Tips på brädspel att spela med yngre barn

Jag försöker spela brädspel med mina barn. I den här tråden tänkte jag att vi kunde tipsa varandra om favoritbrädspelen, alltså de som barnen gillar och som verkligen blir använda.

Jag har en liten son på två år. Med honom spelar vi fyra i rad med Bamsetema. När jag först försökte lära honom att “slå tärningen” provade han att först skaka tärningen i luften och sedan banka tärningen i bordet. Nu har han fått ordning på tärningen och kan placera honungsburkarna på rätt plats.

Med min något äldre son som går i lågstadiet spelar vi Ubongo. Barnversionen av det spelet uppfattar jag som rätt kass. Det vanliga spelet är dock bra. Iom att det finns två svårighetsgrader kan vuxna och barn spela tillsammans. Resan är ett annat populärt spel.

Vad har ni andra för favoritbrädspel att spela med barnen?

1 gillning

Jag har två favoritspel att spela med barn:

• Love letter (eller någon av alla fina kloner). Den skandinaviska varianten saknar text på korten och man håller som högst i två kort per spelare. Korta partier. Funkar utmärkt från ca 5 år
  • Diamant. Kräver inte heller läskunskaper, men ger möjlighet att öva på på både sannolikhet och division. Också föredömligt korta partier! Funkar för 5-7 år beroende på barnen.

Båda dessa spel är också roliga för vuxna och man behöver nog vara minst tre spelare för att det ska bli kul.

2 gillningar

Tipsar om denna :slight_smile:
https://www.youtube.com/live/Cte806j1ksA?si=RO0qlVzRnflFKoNT

Här är några av våra favoriter hos våra tre barn:

7 år:

• Chronicles of Avel
  • Schack (ibland pussel via chess.com)
  • Santorini
  • Carcassonne
  • Hextraction (ett 3d printat spel)

5 år:

• Dixit
  • Dragomino
  • Rhino Hero
  • Kabuto Sumo

2 år:

Inget spelande ännu annat än att kasta runt pjäser.

1 gillning

Från 2 år: Min första fruktträdgård

1 gillning

Bamse - Sverige-spelet (tärning, pjäser och geografi)

1 gillning

Det har kommit barnversioner av många populära spel ex. Ticket to ride, Carcassonne, Catan, Labyrinth mm.

För mindre barn finns det ju många spel av typen dra ett kort, gör det som står eller slå en tärning och kom först i mål. Memory, bingo och liknande fungerar också bra.

1 gillning

Om barnen gillar Minecraft så kan jag rekommendera Minecraft - Heroes of the Village, från sju år. Det var faktiskt oväntat roligt för hela familjen. Framförallt gillar jag att man hjälps åt istället för att tävla, för omväxlings skull.

2 gillningar

Steka ägg och Dinosaurier och andra urtidsdjur är populärt här hemma.

1 gillning

Vill tipsa om Unlocked Kids, lite som ett escape-room. Väldigt underhållande för vår 7 åring liksom oss vuxna.

Vi har en 4 åring, det som funkat hyffsat är:

Finns i sjön (lite egna regler)
In i stallet
Labyrint junior (egna regler)

Lassemaja Pusseldeckarspelet spelas här. Man kan hitta på lite egna regler också…

På våra 4 barn har det första sällskapsspelet som faktiskt fungerat att spela varit memory, från ca 2 års ålder med stegvis fler brickor.

Mix-Max är en annan favorit som är bland de lättare att ta till sig verkar det.

2 gillningar

Vår dotter är 5 och spelar utan problem:
Diamanten (sedan 3,5 års ålder)
Uno (precis lärt sig)
Memory (sedan länge)
Finns i sjön (sedan länge)
Ticket to ride (barnvarianten är toppen)
Mixmax (tror jag det heter, där man ska bygga gubbar med huvud-kropp-ben)
Skogsspelet (också rätt roligt, fungerar bra från 4 års ålder)
Domino
Labyrinten
Monopol (barnvariant, lite egna regler)
Lotto

Av dessa tycker jag skogsspelet, ticket to ride och diamanten ändå är ganska roliga som vuxen. Ibland är hennes uthållighet det som begränsar, att hon inte orkar spela färdigt. Men det blir ju bättre ju äldre hon blir!

2 gillningar