Hur stor area har draken? | Snillen spekulerar

Rolig uträkning du gjorde :grin:
Även en matematiklärare har fel😉.
Risken med din uträkning är att du antar att båda kateterna är lika långa, vilket vi inte kan utgå ifrån.

Oftast är dessa uppgifter enklare än vad man tror. Lätt att börja räkna Pythagoras/ sin eller cosinusatsen. Men vi får inte glömma att det är för årskurs 6 :blush:

Ha det fint

1 gillning

Det har stört mig sedan jag såg bilden. :sweat_smile:

3 gillningar

Det kliar i fingrarna att lägga till undertiteln “Snillen spekulerar”

Eller ska vi göra det till en “Tagg”? :joy:

2 gillningar

Man ska alltid lösa uppgiften ordentligt :joy:
Läste det som det skulle vara med Pythagoras :roll_eyes:

PS: Har man inte det i 6an? Trodde faktiskt det. Eller var det först på högstadiet. Så länge sen :joy:

1 gillning

Borde man kunna göra på en drake tänkte jag. Lär inte flyga så bra annars :sweat_smile:

1 gillning

Är du smartare än en sjätteklassare? :joy:

1 gillning

Ja, typ

RT löser INTE 6e klassares matteproblem :joy:

1 gillning

Återanvänder denna. Tack för visualiseringen.

Man har en kvadrat på 60x60
De 2 vita trianglarna blir tillsammans en rektangel på 60x20.

Kvar är alltså en grön rektangel på 60x40= 240

Hrhrhm. 2400 menar jag såklart. :wink:

3 gillningar

Är det där 20 cm så heter jag Snötass! :rofl:

1 gillning

Den är inte så skalenligt ritad. Men det är vad måtten säger.

1 gillning

Det kommer på högstadiet. Men bra jobbat. Viktigaste är inte att det blir rätt, utan att uträkningen ser så avancerad ut som möjligt :grin::rofl:

Fast vid närmare eftertanke får jag erkänna att jag har gjort ett felaktigt antagande att de andra hörnen också är rätvinkliga.

Får räkna lite till på detta. Haha

1 gillning

Måste de inte vara det? Sidorna är ju 40 resp. 70 cm på båda sidor av diagonalen, och diagonalen har ett fast mått. Då måste ju alla vinklar bli likadana på andra sidan diagonalen. Alltså är två av hörnen räta vinklar - och då måste ju även de andra två hörnen vara räta vinklar. :thinking:

1 gillning

Det stämmer väl inte?

Om två diagonalt motstående hörn i en fyrkant är 90 grader. Då behöver ju bara vinkelsummen av de två andra vara 180 grader?
Där det finns oändligt många lösningar förutom just specialfallet 90 + 90?

T.ex. 91 och 89 grader?

3 gillningar

Nej. Det skulle kunna va 2 rätvinkliga trianglar på tex 60x80.

Det ser onekligen mer så ut.

Det skulle ge en vit och en grön rektangel på vardera 60x40.

Fast efter ytterligare eftertanke spelar det ingen roll för storleken på den gröna delen.

Det är bara den vita delen som blir större så jag får ändå stå kvar vid min uträkning ovan.

1 gillning

Rot (70x70-60x60) = 36

60x(40+36) - 60x36 = 2 400

1 gillning

Titta på den översta triangeln och låt dess kortaste sida vara bas, dvs b = 40 cm. I diagrammet ser man att motsvarande höjd h = 60 cm. Triangelns area är alltså A = b * h / 2 = 40 * 60 / 2 = 1200 cm². Eftersom draken består av två lika stora symmetriska trianglar så blir drakens area det dubbla: 2400 cm².

1 gillning

Stackars övriga barn i klassen som inte har en far med ett internetforum tillhands. :sweat_smile:

Och Matte har ju redan svarat rätt.

4 gillningar

haha, tack för kvällens asgarv! :rofl:

tycker det ändå är engagerande att vi är 41 kommentarer in i diskussionen och jag fortfarande inte riktigt får ihop nedan - trots att det är korrekt.

Liksom:

1 gillning

Vänd bilden uppochner och tänk halva draken som en triangel med bas 40 och höjd 60.

2 gillningar