Behöver era erfarenheter gällande studier

Jag hade min andra tenta idag i första läsperioden (första var förra helgen, fysik). Det gick riktigt åt helvete om jag ska vara ärlig, trots att det var matematik som alltid varit min starka sida i skolan. Har ägnat vartenda ledig minut nästan dygnet runt sen studierna började i början på september- ändå får jag nog inte mer än godkänt (betyg 3) på denna tentan.

Grejen är att jag är lite äldre och bestämt mig för att ändå börja studera eftersom mitt jobb inte ger mig någon stimulans annat än stress längre. Jag är 45 år gammal, och detta är verkligen i sista stund (jag kommer inte ens få csn mina sista månader pga jag blir för gammal) jag börjat plugga. Jag får bara en chans att klara det, för om jag måste förlänga studierna med ett år till för att jag inte klarar det på första försöket- då får jag ingen csn alls om jag förstått det rätt. Och det går inte.

Jag bestämde mig för att satsa på det jag tyckte var kul i skolan (matematik), och därför valde jag civilingenjör på Chalmers. Men jag behöver plugga tekniskt basår 1 år först (det är det jag håller på med nu, på Chalmers), eftersom det jag gick på gymnasiet inte kvalificerar mig för civilingenjörerstudier.

Efter idag så gick luften bara ur mig, och jag är riktigt ledsen. Så hårt jag kämpat, men ändå “bara” godkänt på matematiktentan, och kanske (beroende på hur snälla de är vad gäller rättningen av fysiktentan) betyg 4 på det provet. Jag har relativt lätt för matematik annars, men det gick verkligen (i mina ögon) åt helvete när jag bara blir godkänd.

Och det är här nu mina (deppiga) tankar kommer in. Vad gör jag detta för? Kommer det vara värt 6 år stenhårda studier, med över miljonen i studieskulder när jag kommer vara 51+ vid examen.

Jag har tidigare räknat på att jag kommer få jobba som junior några år och sen kanske kunna komma upp i en lön som gör att jag slutligen går ±0 ekonomiskt på att ha valt studier med stora studielån lagom tills jag går i pension- jämfört med att vara kvar på det jobbet där jag är idag. Men då kommer jag åtminstone få jobba med något roligt och stimulerande under tiden, istället för det jag gör idag. Jag skiter i lönen, bara jag inte går back i slutändan.

Men efter idag, så blir jag så jävla deppig. Jag funderar på om jag ens kommer kunna få ett bra jobb där jag går ±0 om jag “bara” får godkänt (betyg 3) trots att jag ägnar varje vaken minut åt studierna och lägger allt annat åt sidan. Kommer man ändå kunna få ett “bra jobb” som är roligt OCH inte gå back på det ekonomiskt pga studielån (jag räknar med att hitta något roligt, och gå i pension tidigast vid 68-70, men troligtvis längre om jag tycker det är kul).

Jag är på dippen att bara ge upp nu, men vet vad som väntar om jag går tillbaka till mitt gamla jobb. Jag överlever det, men inte så mycket mer. Jag älskar utmaningar, och det är det som fått mig att börja studera trots min ålder. Boosten hjärnan får när man känner man klarar något man trodde man aldrig skulle klara- den känslan är oslagbar och det är det som driver mig, som fått mig att ens börja. Men idag kändes det som om jag knappt klarade det- trots att jag kämpat som en dåre och jag trodde det skulle gå bättre.

För er som har erfarenheten och är civilingenjörer, är det värt det? Är man anställningsbar vid 51+ och nyexaminerad? Ska jag gå tillbaka till mitt gamla vanliga jobb och längta efter pension vid 67 istället? Det är lite så jag känner idag… Har betygen nån betydelse?

12 gillningar

Jag skulle rekommenderar 3-årig högskoleingenjör till de flesta arbeten. Låter som att det passar dig bättre. Min erfarenhet är att högskoleingenjörsutbildningen har en mer blandad skara studenter. Både i ålder och bakgrund. Civilingenjörsstudenter är ofta direkt från gymnasiet och från mer likriktad bakgrund.

Kämpa på!

6 gillningar

Finns en relativt relevant tråd här om åldern.

Om du känner att du kämpar på tekniskt basår kommer det nog att bli jobbigt sen.

Gick själv tekniskt basår, men som ung. Blir högre krav och tempo senare tyvärr.

2 gillningar

Vad gör du idag? Kanske kan vi hjälpa dig att komma på alternativ? Polis? De tar in 45 åringar på utbildningen som dessutom kanske kommer att få CSN avskrivna om förslaget går igenom.

1 gillning

Sitter inte helt i samma båt som dig men lite. Pluggar med högskoleförberedande och sparat på matten som en belöning efter de ämnen jag tycker är tråkiga.

Matten började i måndags, jag fattar INGET!
Detta som skulle vara det enklaste, verkar bli det svåraste?
Älskar ju matte. Vill nästan skippa allt just nu för uppförsbacken känns så enorm.

Men har kommit till några insikter.
Framförallt, det är 20år sedan jag studerade sist och det vore helt ologiskt att jag ska minnas allt från den tiden.
Men även just det, de är tjugo år sedan jag studerade sist, det tar nog längre tid än 2 månader att hitta bra studietekniker, för det verkar vara just det som behövs.

Du är äldre än mig, din uppförsbacke är troligen större än min ibörjan.
Det vore korkat av oss att tro att detta skulle vara enkelt. Vi kommer komma in i det, men de behöver få ta tid.

Sedan, din ålder. Du ska göra det du vill, hellre att du testar än att du ångrar dig om några år för att du inte tog chansen när du hade den.

5 gillningar

Har jag ingen aning om. Jag skulle gissa att din ålder spelar mindre roll som nyexad civilingenjör än många andra yrken. Du har ju fortfarande mycket annan arbetslivserfarenhet?

Först och främst är det inte “bara” godkänt. Bara att ens klara dessa tentor är extremt tufft studiemässigt innan man är van att studera så snabbt. Så i början är det extra tufft. Speciellt om du har lätt för matte och aldrig tidigare behövt plugga det. Nu måste du plugga det för att hinna lära dig. När studievanan kommer (genom träning) så blir det lättare. Den träningen är tuff och det du genomgår nu.

De som studerat basåret fullföljer i större grad senare år så vitt jag vet. De har helt enkelt blivit brutalt härdade tidigare innan civilingenjörsprogrammen börjar.

Många har gått igenom en hel hög omtentor innan de kommer ut på andra sidan. Jag är en av dem…

När du sen når mastern kommer det vara relativt enkelt att studera väldigt komplex teknik.

En trea är bra. Betyg på civilingenjörsprogrammen (kanske undantag I) spelar väldigt liten roll om ens någon. Ska du bli akademiker kanske det är bra med några högre… men det får du av bara farten i andra kurser är de studietunga såsom matte, fysik o.s.v.

Det kommer inte vara stenhårda studier i 6 år. Det är en extremt smärtsam början och sen lättar det.

Jag tror du behöver släppa förväntan på vissa betyg, kämpa på allt du kan. Ta någon omtenta om så blir fallet, det spelar ingen roll i slutändan.

Vilket civilingenjörsprogram siktar du på?

10 gillningar

Håller inte med om att det blir jobbigare sen.

Kurserna blir mycket svårare men studievanan gör det mycket enklare att studera effektivare. Studievanan kompenserar mycket mer än svårighetsgraden ökar.

6 gillningar

Relativt nyexaminerad civilingenjör som dock är rätt mycket yngre.

Jag vill slå ett slag för att matte, som så mycket annat, är något man måste träna på. Precis som med en muskel måste man öva för att göra den stark. Även om man var en riktig biff när man var 20 så kan ju musklerna förtvina när man är 40 om man inte tränat. Det säger ju absolut inte att man inte kan träna upp dem, men jämfört med dina kursare som troligen precis ägnat hela sin uppväxt åt träning i skolbänken är du kanske lite ur form?

Som någon annan nämnt, är det just civilingenjör du vill bli? Man kan komma upp i liknande löner (beror på branch) som högskoleingenjör, men det är mindre teoretiskt och mattetungt än civilingenjör.

Rent ekonomiskt så är ju t.ex. min examen en förlustaffär för mig i ca. 10 år till, tills min högre lön beralar av sig mot missad inkomst i 5 år och studieskulder (CSN man dock kan investera).

Slutligen: Det låter som en klassisk dos tentaångest. Inget ovanligt. Jag tror alla tyckte det var jobbigt, speciellt första terminen. Ungefär 1/3 av min klass försvann första året för att de inte kände att det var detta de ville.

8 gillningar

Okej jag menar inte att det blir jobbigare direkt. Men det är garanterat skillnad på gymnasiekurser på basåret och universitetskurser. Tempot och innehållet upplever jag som högre och djupare.

Men det är olika för alla. Själv behövde jag plugga matte på komvux för att ens ha tillträde till Basåret.

2 gillningar

Jag har läst era kommentarer, och vill bara säga att jag går till sängs med ett mycket lättare sinne <3

Jag återkommer med mer individuella svar imorgon, det har varit en tuff dag idag- som ändå lättade tack vare er <3

10 gillningar

Vi är i samma ålder, men om du tycker att Fysik 1 är jobbig så blir det lite kämpigt, då det är mycket matematik och fysik och oberoende vilket du väljer.

Nu till din fråga. Om du kommer gå back? Ja, du kommer gå back om du genomför hela utbildningen, speciellt om det inte är industriell ekonomi då du kommer ha för få år kvar i arbetslivet för att tjäna ikapp. Vi har en sammanpressad lönebild och ska du ha någon chans så msåte du jobba utomlands. Sen får man inte blunda för åldersdiskrimineringen, du kommer vara junior när du är 50+, de flesta är senior i den åldern. Du kommer få 6 år mindre inbetalningar till det allmänna pensionen och tjänstepension. Du kommer ha 1 miljon i skulder. Du måste nog fråga dig själv varför du just vill bli civilingenjör eftersom utbildningen är svår som tusan och väldigt lång.

5 gillningar

Jag kastar definitivt inte ditt svar åt sidan-du kom med en helt annan pov: att det är värt även om man går back på det.

Jag har varit mer inställd på att det är värt att lägga allt åt sidan i 6 år och kämpa stenhårt, bara jag får göra något kul sen. Men inte tänkt att det är värt det om jag dessutom ska gå back ekonomiskt på det. Men med din synvinkel så får jag veta att det kan vara värt det även om man går back ekonomiskt-det i sig är värdefullt att höra och ta i beaktning :slight_smile:

3 gillningar

Jo, har tänkt den tanken innan också, efter att ha fått det rådet innan. Men så finns det ändå vissa inriktningar inom civilingenjör som låter roliga, som inte finns inom högskoleingenjörsutbildningarna. Har dessutom fått förklarat för mig att som civilingenjör får du använda din kreativitet på ett annat sätt än som högskoleingenjör, man får en annan bredd. Och just kreativitet är en stark sida jag har.

På min arbetsplats (som jag är studieledig ifrån) finns flera fd högskoleingenjörer som inte fått jobb inom det trots sin utbildning. Det verkar vara lättare att få jobb som civilingenjör?

Gud ja. Nivån är inte samma världsdel.
Speciellt något/några år in blir det mycket högre nivå. Men jag menar att man är mycket bättre rustad att hantera det då än man var att hantera nivån på basåret/i början.

2 gillningar

Ja det absolut stämma. Jag gjorde själv ett försök med matte på komvux några år efter gymnasiet med lump och jobb, failade miserabelt. Gav upp efter några veckor.

Men ett par år senare med ny motivation på komvux spikade jag proven. Kommer ihåg att jag var den enda i klassen som löste en av uppgifterna på det nationella provet. Det kändes bra :).

Senare på Basåret, med motivationen och självförtroendet boostat från komvux flöt basåret på lika bra och höll i sig bra bit in på ingenjörsprogrammet. Blev lite studietrött på slutet och prioriterade annat men skrev godkänt iaf. Så den mjuka starten komvux+komvux+basår hjälpte mig nog.

Såg också många kursare som hade jättesvårt och gick om hela år. Men idag är en del av dom högt uppsatta projektledare mm.

Det visar på att alla kan, kanske det handlar bara om att vara på rätt ställe i livet.

4 gillningar

Jag har inte läst tekniskt basår, men däremot natur på gymnasiet, som jag tyckte var ganska enkelt. Jag hade ändå stora problem med en ingenjörsutbildning som jag till slut hoppade av. Visst, jag var för ung (direkt efter gymnasiet), hade för dålig studieteknik, inte så motiverad, osv, men det är svårare än materialet man läser på gymnasiet.

Om du pluggat hårt, med rimlig studieteknik och du knappt klarar dessa inledande kurser, med enklare material än den faktiska utbildningen, då kanske du ska fundera på om det är något för dig?

Ursäkta negativt inlägg.

2 gillningar

Det här. Jag bommade första mattetentan (vilken också var den första tentan) på universitetet, det var inte mest för att den var så mycket svårare än nivån på gymnasiet, där jag hade högsta betyg i matte.
Utan, det var mest en kombination av en ny miljö och ett annat upplägg som man behövde vänja in sig i.

Och då kom jag ändå ganska direkt från gymnasiet, så en del grundläggande studievana satt i. Efter den där första tentan behövde jag bara göra en enda omtenta under hela studietiden, när man blivit varm i kläderna flöt det på bättre.

4 gillningar

Jag hoppas att du som är bra på att räkna räknat rätt när du säger att du kommer gå ±0 på att plugga för visst räknade du även med dem lön du går miste om de åren du pluggar? Dvs, inte bara studielånet utan även utebliven lön? Spontant känns det som att du borde gå ganska mycket minus ekonomiskt på att plugga vid 45-50-åraåldern. Jag hade inte gjort det, iaf inte av ekonomiska skäl men det kan ju absolut vara rätt val av andra skäl.

3 gillningar

Jag kämpar på-men tycker samtidigt det är vansinnigt roligt även om det samtidigt är oerhört tufft. Jag har dessutom totalt 3 timmars resväg varje dag till Chalmers, så det är också en bidragande orsak till varför jag får lägga allt annat åt sidan.

När jag menar att jag kämpar som en dåre så är det inte för att jag tycker det är jobbigt och svårt. Utan för att jag vill satsa på höga betyg för att komma in på den inriktning jag vill (mina gymnasiebetyg går inte att läsa upp längre, flera av ämnena finns inte ens längre. Inte som jag hittar i nån kurskatalog för att kunna betygspröva iaf). Men de första veckorna var jobbigast, tempot var riktigt högt-och jobbigt. Men det var ändå mycket som lossnade för mig de sista 2 veckorna och jag kände “men jag kan ju det här”. Vissa grejer har dock fått mig att slita mig i håret, men det har ändå fallit på plats. Det är när jag ska göra proven som det går åt helsike. Jag presterar inte jättebra under tidspress, allt bara låser sig för mig. Jag satt tex hemma och pluggade inför högskoleprovet i våras, fick bra poäng även när jag tränade att göra det på tid-många gånger om. Men när det väl gällde, så fick jag “bara” 1.45. Jag vet att många hade varit nöjda med detta, men när jag vet att jag kan prestera bättre så blir jag missnöjd. Det är något som händer med mig när jag är pressad, min reptilhjärna fungerar inte riktigt. Jag kan inte ens svara på vad 1+1 är, känns det som…

Ett exempel på hur jag fungerar när det väl “gäller”, och detta är ett jättehemskt exempel som illustrerar hur jag fungerar.
När min pappa var döende så vakade vi över honom på sjukhuset, och efter 4:de dagen med vaka så bestämde vi oss att vi måste duscha och försöka sova nån timme eller så (vi i familjen hade egna “familjerum” på sjukhuset så vi kunde gå till och från pappa när vi ville), och vi lämnade pappa ensam för första gången. Syrran var först ur duschen och gick upp till pappa igen (han var på en annan våning), men det tog max 30 sekunder att ta sig från rummet till pappa-så inte långt. Syrran märkte när hon kom att “nu är det dags”, så hon bad sköterskan ringa mig. Jag kastade på mig skorna och rusade ut och sprang för livet. För det var ju det som det handlade om. Tror ni jag sprang upp? Nä, jag sprang en våning ner, och märkte att något inte stämde (våningarna var målade i olika färger), och då sprang jag ner en våning till-och fattade inte att jag fortsätter springa fel-trots att jag sprungit där flera gånger. När jag inser att jag är 3 våningar fel så får jag panik, en snäll herre i hissen ser mig och fattar vad det handlar om och kliver ut och säger “ta du hissen du, jag tar en senare” (han ville inte sinka mig med något stopp).

Men så här är det ofta för mig i de mest pressade och extrema situationerna. Har inga problem att prestera riktigt bra när jag inte har någon tidspress eller liknande. När det inte riskerar drabba mig själv eller någon jag älskar-då verkar det också gå bra.

Jag tror Chalmers erbjuder utbildningar i världsklass som gör en mer eftertraktad på arbetsmarknaden. Det behöver inte betyda att de utbildningarna är bättre än någon annan jag hade kunnat läsa på distans tex. Men Chalmers är välkänt och jag läste att många arbetsgivare känner att de vet ungefär vad de får om de väljer någon examinerad från Chalmers. Jag vet inte hur väl det stämmer, men det var något jag tog i beaktande när jag valde utbildning, och kände att det får vara värt pendlingen (jag bor på landet, så alla utbildningar är på långt pendelavstånd oavsett-förutom distans).

Jag har jobbat som spårvagnsförare i 16 år, men jag känner jag är färdig inom välfärdsyrket. Det som gjort att jag stannat så länge är att vi haft en fantastisk sammanhållning bland kollegorna. Vi bryr oss om varandra och tar hand om varandra, och dessutom känner man verkligen att man gör nytta. Ledarskapet har fungerat. Men jag har verkligen tröttnat på hur man ser på oss inom välfärden, “oss på golvet”-och det är allmänheten jag pratar om. Hur vi blir behandlade av andra passagerare. Att de sparkar och slår på vagnen när vi kör ifrån folk, för att de inte varit på hållplatsen i tid. Är jag redan 7 minuter sen så kan jag inte fortsätta vänta in folk. Framför allt inte om jag vet att jag bara har 2 minuter tillgodo på ändhållplatsen för att hinna gå på toaletten. Alternativet är att jag får vända tidigare i någon slinga för att hinna gå-men då får man hantera arga resenärer då också (och jag förstår dem, för de kommer ju inte hem som planerat). Politiker bygger ut så det knakar i storstäderna-men tar inte itu med infrastrukturen förrrän konsekvenserna är långt gångna-och vi får ta skiten med ökat resande och ilskan och pressen från resenärerna. Ökat resande är bra, men det kunde ju också vara anpassat för de kan jag tycka innan man bygger ut för mycket. Vi förväntas vara några robotar som inte har några behov. Cheferna säger åt oss att gå på toaletten oavsett hur sena vi är, trafikledningen vänder oss tidigare vid behov. Men det är det här att hantera arga resenärer som ser på oss som… tja, vet inte eftersom de är arga för att vi har en önskan om de mest grundläggande behoven. Är vi robotar? Och att när ledningen gör lönessatsningar så klagar passagerare samtidigt på höjda biljettpriser. Jag ser vad ledningen gjort för att förbättra för oss, och förstår att det kostar. Höjda biljettpriser är en del i att kunna satsa på vår arbetsplats. Ska vi leva på luft annars? Jag vet att argumentet är att man tycker skatten ska finansiera högre kostnader inom kollektivtrafiken, men det funkar inte. Politiker överlever ju genom att att bedriva en politik som ger mer i plånboken till alla-förutom de som jobbar i välfärden. De ska knappt ha något. Kolla bara på de inom vården. Skamligt. Så nä, tyvärr är polis eller liknande inget alternativ det heller.

Jag har jobbat hårt hela mitt liv, kommit från riktigt fattiga förhållanden som barn. Knappt aldrig varit sjukskriven (totalt kanske 2 månader av mitt liv, inkl “kortisar” som influensa, covid eller liknande), aldrig varit föräldraledig eller studieledig, vabbat, eller frånvarande från arbetsmarknaden på något annat sätt än semester. Aldrig varit arbetslös, och alltid jobbat heltid- började jobba veckan efter studenten, och haft sommarjobb sen högstadiet, och dessutom jobbat extra i mina föräldrars företag. Jobbat mycket övertid i långa perioder för att få en guldkant (när man haft låglöneyrken så har det varit enda alternativet att få in lite extra)-trots detta så har jag en såpass piss (ursäkta uttrycket) pensionsprognos när jag loggar in att det står att jag troligtvis är berättigad nån form att tillägg (tror de menar garantipension eller liknande?). Det är skrämmande. Så att jag nu börjar plugga-och förlorar inbetalningar av pensionen i 6 år-det bekomme mig inte. Jag kommer ändå få nån form av tillägg. Så av den anledningen är jag inte rädd att tappa ekonomiskt. Det är mer lånedelen jag pratar om, eller rättare sagt att mitt sparande kommer pausa i 6 år (nu sparar jag ändå mycket). Jag har trots mina låglöneyrken lyckats skrapa ihop en ansenlig summa via bostadskarriär och sparande (som nu är investerade i ett hus). Det är en summa jag hade tänkt skulle ge mig lite guldkant i tillvaron som pensionär med ytterligare sparande i x antal år till. Men det sparandet hamnar ju på paus. Mitt liv som pensionär riskerar bli ännu mer fattigt än prognosen redan säger.

Jag skulle egentligen inte behöva ta lånedelen. Jag och min man har mycket låga omkostnader tack vare tidigare sparande och bostadskarriär- vi skulle egentligen klara oss på hans lön. Men jag tar ändå den och investerar i Lysa-åt oss. Om jag har tur så kanske lånedelen kan betalas tillbaka med hjälp av investeringarna. Men det är ju ärligt talat en chansning. Men jag har förstått att villkoren för CSN är så förmånliga att det är bra att maxa lån och investera dem om man kan. Men det är 6 år jag inte kan spara undan mer till pensionen-det är ganska mycket pengar. Framför allt när man räknar in ränta på ränta effekt fram tills pension. Det är det här jag menar med att “gå back”. Mina förutsättningar är troligtvis bättre än för många andra med låglöneyrken just för jag hade turen med bostadskarriär. Men en fattigpension räcker inte långt även om man har lägre lån på huset.

5 gillningar

Jag förstår dig precis! Jag älskar ju också matte. Men de sista två veckorna föll jättemycket på plats, så jag kände att nu greppar jag det. Det tvivlade jag på i början. Hade det inte varit för att min man så benhårt sagt “jag vet att du kommer klara det här, du har rätt hjärna för det” (han är själv matematiker, så jag tänker han borde veta min potential när vi sitter och räknar tillsammans) så hade jag nog gett upp redan första veckorna. Det har varit en enorm uppförsbacke. Men det kändes som om jag skulle få kana nerför nu när det var dags för provet och jag kände “nu greppar jag det här, fan vad skönt” (förutom faktorsatsen då, den är körd att bevisa). Jag hade ju gjort alla gamla tentor som fanns att träna på-och klarat de utan problem. Så jag fattade ingenting varför det gick som det gick igår. Var riktigt ledsen. Känns som om betyg 3 inte speglar det jag kände att jag kan… Men efter att ha sovit (och läst era kommentarer igår) så är det nya tag som gäller-vi kommer komma in i det.

Jo, det är precis så jag tänkt fram tills nu. Man ångrar alltid det man inte gjorde-aldrig något annat.

2 gillningar