Har inte satt mig in så djupt i den tidigare. På mina siffror var det sådan marginal att det inte spelade roll hur jag gjorde. Här kanske det blir lite knivigare.
Jag provade med 8% uttag eller 300tkr om året. I 90% av fallen gick det fram till pensionen.
Men… satte jag de tre sämsta åren först gick det sådär. Bara 50% chans att kapitalet räcker 20 år.
Räknar man in huset så räddar det kalkylen något. I 96% av fallen klarar man sig till pensionen då. Men det kanske inte blir så kul att tvingas sälja/hyra ut huset halvvägs.
Med riktig otur hamnar de tio sämsta åren nu i början. Då hjälper det inte ens att addera huset. Å andra sidan märker man det redan nu, så man har möjlighet att skjuta lite på uppsägningsdatumet i det fallet. Man får nog alltid vara öppen för att anpassa sig vid extrema scenarier.
Det var 100% en genväg. Jag antar att det var sådana här simuleringar du menade? Nej, det hade jag inte gjort och de jag gjort här är ju bara jag själv som fyllt i Axrs MonteCarlo-simulator för att prova den lite. Bäst är nog att fylla i siffrorna själv och dubbelkolla med någon s.k. numbercruncher också. Jag minns hur det gick i den här tråden när jag skulle beräkna arean av en drake
![]()
@KungKnut se det som inspiration att gå in i kalkylatorn och fylla i siffrorna själv.