabbt hur otroligt otroligt otroligt dumma vi är i jämförelse.
Jag tvivlar på att en ras som är 97% chimpanser kan bygga sann intelligens. Helt enkelt.
Men jag kan ju ha fel.
Oavsett vad kan du inte lita 1 promille på AI givet osäkerhetsfaktorn och buggarna där bakom. Håller det vid en jordb. = absolut inte.
Så… Svaret är prel. nej.
Olof the snowman ![]()
Elon Musk så att FSD skulle vara klart för många år sedan, Elon sa att vi skulle vara på god väg mot mars nu. Elon sa att vi skulle flyga runt i vakuumrör snabbare än man kan drömma om.
Man kan säga mycket om Elon, men förutspå framtiden är inte hans grej…
Lite inspiration att lära sig koda!
Tetris filmen:
Om en rysk statsanställd som kodade på fritiden. Han skrev Tetris på 1980-talet som senare blev ett av världshistoriens mest populära spel. Främst via Nintendo Gameboy.
Minns ni Tetris? Dot matrix with stereo sound.
Spelet har totalt sålt över 500 miljoner ex. i nuläget.
Inspiration att koda på fritiden ![]()
Bra film för övrigt!
Olof the snowman ![]()
Hej!. Hur mycket eller hur duktig måste man vara på mattematik för att kunna lära sig koda?. Mvh
Du behöver inte kunna någon matematik som helst. Det är bara en dum myt.
Det du kan behöva mycket matematik till är om du vill lösa matematiska problem, t.ex. om du ska utveckla en fysikmotor till ett spel… Men det är väldigt specifikt och har egentligen inget med programmeringen i sig att göra, utan bara med det problem du försöker använda programmeringen till.
Något som kan vara bra är komplexitetsteori, dvs att känna igen skillnaden mellan O(n) och O(n^2). Men det är inte heller likt någon matte som man lär sig i skolan (knappt på universitetsnivå, detta överlåts oftast till programmeringskurserna). Men det är mycket lättare än det låter.
Så nej, oroa dig inte över några mattekunskaper.
Samtidigt är det bra att kunna lite matematik.
Om du vill bli en bra programmerare bör du nog lägga på lite matteträning senare. Om du vill alltså. Du behöver kunna tänka logiskt och lösa problem.
Ett förslag om du är intresserad av branschen och vill göra en bra karriär: skaffa lite matteböcker som de läser i grundskolan och arbeta dig upp till gymnasienivå (C) och ev. vidare.
Det är något jag själv pysslar med!
Du kan göra det senare också. När du känner behov.
Men som ovanstående skriver behöver du inte det. Dock är det en väldigt bra investering.
Ska du koda 3D-spel eller avancerad mjukvara (typ operativsystem eller desktopapplikationer) bör du lägga på mkt sånt.
Även fysik i fallet 3D-spel och liknande.
Vill du koda enklare saker, webbutveckling etc., enklare applikationer/mobilappar, 2D-spel, etc. kan du skippa allt sånt.
Men se det som en utmaning vetja. Att bli bra.
Lycka till ![]()
Älskar den här branschen o vill peppa fler.
Varför skulle du behöva mycket matte för att koda “avancerade” saker som desktopapplikationer? Det är helt världsfrånvänt.
Inte heller operativsystem behöver någon matematik.
Mjo.
Ta Google.com som exempel.
Eller Linux kernel. Eller Windows.
Google Maps.
Adobe-suiten.
Office. Excel/spreadsheets.
Gps-mjukvara.
Program till maskiner/robotar/industriteknik.
Program till bilar, flygplan, etc.
Spel. Typ Minecraft, Wow, Starcraft, Doom.
Etc.
Jag tror en del matematik här kan vara högst lämpligt. Utan blir nog svårt. Jag skulle inte sätta en utvecklare på min NASA-mjukvara utan… Rymdskepp flyger mkt matematiskt korrekt exempelvis.
Det kan ju räcka att en ras som är 97% chimpanser bygger ett system som kan förbättra sig självt en smula. Och att systemet kan göra detta relativt snabbt upprepade gånger.
99% av programmeringen i de exemplen har inget behov av matematik mer än addition och liknande.
Återigen så är det mesta av NASA mjukvaran inte relaterat till matematiska beräkningar, som hålls separat från övrig kod.
Det är kul ni ger mig/oss en bra diskussion iaf.
Uppskattar verkligen.
![]()
Oavsett vad - tror jag det är extremt svårt
- att få jobb gällande programmering gällande ovanstående applikationer (eller öht?)
- vid ev problem som inträffar, i gammal kod
- vid ny ev ny funktionalitet som läggs till
- vid ai-support, där ai skriver koden och du ärver den/kontrollerar den
- vid behov/framtida förändringar av programvaran
- vid någon som helst ‘matematisk beräkning’
- övrigt strul (x/y/z)
Att sakna helt: matematisk kompetens!
Inte bra för någon, inte heller utvecklaren i fråga.
Jag tror inte heller du kan koda Adobe Photoshop utan.
Mina 5 cent.