Ok, har många högskolepoäng matte och jag går bet. Hur löser man denna utan Pythagoras sats? ![]()
Man ska räkna ut drakens area med bara A = b * h/2
Ok, har många högskolepoäng matte och jag går bet. Hur löser man denna utan Pythagoras sats? ![]()
Man ska räkna ut drakens area med bara A = b * h/2
Varför utan Pytte? När man nu väl minns nåt från matten. ![]()
De har inte gått genom kvadrater eller roten ur. Sexans matte…
Åkallar den högre maktens nattuggla. @Nightowl ? ![]()
![]()
@Anonym kan du förklara för Jan?
2610 cm2 år mitt tips ![]()
De är två liksidiga trianglar… Ena har 70 på varje ben å den andra har 40…
Å inte behövs de 120 högskole poäng för att räkna ut grundskole matte… Mycke handlar om hur ofta man anväder trigometri i vardagen för att komma ihåg de…
Inget gott betyg det här för oss vuxna. @Ivana_Bolmeson kan du hjälpa oss?
Draken är ett mytologiskt djur, som med sin fulhet skrämde skönheten först innan de blev ihop och fick snövit som barn. En av dvärgarna var drakens morbror och den stora bocken bruse stångade den sista trollkarlen under bron. Det ickelinjära problemet grundar sig på människans förmåga att förstöra jordens stora resurs, guldet. Enkelt!
Känns överkurs, hur ofta behöver man räkna ut arean på en pappersdrake egentligen?
Jag har aldrig behövt det.
Det går att lösa genom att använda Pythagoras på den vänstra triangeln, lösa ut basen, räkna ut den stora triangeln bas, sedan ytan. Men det är inte en lösning för en sjätteklassare.
Alltså ni skrattar, men det här upptar allt utrymme i det bolmesonska huset ikväll… ![]()
Inga högskolepoäng förbereder dig för grundskolematten @janbolmeson
Är inte höjden 60cm för basen 40cm? Så arean för halva draken är bara 40 * 60 / 2 = 1200, så hela är 2400.
Basen är 40 cm, höjden kommer sen bli 60cm.
Den triangeln blir halva draken. Så gånger 2.
Vänd uppåner!
Kan man inte bara tänka att draken har samma area som ett parallellogram med basen 40 och höjden 60?
Tillägg: Alla svarar tydligen samtidigt… ![]()
OBS Edit: Det jag skrev här verkar bli rätt, men mina antaganden är fel på något sätt.
Sidorna är lika långa, så den måste vara symmetrisk. De har bara ritat den snett för att luras. Är det 90 grader i ena hörnet är det 90 grader i andra. Då kan man räkna ut basen 20 cm på det som inte är en del av draken.
60x60 är hela kvadraten. Sedan drar jag bort 60x20/2 i ena hörnet och 60*20/2 i andra hörnet. Då får jag 2400 kvadratcentimetrar. Precis som alla andra verkar få.
Edit: Det är säkert mer rätt att tänka som Matte ovan.
Finns tre olika sätt att ta ut höjden i en triangel.
Alternativ 1 är att dra en rak linjen från basen och dra sedan till närmsta hörn (vinkelrät), precis som bilden visar. Så i detta fall blir basen 40 cm och höjden 60 cm.
Båda trianglarna är likformiga. Så arean blir
2 (60 *40)/2 = 2400 cm^2
Hälsningar
Matematikläraren!