För ett tag sedan läste jag presentationen som @Karl_Petter gjorde och tyckte det var väldigt trevligt och givande. Eftersom jag hänger här rätt mycket så börjar man ju lära känna några av er, men jättekul att läsa mer i detalj.
Om ja, har du några förslag på hur man gör det bäst? T.ex. ska vi försöka ha en frågemall, en kategori där man kan skriva eller liknande. Känner inte att jag har någon superbra idé…
I Discourse så finns ju t.ex. användaröversikten där man kan klicka på användare, men det är få av oss som har skrivit en beskrivning. Det vill säga att man kan klicka på personers profil och få fram t.ex.
Jag tycker det är en bra idé. Fungerar ju bra på andra forum. Sedan är det ju aldrig tvingande så är man rädd att röja sin anonymitet är det ju bara låta bli att skriva något.
Jag tycker inte en mall behövs. Fri text är mer flexibelt. Man kanske är mer intresserad av att dela med sig av sina portföljinnehav eller investerarstrategi än personliga detaljer om sig själv.
Jag är positiv till själva idén. Men osäker på genomförandet.
Jag tycker @Robert_G hade en bra poäng med att bara köra fritext. Men jag hade även tyckt det vore praktiskt om det var lite mer uppstyrt än bara en ruta fritext. Personligen tycker jag ofta det är svårt med sånt, och tycker det är lättare om man får lite guidning på hur man kan skriva det och vad.
Dock inser jag att fördelen med fritext möjliggör att alla kan själv välja vilken nivå man ska ha det på. Det kanske till och med blir mycket bättre än om du försöker styra upp det Jan.
Jag har sett en ”stora presentationstråden” på annat forum, vilket verkar funka, åtminstone om nyanslutna då och då får ngn nudge i riktning mot tråden.
Kan man länka till sin profil i det fallet?
Jag tror att alla är olika. Själv är jag inte så hemlig av mig och har alltid försökt vara transparent. Jag förstår och respekterar att det inte alltid är så. Därför tror jag inte på en mall.
Det bästa vore en avdelning som heter min historia/profil/presentation eller dylikt.
Jag är mer intresserad av att kunna hänvisa till min bakgrund när vi diskuterar tex cap på ISK än att få en massa feedback på mitt liv. Starkt sekundärt är det trevligt om vi kan motivera andra. Jag kanske blir sugen på att uppdatera och lägga till t ex har jag och min fru en kennel, vilket jag kanske beskriver framöver, eftersom husdjur kan vara en ekonomisk diskussion.
Jag är nyfiken på andra, hur ni tänker och gör. Jag läser gärna er historia, det ni väljer att dela med er av, och jag respekterar den som tycker det är ointressant eller jobbigt.
Om jag hänger på det här forumet ett år eller två lär det mesta av det jag skrev i min presentation kommit fram och då känns det för mig, enklare att bara outa mig själv.
I övrigt avskyr jag att skriva i forum från mobilen, jag uppskattar så att sitta framför min dator.
Tycker att profilfunktionen här på forumet borde räcka till, tror att det finns ganska få som är villiga att berätta mera om sig själv, vi nordiska är ju ganska blygsamma särskilt när det gäller pengar… Det finns bara ca 80 användare som har nån slags svälvbio här hittils.
OJ, allvarligt?
Du menar alltså den lilla bio som dyker upp om jag hovrar och klickar på ett användarnamn?
Försvinnande liten del.
Känns som en god idé att öka den procentsatsen i sådana fall? Sen är ju @Karl_Petter’s presentation ett mästerverk som jag misstänker kan ge många prestationsångest. Så att uppmana till att ‘Gör en Karl Petter’ tror jag näppeligen skulle ge så stort gensvar. Men en liten rad eller två i bio’n, det tycker jag allt! (Går ju också att uppmana till att fylla i den redan när man registrerar sig, alternativt att det ligger som en uppmaning för nya användare till dess de antingen klickar bort den uppmaningen (brukar ligga överst på sidan) eller automatiskt kanske. Så har Seth Godin gjort i sin Carbon Almanac-discourse som pågår för tillfället.)
(Väcker tråden lite till liv igen som ny i denna lilla del i forumet.)
Jättebra idé! Det som jag tror skulle underlätta är om vi:
Visar hur man gör rent konkret? Typ klicka här och här…
Men framförallt:
Vad är det som man ska skriva där?
Det är det som jag tror man (eller åtminstone jag) fastnar på. Vilka frågor är intressanta och relevanta att svara på?
Spontant tänker att för den som tycker det är klurigt skulle kunna copy-paste att inspireras från vara:
Mitt mål med sparandet är … Jag har sparat och investerat i … år. Just nu sparar jag mest i … Vid sidan av mitt sparande jobbar jag med … Jag tycker även att … är kul och kan en hel del om … Mitt spel för 2022 är …
För mig skulle det kunna se ut:
Mitt mål med sparandet är att ha en ekonomisk trygghet så väl som möjligheten att kunna välja själv vad jag vill göra i livet eller inte. En typ av FIRE utan RE-biten. Jag har sparat och investerat i 25 år. Just nu sparar jag mest i LYSA och alternativa investeringar.
Vid sidan av mitt sparande är jag en småföretagare. Jag tycker även att träna Krav Maga är kul och kan en hel del om programmering och framförallt digitala arbetsflöden. Mitt spel för 2022 är att lyssna mer på mig själv och bara göra sådant som jag genuint tycker är kul.
Tror också det är detta som de flesta fastnar på, så ja, att ge ett par frågor/utkast till vad man KAN skriva, men också vara tydlig med att man får frångå mallen om man så vill. Så det inte blir ett måste liksom. Utan en hjälp.
Jag tycker det vore intressant att kunna redovisa och läsa vad olika personer är särskilt bra på. Säkert finns det de som är bra på entreprenörskap, skogsekonomi, utdelningsaktier, försäkringar, skattefrågor eller något annat. Kanske alla kunde lista upp till tre ämnen som de är särskilt kunniga inom?