Hur stor area har draken? | Snillen spekulerar

Ta mitt inlägg och @Matte46229 bild ovan:

Vänd upponer på bilden från uppgiften. Då ser du hur @Matte46229 bild passar in med måtten 60 och 40 cm. Den triangeln är för halva draken.

Ah, fattar… så här. Då blir det en vanlig 40 * 60 / 2 fast två gånger. :exploding_head:

image

2 gillningar

Hej matteläraren! Du menar att de två trianglarna är kongruenta , dvs att de både har samma form och storlek. I övrigt full poäng. :slight_smile:

1 gillning

Ja, just det ja. Du har rätt där.

Jag försökte rita upp draken i skala 1:10 på ett vanligt A4 så jag kunde vika helt räta hörn. Det blev inte så bra:

Man kunde ju även sett att det var fel mha Pythagoras :see_no_evil: Nu har jag ritat upp draken så här istället och mätt med linjal:

Verkar ju inte som att ditt antagande stämmer heller @JFB :thinking:

@Otto1 Märkligt ändå att det verkar bli rätt trots att man räknar fel. 25x66+25x30 är ju 2400 :exploding_head:

Stackars 12-åringar. Nu har jag fått nog för idag och går och lägger mig.

2 gillningar

Frågan är om kanske det blir samma för alla olika vinklar på de kvarstående hörnen :wink:

1 gillning

Fast detta förutsätter att draken har identiska halvor. Det är inte självklart på bilden (säger han och obstruerar). :sweat_smile:

Eller jo… feltänk :see_no_evil:

Tur man inte går i sexan längre.

2 gillningar

Eftersom alla de tre sidorna har samma längd i de två trianglarna (40 cm, 70 cm och en gemensam sida) så har de samma area. Åtminstone i euklidisk geometri, men det är väl det man kör med i 6:an? :slight_smile:

Svaret är 2.512,2486
Avrundat 2.512 cm2…

Facit säger tyvärr 2.400 cm2 enligt @Nightowl, @Virre99, @beq med flera skriver.

1 gillning

Va säger mattebokens facit då?

Sorry att det var otydligt. Den säger 2.400 cm2

Oki… Jag räknade ut graderna i trianglarna me sinus, cosinus å tagens… Då fick man fram längderna å arean på trianglarna… Ska kolla siffrorna å troligen någe decimal fel på vägen…

1 gillning

Du har helt rätt :grin:

Dela draken längs med “diagonalen” och vrid ena halvan 180 grader så man vänder spets mot svans. Då formas ett parallellogram med sidorna 40 och 70 cm. Area parallellogram:basen x höjden och höjden har skrivits ut i bilden (60cm) så arean är 60x40 =2400cm2
Jag såg inte lösningen före uppochner-bilen, då såg jag det direkt.

Den här tråden är jätterolig. Ett stort gäng högt utbildade personer (inkl mig själv) har jättesvårt att lösa ett basalt matteproblem från åk 6 utan att använda mer avancerad matematik. Ibland är det svårt att göra något på ett enkelt vis.

7 gillningar

Har inte läst hela tråden.

Men bh/2 gäller oavsett hur triangeln ser ut.

Så det borde bli ((60*40)/2)*2)= 2400 cm^2

Vad står det i facit?

Edit: Såg nu att facit visar 2400 cm^2 :+1:

1 gillning

Haha, tack för ett gott skratt. Ingen aning. Fatta vad jobbigt det hade vart om man var tvungen att årligen bevisa kunskap i grundämnen för att få behålla jobbet.

Kanske dags för en ny kategori — RT läxhjälp — där vi försöker lösa barnens läxor :joy:

Eller en app där vuxna betalar för att få hjälp med barnens läxor :star_struck:

3 gillningar

Kanske dags att damma av böckerna för att kunna hjälpa barnen i grundskolan senare :sweat_smile:

1 gillning

Jag gick på riktigt bet på att jag tänkte att b*h/2 gäller inte alla trianglar utan endast rätvinkliga.
Givetvis gäller det ju alla trianglar. Jag gick direkt på “det här går inte lösa”-spåret.

2 gillningar

Tur att man har ett CAD-program för dessa problem på jobbet. För det var väl bara pythagoras som man inte fick använda? (mått i mm)

5 gillningar

Nej, trigonometri var också off limits tydligen.

@janbolmeson - jag känner igen problemet vid läxhjälp precis, har många gånger fått bita mig i läppen när det ska hjälpas med nån uppgift där min första impuls är ”ekvationssystem” eller ”trigonometri” innan jag kommer ihåg att ungen går i femman… det blir lättare om man kontinuerligt följer med och bläddrar lite i deras böcker. Även för oss med civilingenjörsutbildning :joy:

2 gillningar