"Det låter som en myt" - COBOL

Tänkte bara flika in angående senaste avsnittet (#357), ca 55 min in nämner Jan att “det finns rykten om en storbank” som har så utdöd teknik att de behöver utbilda egna programmerare. Carolin säger att det låter som en myt, och det förstår jag, men det är faktiskt sant.

Programmeringsspråket i fråga här heter COBOL och är från 1959 och väldigt mycket ekonomirelaterad infrastruktur skrevs i det, och mycket av det är fortfarande kvar i Sverige iallafall. Det här är inget som används i nyproduktion sedan decennier tillbaka, men det är nog SEB COBOL Academy som Jan tänker på. Användandet av COBOL är dock inte begränsat till en bank, det finns t.ex. jobbannonser från Nordea också.

Samma sak som COBOL Academy har genomförts av andra stora företag som Ericsson och Klarna för ett annat programmeringsspråk, Erlang, som inte är lika gammalt men däremot ganska nischat, och någonstans emellan dem tog det helt enkelt slut på programmerare i takt med att systemen växte.

NASA sökte för några år sedan med ljus och lykta efter experter inom ganska utdöd teknik för att kunna kommunicera med rymdsonder som skickades iväg när den tekniken fortfarande var state of the art.

Lite OT men här är en spännande artikel från 2015 om att Orly flygplats i Paris fick stängas tvingades stänga ett par timmar för att kritiska system som kör Windows 3.1 (från 1992) hade kraschat.

Hur det är att jobba med COBOL och dylikt kan jag inte säga så mycket om personligen, men kan tänka mig att det med en del erfarenhet kan vara väldigt bra betalt för att konkurrensen är låg (och blir lägre).

22 gillningar

Yes, har man aktier eller fonder i Sverige går de sannolikt genom ett COBOL-system. En hel del nyutveckling görs även i de systemen eftersom det tar för lång tid att ersätta dem.

Även Alecta sitter i en liknande sits tror jag. Om än inte med Cobol.

Handelsbanken har också internutbildningar i COBOL.

Jag har för mig att SEB plöjde ner åtskilliga miljoner (miljarder?) i ett försök att migrera bort från det gamla systemet, men misslyckades och avbröt projektet. Dock hittar jag inget när jag söker på det nu, så kanske minns fel. Bör ha varit någonstans runt 10 år sen.

Problemet är väl inte egentligen Cobol som språk, utan allt runtomkring (och sättet man skrev kod förr i tiden). Saker vi tar för givet idag (små modulära stycken kod som har automatiserade tester) var inte lika vanligt förr i tiden. Att jobba i en fil med tusentals rader odokumenterad kod, med variabler som heter något i stil med “ia3” är rätt tradigt.

1 gillning

Såhär ser iaf Hello World ut i COBOL, enligt Wikipedia.

IDENTIFICATION DIVISION.
PROGRAM-ID. HELLOWORLD.
PROCEDURE DIVISION.
DISPLAY “Hello world!”
STOP RUN.

Hemsk läsbarhet IMO, och då är det bara Hello World :see_no_evil: :sweat_smile:

7 gillningar

Tänker du på P27? Det omnämns som hastigast i samma avsnitt.

Jämfört med tex C så var det ju bra läsbarhet.

2 gillningar

Vad är karriär- och inkomstmöjligheterna om man väljer att utbilda sig till Cobol-programmerare? Kanske inte så “flashig” karriär men kanske en bra och trygg försörjning.

C-syntaxen är ju knappt ett decennium yngre än COBOL, från början på 70-talet, så det är väl inte den bästa måttstocken heller :sweat_smile:

Lite OT, men det här påminner mig om när Kungliga stadsbiblioteket (tror jag det var) för några år sedan sökte hårdvara för att ens kunna spela upp gammalt material på udda format, som finns i deras arkiv.

1 gillning

Ja, tills det inte är det längre.
I min bransch har vi haft en del hård-och mjukvaruingenjörer som varit med och hållt liv i 40+ år gamla maskiner hos kund. Helt ovärderligt och de har varit extremt eftertraktade och välbetalda. Sen några år tillbaka har de flesta av dessa gamla installationer fasats ut och möjligheten att fakturera 2500 spänn i timmen för att man var med på 80-talet försvann.
Det gick rätt fort.

1 gillning

Använde inte Lantmäteriet COBOL eller något annat gammalt system hur länge som helst? De kanske använder det än till och med?

Jag tog ut ett gravationsbevis åt en datakille för några år sedan, och han himlade rejält med ögonen.

Memories… :blush:

Men håller med om resonemanget. Träffade en gammal kompis för nå’t år sedan och när jag berättade att jag precis avslutat min anställning frågade han om jag var intresserad av att återuppta mina gamla synder som programmerare. Han är konsultchef på ett större IT-företag och sa att dom hade kö bland kunderna för just COBOL-kompetens. Det var bara att “name your price” om jag var sugen…

F.ö startade jag min yrkeskarriär som Eripascal-programmerare på Ericsson i början på 80-talet. Antar att Erlang var en vidareutveckling av detta programmeringsspråk efter att jag slutat 1985?

2 gillningar

Det var Nordea som plöjde ner massa pengar i detta.

1 gillning

Erlang har alltid varit nisch det håller jag med om, men det är långtifrån en “utdöende teknik” utan används tvärtom av många storföretag för deras backend system. Elixir som är ett systerspråk (körs på samma virtuella maskin) tillsammans med Phoenix/LiveView är typ bland det hetaste som finns inom webbvärlden idag.

2 gillningar

Försäkringskassan använder fortfarande COBOL.
Även om det jobbas på att avveckla det.

SEB har också slängt några miljarder i sjön för att bygga bort cobolt

1 gillning

Ja titta, det var det projektet jag tänkte på. 12 år sen alltså, nåja.

Alla företag har sina ineffektiva laster. Det är långt från bara banker som sitter på gamla, utdaterade system.

2 gillningar