☕️ Hett tips till er som vill lära er programmera/koda (= Chans till bra/välbetalt jobb i framtiden!)

Det är ju bara en punkt där matematik behövs?

Matematik och problemlösning är besläktade, men inte samma. Så du kan vara utmärkt bra på problemlösning i programmering, men kass i matematik (och omvänt).

Jag har läst väldigt mycket matematik på universitetsnivå, samt programmerat i mer än 15 år. Både med 3D, lågnivåprogrammering, utveckling av programmeringsspråk, tittat i Linux kerneln, spelutveckling, m.m. och (tyvärr) har jag nästan inte fått någon som helst använding för matematiken.

Två små undantag:

• Linjär algebra är mycket bra om du jobbar med 3D.
  • Komplexitetsteori som nämnts ovan hjälper också med performance.

Men att säga att man behöver matematik för att bli en väldigt duktig utvecklare är helt fel. Ingen som känner att man är “dålig på matte” eller “inte gillar matte” behöver känna sig avskräckta, det behövs inte.

Lägg energin på att programmera istället, det kommer vara mycket mer tidseffektivt.

/End rant

1 gillning

Kan det inte vara en slump då?

Att dina matematiska skills ej kommit till användning. Tänker logiskt här att du omöjligtvis kan koda en GPS-apparatur utan matte. Jag kan ej se att addition löser den koden 100%.

Inte heller Quake :slight_smile:

Sedan en tanke,
Oavsett - är det inte smart att ändå öva matematik givet att det förbättrar ditt tänkande och problemlösningsförmåga?

Om inte annat är matematik otroligt kul. Hehe.

Allt gott.
Olĺe

Quake är förresten @ alla som läser detta
Också en otroligt bra produkt som kan inspirera att lära sig koda.

Den första riktiga first person shootern som faktiskt var ‘seriöst bra’ om inte topp 10 best games of all time. Ett av de bästa någonsin? I sin genre förmodligen topp 5 iaf.

Killarna bakom Quake (Doom, Commander Keen m.fl.) började i ett litet rum framför gamla PC-datorer med tjockskärm. De grundade tillsammans ett av de bästa företagen i branschen, ID software. Och precis som oss andra började de koda enkelt.
‘Hello world’ motsvarande.

Mer om legendariska Quake:

Good times. 1996.

Change the world with code :slight_smile:

Poängen var att det är väldigt ovanligt att behöva matte, inte att behovet finns någonstans.

Det är absolut inget negativt med att läsa matte, och jag tycker också det är väldigt kul.

Men jag tror folk grovt överskattar nyttan och överföringen från matte till programmering.

2 gillningar

Jag tror att den nytta man har av matematiken i programmering är främst problemlösning - att kunna sitta och traggla ett problem timme efter timme även om det suger. Visst, de finns de som programmerar renderingsmotorer som kräver linjär algebra, de som programmerar avancerade HFT algoritmer och dylikt - men den allra största majoriteten kommer sitta och gör CRUD operationer vilket kräver minimal matematisk kunskap.

Värt att säga dock är att de allra flesta “ordentliga” unversitetsutbildningarna för programmering kräver matematik (likt andra ingenjörsutbildningar).

1 gillning

Bra snack :+1::+1: :coffee:

Jag har börjat koda så smått på fritiden bara för att jag tycker det verkar roligt. Testat lite olika språk och kurser men har fastnat för C# på sistone. Väldigt roligt att kunna bygga ett “program” och fylla i svarsalternativ för att få ut en kalkyl eller svar baserat på datan. Många andra frontend-språk tycker jag varit svårare att komma igång med och få faktiskt resultat mer än att följa tutorials.

För att koppla det till ekonomi gjorde jag ett enkelt program som räknar ut antal år till vald pensionsålder samt hur mycket du behöver månadsspara för att nå den mängden kapital du vill uppnå till dess. Skitroligt! Blev faktiskt lite inspirerad av denna tråden.

1 gillning

Heja @Nattflax! :slight_smile:

Inspirerande läsning. Verkligen.

Visst är det roligt! Lägg på lite extra vikt varje dag = så blir du bara bättre och bättre.
Dvs. gör små roliga övningar och sen vips efter ~3.7 år är du helt otroligt duktig programmerare! Små vikter… varje dag.

Som att gymma ungefär. Plötsligt kan man bänkpressa 120 kg och har fått stora muskler. Vad hände? Säger man förvånat. Nyss var jag en räka.

Love code! Det är stor kreativitet och man kan verkligen göra vad som helst med dessa skills. Bygga appar, spel, programvaror, operativsystem, webbsajter, vad du än drömmer om. Din egen lilla onlinebusiness.

Kuriosa: Tetris var ett hobbyprojekt, som sagt, en kille skrev det på sidan av sitt dagsarbete (9-17). Spelet har idag sålt över > 500 milj ex. Det finns championships/VM i Tetris för den som gillar spelet. Du kan alltså tävla som en slags sport ^ _ ^ Mkt kul.

Min dröm är att skriva ett motsvarande spel faktiskt. Något helt unikt.

Kul att fler hittar hit :slight_smile: Till den magiska kodvärlden :sunglasses:

Olof the snowman :snowboarder: